11 januari 2023

HRM

Tekort aan marketing- en salesprofessionals

Dat er sprake is van spanning op de arbeidsmarkt, is al algemeen bekend. En dat het personeelstekort in sommige sectoren kapper is dan in andere, is ook wel bekend. Als je de 'gewone' man op straat vraagt ​​​​​​in welke sectoren het personeelstekort het grootst is, hoor je al snel horeca, zorg en technische beroepen en de industrie en bouw. Maar zijn dat de enigste sectoren..?

En inderdaad: volgens de cijfers van het CBS staan in deze sectoren ​​veel vacatures open. Maar handel qua openstaande vacatures spannen de sectoren en zakelijke dienstverlening de kroon. Ook in de sector 'informatie en communicatie' is de vacaturegraad redelijk hoog.

Schrijnend tekort aan online-marketeers
Door de toenemende digitalisering en het veranderende consumentengedrag is er een flink tekort aan marketing- en salesprofessionals. Vooral online-marketeers zijn lastig te vinden. Bedrijven staan ​​massaal te springen om SEO-specialisten, contentstrategen, socialmediastrategen, en andere specialisten in online marketing. Stuk voor stuk zijn dat functies die vragen om (zeer) specifieke kennis en vaardigheden.

Toenemend beroep op wervingsbureaus
Recruitment was nog niet heel lang geleden vooral iets voor de ICT-sector en executive search, voor banen op hbo- en wo-niveau. Maar momenteel is het in elke sector en geleding van een bedrijf erg lastig geworden om personeel te vinden. Tegenwoordig worden Recruiters en wervingsbureau's ingeschakeld door diverse sectoren om personeel te kunnen krijgen. Dit ook meer voor functies op middelbaar niveau.

Recruiter zélf krapteberoep geworden
De vraag naar recruiters is zelfs zo groot, dat de recruiter zlf een krapteberoep is geworden. Ironisch, niet? Er zijn namelijk zelfs al recruiters die zich exclusief kunnen richten op het vinden van -je raadt het waarschijnlijk al- recruiters! De grootste behoefte is om recruiters te vinden met zeer specifieke kennis van een bepaald segment. Door het tekort aan marketing- en salesprofessionals, is er dus een grote vraag naar marketing-recruiters en sales-recruiters.

Onlinemarketeers in allerlei soorten
De verschuiving van traditionele marketing naar online marketing is natuurlijk iets wat al jaren gaande is. Door de coronapandemie en de lockdowns, is deze beweging nog verder in een stroomversnelling bereikt. Online -of digitale- marketing is ook, mede door het technische aspect, een snel veranderende visie, met veel verschillende specialismen.

De diversiteit aan functies is bijna nergens zo groot als binnen de online marketing. Je hebt digitale strategen, e-commercespecialisten, data-analisten, SEO- en/of SEA-specialisten, contentmarketeers, socialmediastrategen, specialisten op het gebied van online branding en ga zo maar door. Ook breed georiënteerde onlinemarketeers die kaas hebben gegeten van al deze deelgebieden, zijn bijzonder schaars. Net als de recruiters die deze professionals moeten vinden...

Krapte lijkt voorbij, maar niet voor alle vakgebieden
Hoewel de kranten eind 2022 kopten dat de krapte op de arbeidsmarkt zijn hoogtepunt lijkt te hebben bereikt, geldt dit niet over de gehele breedte. Er zijn vakgebieden waar de vacatures maar niet eenvoudig vervuld worden, zoals (online) marketing en sales. Wanneer je die mensen binnenhaalt wil je die ook behouden. Selecteer dus ook op loyaliteit wanneer je sales- en marketingspecialisten werft. En zorg voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waarvan bewezen is dat die het verschil kunnen maken in het behoud van personeel.