29 maart 2024

Leisure & CultuurLifestyleRetail & Marketing

Same Different: Hoe één simpele vraag leidde tot een groots spel

Wat is Same Different en hoe werkt het spel?

Same Different is een teamspel, voor groepen van 6-16 spelers (perfect voor teambuilding en of het onderwijs), waarbij teams van 3-4 spelers tegen elkaar strijden. Het doel is om vragen te beantwoorden met hetzelfde antwoord ('Same') of met allemaal verschillende antwoorden ('Different'). Dezelfde antwoorden leveren drie of vier punten op (afhankelijk van het aantal speler in je team), terwijl verschillende antwoorden slechts één punt scoren. Er zijn verschillende categorieën vragen en een verrassingselement genaamd het 'Zwarte Token'. Het spel draait om vriendelijke discussies en af en toe frustraties, want je weet nooit zeker weet wat je teamgenoten zullen antwoorden.

Wat is het doel van Same Different?

Het eerste team dat 21, 31 of 41 punten behaalt, afhankelijk van de afgesproken lengte van het spel, wint. Het spel draait vooral om vrolijkheid, discussies en het even samen genieten van het spel. Na afloop van een spelronde is er nog ruimte voor teleurstelling voordat je aan de volgende ronde begint.

Hoe ben je op het idee gekomen om Same Different te maken?

Het idee voor Same Different ontstond tijdens een Engelse les die ik jaren geleden gaf. Hier bedacht ik een spel. De vraag die toen gesteld werd was: "Wat komt er na het woord 'tooth'?" Ik dacht dat het antwoord 'toothbrush' was, maar de student zei 'toothpaste'. Vervolgens noemde ze 'toothpick', 'toothfairy' en zelfs 'toothache'.

Op weg naar huis realiseerde ik me dat mijn antwoord niet hetzelfde was als dat van de student. Dit bracht me op het idee voor een soort teamspel, waarbij de studenten die voor in de klas extra punten konden verdienen voor de hele klas als ze allemaal hetzelfde antwoord gaven (‘Same’) of allemaal een verschillend antwoord (‘Different’) hadden op de volgende vraag:

"Wat komt er na het woord 'space'?"

De studenten vonden dit geweldig en ik moest elke week een nieuwe vraag bedenken. Door de populariteit van het spel heb ik besloten om het spel uit te breiden.

Wat motiveerde je om het spel uit te geven?

Het spel werd steeds bekender op school en soms smeekten de studenten om het spel te mogen spelen in plaats van hun lessen te volgen. Ik ontdekte ook dat studenten probeerden mijn spel te spelen en de regels uit te leggen aan anderen in de kroeg tijdens het weekend. (Dit waren MBO-studenten van 18 jaar en ouder.) Toen dacht ik: "Hé, als het zo populair is, moet ik dit toch uitbrengen!"

Hoe verliep het proces van het maken van het spel?

Wetende dat de populariteit van het spel buiten het klaslokaal was verspreid, besloot ik het spel terug naar de tekentafel te brengen en naar het volgende niveau te tillen. Het spel commercieel levensvatbaar maken.

Ten eerste had het een naam nodig, "Same Different" was makkelijk en paste perfect. Vervolgens had ik hulp nodig bij het schrijven van regels, het kiezen van de vragen en ik voegde een extra element toe: het 'zwarte token'. Daarna wist ik twee mensen over te halen om me te helpen en begonnen we het spel om te vormen tot iets professioneels. We ontwikkelden categorieën, verbeterden de stijl van de vragen, ontwikkelden een doos, dachten na over het ontwerp en het belangrijkste: we brachten het aantal vragen terug van 2500 naar slechts 540. De perfecte hoeveelheid voor zo'n spel, en we richtten officieel ons bedrijf op.

Betreffende het ontwerp, gezien mijn achtergrond in grafisch vormgeving, heb ik besloten dit zelf te doen. We zijn tevreden met de resultaten van de prototypes, maar momenteel werken we aan het perfectioneren van de definitieve versie. Tot nu toe zijn we weinig problemen tegengekomen, behalve met de kwaliteit van de wisbordjes. Daarom zijn we overgestapt naar een andere leverancier, wat iets duurder is, maar ook veel duurzamer voor de klant.

Wat maakt Same Different uniek?

Same Different onderscheidt zich door de verrassende en unieke antwoorden die het oplevert, evenals de teambuildingelementen en de gezellige sfeer die het spel creëert. Soms denk je dat je het juiste antwoord weet, maar denkt de rest daar heel anders over. Dit leidt tot dynamische discussies die je niet snel bij andere spellen vindt. De gezelligheid van dit spel gaat daardoor zelfs door tot ná het spel en dat vinden wij een ‘Unique Selling Point’.

