Ga terug
Partner

5 oktober 2022

Sport

PSV SLAAT MET UNIEKE SAMENWERKINGEN GROTE SLAG IN INTERNATIONALISERING

Richting 2030 wil PSV steeds nadrukkelijker een internationale club worden. Samenwerkingen met Chivas Guadalajara en Austin FC waren de eerste concrete stappen, maar daar blijft het niet bij, want een derde club zit al in de wachtkamer. Deze verbintenissen worden het fundament onder de internationalisering van PSV en zetten ook de Brainportregio verder op de kaart.

Internationalisering
In het verleden, als er een internationale speler een contract bij PSV tekenende, waren er verschillende bedrijven uit het buitenland die bij PSV aanklopten voor een samenwerking. Niets mis mee, maar het was geen structurele manier om PSV op duurzame basis internationaal op de kaart te zetten.

Daarom werd er richting 2030 een nieuwe strategie op papier gezet. Een strategie die ervoor moet zorgen dat PSV er internationaal zowel op voetbal- als commercieel gebied op vooruit gaat. Er werd gekozen voor vier focuslanden: Mexico, Brazilië, Canada en de Verenigde Staten. Binnen die landen wil PSV samen gaan werken met een voetbalclub. Met twee clubs werd al een verbintenis getekend. En dat was pas het begin, want een derde club zit al in de wachtkamer.

Vier focuslanden
De vier focuslanden zijn om uiteenlopende reden interessant voor PSV en zijn partners. In Brazilië en Mexico ademt men natuurlijk voetbal. PSV is er ontzettend bekend geworden door spelers als Romario, Ronaldo en Guardado die in het verleden in Eindhoven furore maakte. En ook in het heden blijven de banden warm door bijvoorbeeld Mauro Júnior en Érick Gutiérrez. Er is dus een grote markt waar PSV al op de kaart staat. Nu is het tijd om daar de vruchten van te plukken.

Noord-Amerika is juist super interessant omdat voetbal er enorm snel groeit. Zo heeft de MLS, de Amerikaanse voetbalcompetitie, de ijshockeycompetitie al ingehaald als het gaat om kijkcijfers. Een ander belangrijk gegeven is dat sport en commercie er hand in hand gaan. Amerikanen kunnen als geen ander ergens een show van maken en alle commerciële aspecten optimaal benutten.

Niet iedere club uit deze landen kwam zomaar in aanmerking voor een samenwerking met PSV. Het moest onder andere op het gebied van voetbalcultuur bij elkaar passen en ook de regio speelde een belangrijke rol. Austin lag zodoende voor de hand, want die stad is het Brainport van de Verenigde Staten. Een gebied waar innovatie via van een groot aantal technologiebedrijven op één staat. Chivas is op zijn beurt de grootste club van Mexico, met maar liefst 35 miljoen fans in eigen land. Een club met grote ambities, net zoals PSV.

Scouten en informatie uitwisselen
De clubs zullen informatie uitwisselen over alle aspecten van het voetbal. Zo zijn er al twee trainers van Chivas en Austin FC begonnen aan de PSV Coaching Academy. Het is ook makkelijker geworden om in de desbetreffende landen te scouten. Via onder andere voetbalkampen komen talenten op de radar van PSV. En spelers kunnen binnen de clubs ook direct de overstap maken.

Dat geldt voor zowel mannelijke als vrouwelijke spelers. Ondanks dat Chivas pas net is begonnen met een vrouwenteam, werden ze afgelopen seizoen landskampioen. De vrouwen spelen een deel van de thuiswedstrijden in het stadion, waar ze tevens een eigen kleedkamer hebben. Hoewel Austin FC nog geen vrouwenteam heeft is vrouwenvoetbal in de Verenigde Staten verder dan hier in Nederland. Kortom: voldoende vruchtbare grond om van elkaar te leren.

Brainport & Digital Overlay
Het netwerk zet ook de Brainportregio internationaal verder op de kaart. PSV introduceert actief zijn partners aan de buitenlandse clubs. Zo is partner GoodHabitz die voet aan de grond wil krijgen in Mexico, via PSV in contact gekomen met Chivas. Andersom komt PSV in contact met bedrijven die juist de Nederlandse markt willen aanboren. Er zijn al gesprekken geweest met een Amerikaans bedrijf dat Eindhoven door PSV en Brainport als een potentiële plek ziet voor een nieuwe vestiging.

Ook zijn er buitenlandse bedrijven die met PSV willen samenwerken om elders bekender te worden. Via Digital Overlay is het namelijk mogelijk sponsoring op de boarding op TV per land te laten verschillen. Daardoor is het voor allerlei soorten bedrijven uit allerlei landen interessant geworden om PSV te sponsoren, ook al willen ze zich niet in Nederland vestigen.

Uniek fundament
Samenwerken met een club uit het buitenland is niet bijzonder, maar een verbintenis tussen meerdere clubs uit verschillende landen die op voetbal- en commercieel vlak zover wordt doorgetrokken is dat wel. In de toekomst zal PSV andere internationale kansen nog altijd met beide handen aangrijpen. Echter ligt er nu een uniek fundament waar vanuit de internationalisering van PSV verder kan worden uitgebouwd.