Dat we in Hart van Brabant genoeg te bieden hebben op het gebied van toerisme en recreatie is bij inwoners wel bekend. Maar zijn mensen buiten onze regio bekend genoeg met het aanbod? “Dat kan beter”, zegt Marc Meeuwis, directeur Citymarketing Tilburg en voorzitter van een nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant. De stuurgroep gaat ervoor zorgen dat ondernemers, bestuurders en toerismebureaus gaan samenwerken en als regio beter vindbaar worden. De aftrap vond plaats op 2 december in de LocHal in Tilburg.
“De snelheid van deze samenwerking is echt een unieke prestatie’, noemt Meeuwis. “We hebben samen met VisitBrabant in korte tijd een stuurgroep ingericht met een aantal toeristische organisaties en beleidsmakers uit de regio. De stuurgroep verbindt vervolgens lokale bureaus voor toerisme, beleidsmakers, bestuurders en vooral ook ondernemers. VisitBrabant zorgt voor de verbinding met de andere regio’s in Brabant.” “Samenwerking is niet het doel op zich”, geeft Meeuwis ter verduidelijking aan. “Door samen te werken zetten we sámen de regio in de kijker en bieden we naast de grote en bekende highlights óók juist het prachtige en kleinschalige maar vaak minder bekende aanbod een podium.”
Brabant steeds populairder
Moeten er dan meer bezoekers naar Brabant komen? “Niet persé meer, maar vooral de juiste bezoekers, op het juiste moment en de juiste plaatsen”, aldus Meeuwis. "Brabant is enorm populair bij de Nederlandse bezoeker, maar als we zorgen dat het voor- en naseizoen beter benut worden profiteren alle Brabanders mee: méér werkgelegenheid, een betere economie, reuring in stad en dorp en faciliteiten die blijven bestaan door de extra inkomsten uit de bezoekerseconomie. Met het RegioBoost programma brengen we in één keer de basis op orde.” Dat gebeurt op een aantal cruciale onderdelen: zichtbaarheid (marketing), internationalisering en meertaligheid en reviewmanagement. Het is een programma met live bijeenkomsten, (online) trainingen, campagne en allerlei slimme tools om ondernemers te helpen en om ervoor te zorgen dat de regio eenduidig en gezamenlijk wordt gepromoot.
Resultaten in de praktijk
In 2023 is het programma in De Langstraat (een streek in de Nederlandse provincie Noord-Brabant, grofweg gelegen tussen Geertruidenberg en ’s-Hertogenbosch, red) al uitgerold. Deze pilot vormde de blauwdruk voor heel Brabant. “Het is ongelooflijk wat de RegioBoost mij al heeft gebracht”, noemt Karin Smulders van de Smulhoeve in Kaatsheuvel. “Ik heb veel betere en vooral ook meer internationale gasten en heb nu een topscore op Tripadvisor. Bovendien weet ik al mijn collega’s in de regio ook goed te vinden. We moeten het immers écht samen doen en de RegioBoost legt daarvoor een uitstekende basis.”
Reviews en vindbaarheid
Komend voorjaar gaat de eerste groep ondernemers heel praktisch aan de slag met het verbeteren van hun vindbaarheid en zichtbaarheid. Met behulp van eenvoudige tools wordt gewerkt aan meertaligheid en reviews op de websites. Een online training over de regio zorgt dat alle gastheren en -vrouwen de regio eenduidig kunnen promoten en bovenal zorgt de samenwerking dat ondernemers elkaar beter vinden en komen tot vruchtbare samenwerkingen. “Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de stuurgroep gaat het de regio een flinke impuls geven, dat weet ik zeker”, besluit Meeuwis enthousiast.