16 maart 2022

HRM

Reflective levert talentontwikkeling en medewerkersgeluk op basis van data, creativiteit en fun

Recente onderzoeken tonen aan dat meer mensen dan ooit zich afvragen of hun baan nog wel bij hen past en of zij de juiste work-life balance hebben. Dit gegeven vormde voor Stijn Statz het uitgangspunt voor Reflective. Het Bredase bureau typeert zich als People Performance Agency en richt zich met name op bureaus en bedrijven die snel groeien. Het doel is te zorgen dat medewerkers met de juiste talenten worden gebonden door werk dat bij hen past, met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei. De werkwijze van het bureau is helder, eenvoudig en effectief. Admix, creatief B2B bureau uit Rotterdam is klant van het eerste uur en merkt het verschil dat Reflective maakt. Raymon de Kruijff, managing director bij Admix: “In vier weken tijd heeft Reflective ons HR-beleid naar een hoger niveau gebracht. Onze medewerkers zijn directer betrokken geraakt bij ons bureau en ze hebben het gevoel weer aan het stuur van hun eigen carrière te zitten.”

Stijn Statz (35) was als Commerce Director bij Merkle onder andere verantwoordelijk voor talentontwikkeling. Het bureau sleepte in 2019 de TMA Talent Award en het Keurmerk Talentontwikkeling in de wacht. Die praktijkervaring vormt de basis voor Reflective. Samen met zijn team wil hij de vernieuwing brengen waar ondernemers en HR-managers vandaag de dag behoefte aan hebben. Statz legt uit: “De arbeidsmarkt is flink overspannen en mede vanwege Corona vragen medewerkers zich meer dan ooit af of hun baan nog wel bij ze past. Tegelijkertijd woedt de ‘war on talent’ nog volop. Hier ligt zeker voor organisaties een belangrijke uitdaging. Hoe kunnen ze hun eigen belangen zoals omzet, marge en bedrijfscontinuïteit en die van hun mensen beter op elkaar afstemmen. En ook hoe krijgen ze de mensen met de juiste talenten en competenties op de juiste plek om ze de juiste dingen te laten doen? Uiteindelijk willen ze medewerkers ook helpen zichzelf te ontwikkelen om daarmee beter te presteren en hun bedrijf verder te laten groeien. Ook kostenposten zoals ziekteverzuim en personeelsverloop zijn onderwerpen waar momenteel terecht veel nadruk op wordt gelegd. Dit zijn nu precies de uitdagingen waar we met Reflective bij kunnen helpen. Dat doen we op een simpele en vooral vriendelijke, leuke manier. Vandaar ‘People Performance Agency’, dat is per definitie tweeledig: als het goed is zijn zowel onze klanten als hun medewerkers gelukkiger na onze hulp.”

Ultiem doel
De aanpak van Reflective draait om data en creativiteit. Het bureau gebruikt een aantal methodes om individuele werknemers, teams en organisaties inzicht te geven in zichzelf en elkaar. Allemaal gebaseerd op data. Door deze inzichten verbetert samenwerking en communicatie, worden verwachtingen duidelijker en uitdagingen sneller getackeld. Met deze werkwijze positioneert het bureau zich heel dicht tegen de belevingswereld van zowel hun klanten als de werknemers van die klanten. Dat zijn met name organisaties met een jong personeelsbestand of die snel groeien. Elk bedrijf is anders en vraagt een andere aanpak. Doordat Reflective met iedereen binnen de organisatie in contact staat, wordt maatwerk geleverd met een ultiem doel, werknemersgeluk en talentontwikkeling. Dat onderscheidt Reflective van de gevestigde orde van HRadviesbureaus.

Geloof in de visie
De aanpak van Reflective werkt. Inmiddels heeft het net gestarte bureau al vier medewerkers. Die groei is mogelijk door de groeiende belangstelling van klanten. Een daarvan is het creatief B2B bureau Admix uit Rotterdam. Het bureau was de allereerste dat zich herkende in de uitdagingen en gelooft in de visie van Reflective. Raymon de Kruijff, Managing Director bij Admix ziet een duidelijke meerwaarde. “Ik geloof erin dat jonge mensen zoals Stijn en z’n team heel goed begrijpen wat hun peers nodig hebben om voor een bedrijf te kiezen of om er te blijven werken. Uit ervaring weten ze hoe het in de praktijk werkt.”

Foto: Stijn Statz van Reflective (links) samen met Raymon de Kruijff.