Is het spel geschikt voor teambuilding?

Ja, Same Different is zeer geschikt voor teambuilding vanwege de toegankelijke vragen, de snelle speelduur (ongeveer 45 minuten) en de focus op samenwerken en denken. 98 procent van de vragen kun je een antwoord op geven zonder dat ze triviaal of leeftijdsgebonden zijn. Hierdoor is het een gemakkelijke en snelle manier om samen te zijn en denken, waardoor het een perfect teambuilding spel is.

Hoe kan Same Different teamcommunicatie en samenwerking verbeteren?

Tijdens mijn lessen is gebleken dat sommige studenten anders denken, terwijl anderen hetzelfde denken in sommige situaties. Het spel biedt inzicht in hoe teamleden denken en communiceren, wat waardevol kan zijn voor managers en in mijn geval als docent. De vragen zijn laagdrempelig, maar zorgen wel voor interactie en samenwerking binnen het team.

Wat maakt Same Different geschikt voor teambuildingactiviteiten?

De toegankelijke vragen, snelle speelduur en focus op samenwerken maken Same Different ideaal voor teambuildingactiviteiten.

Zijn er variaties van het spel voor teambuilding?

Er zijn zeker plannen voor uitbreidingsmogelijkheden. We denken aan vragen waarbij je verplicht bent om hetzelfde te denken ('Same') of juist verschillend ('Different'). Ook overwegen we om bedrijf gerelateerde vragen toe te voegen aan het spel. Daarnaast willen we een iets complexere versie ontwikkelen voor spelers die de normale versie al gespeeld hebben en een uitdaging willen toevoegen. Maar momenteel ligt onze focus nog op de normale versie van het spel.

Is het spel getest op grotere groepen voor teambuilding?

Het spel wordt niet alleen in de klas gespeeld, maar ook op grotere schaal. Het werkt bijzonder goed op dit soort evenementen, in tegenstelling tot het standaardformaat voor 6-16 spelers. Voor deze grotere opzet heb je echter wel andere benodigdheden nodig, zoals een geluidssysteem, aangepaste vragen, grote wisbordjes, pionnetjes en mensen die willen helpen met de organisatie. Desondanks functioneert het nog steeds uitstekend en voegt het een element van samenzijn toe aan je eigen groep. Het spelen buiten maakt het spel ook geschikt voor teambuilding. We zijn ook bezig met het opzetten van de aankoop van dit systeem en het toevoegen van een evenementengedeelte aan ons bedrijf.

Hoe helpt de Kickstarter het project?

We hebben besparingen en ook mensen die geïnteresseerd zijn om in ons bedrijf te investeren. Maar we vonden het idee van een crowdfundingplatform zoals Kickstarter leuk. Waarom? Omdat we het geld kunnen gebruiken om een grote bestelling te plaatsen bij de leverancier. Zo kunnen we alle pre-orders waarmaken en ook een voorraad opbouwen voor de toekomst. Alle mensen die ons ondersteunen op Kickstarter-pagina helpen om ons bedrijf van de grond te krijgen.

Vooral vonden we het belangrijk om het bedrijf op te starten zonder een groot percentage weg te geven aan anderen (zoals investeerders). Misschien moeten we dat later doen bij het opschalen van het bedrijf, maar voorlopig wilden we het zelf doen.

Als het doel van 10.000 euro wordt behaald op Kickstarter, krijgen we pas het geld en worden de beloftes van de creditcards afgeschreven. Gebeurt dit niet, dan gaat het project helaas niet door. Dus elke bestelling op Kickstarter vinden we enorm belangrijk en zeer waardevol voor ons.

Hoe zie je de toekomst van Same Different?

Er is een kans om dit spel wereldwijd te introduceren, aangezien het niet gebonden is aan taal, genre of trivia. Nu gaan we het spel alleen uitgeven in het Nederlands en Engels. Dit betekent dat er talloze mogelijkheden zijn voor uitbreidingspakketten. We hebben veel ideeën hierover, maar we willen niet te veel tegelijkertijd lanceren en of hier vertellen. We beschouwen dit als het meest lucratieve aspect van ons spel en zijn van plan hier in de toekomst veel tijd in te investeren.

Zijn er plannen voor andere spellen?

Hoewel ik ook ideeën heb voor een ander spel dat draait om rare en ingewikkelde situaties en hoe je het beste daaruit kan komen. Alleen op dit moment ligt mijn focus daar nog niet op en volledig op Same Different. Maar wie weet, misschien in de toekomst.