6 april 2020

Innovatie & Duurzaamheid

PSV Business: "We stand together!"

Heeft u bij PSV Business ook het beeld van een gezellige avondje in het Philips Stadion? Dat beeld klopt, maar het grootste zakelijk netwerk van Zuid-Nederland is véél meer. En dat wordt zichtbaar in de tijd dat de wedstrijden tot nader order door het coronavirus afgelast zijn. Met de speciale actie ‘#PSVWe stand together’ werd zichtbaar hoe sterk PSV met de Brabantse maatschappij verbonden is.

Praktische hulp

#PSVWeStandTogether is het online platform waar iedereen in de voetbal loze periode terecht kan. PSV heeft samen met de Brainport Eindhoven-partners dit online platform opgericht om fans, inwoners en ondernemers in de Brainportregio in deze onzekere tijd een hart onder de riem te steken. Op deze plek deelt PSV in samenwerking met onder meer deze partners allerlei mooie initiatieven, bewegingstips en voetbalmomenten. Blijf fit, blijf thuis, blijf betrokken: dat zijn de drie pijlers van dit unieke platform. Blijf betrokken krijgt bij PSV Business in deze tijd een heel andere en praktische invulling. “De aanleiding was natuurlijk dramatisch, omdat we met een enorme gezondheidscrisis te maken hadden. Maar tegelijkertijd is het fantastisch om te zien hoe we een verbindende rol in de regio kunnen spelen,” vat commercieel directeur Frans Janssen samen. “Dat doen we heel praktisch. Zo hebben we aangeboden om onze veiligheidsmedewerkers in de zorg in te zetten. Ook hebben we ons stadion beschikbaar gesteld aan de gemeente. Voor ons heel normaal, omdat we vinden dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. Het is mooi om te ervaren dat onze business partners daar hetzelfde over denken. Zo stelde onze business partner PHC tailored telecom geheel belangeloos iPads beschikbaar aan verzorgingshuizen. Daarmee kunnen bewoners op afstand veilig contact onderhouden met hun familieleden. En onze oproep om materiaal voor ziekenhuizen in te zamelen is breed gezien, gedeeld en gewaardeerd. Als PSV Business kunnen we ook tijdens de coronacrisis aanbod en vraag koppelen. Dát is onze kracht, maar vooral ook wat en wie we willen zijn. Geen voetbal betekent niet dat PSV op slot gaat. Het betekent dat we samen de schouders eronder zetten. We stand together!”

Brabantse kracht

Samen de schouders eronder: dat vindt Frans de unieke kracht van Brabant. “Het is al vaker gezegd, maar in onze regio zijn we in staat om het gezamenlijke doel te zien en daar ook echt samen aan te werken. In onze regio werk je niet alleen, maar werk je intensief samen. Onszelf wegcijferen voor het belang van de regio zit in onze genen. Trouwens óók in die van PSV. Niet voor niets luidt ons clubmotto ‘Eendracht maakt macht.’ We geloven daarin en we handelen daarnaar. En misschien ook typisch Brabants: gewoon normaal doen. Ook dat vind ik een kracht van PSV Business. We zien ceo’s van grote internationale bedrijven in gesprek met mkb’ers. Er is een oprechte interesse in elkaar. Ons werk is om onze ruim 1000 leden te faciliteren en te verbinden. En daar maken we steeds meer werk van, onder andere via een speciale PSV Business app waarbij men eenvoudig met elkaar in contact kan komen.”

Netwerk plus

Vorig jaar koos PSV Business voor een nieuwe koers. “We stelden onszelf de vraag waar PSV in 2030 zou moeten staan. Het antwoord was glashelder: we willen als club op alle niveaus een verbindende factor in de regio zijn,” verklaart Frans. “Dat antwoord gaf duidelijk richting aan PSV Business. Natuurlijk blijven we – net als voorheen – onze gasten verwelkomen bij wedstrijden en andere evenementen. Maar we zijn ook veel actiever gaan vragen wat onze leden willen en we zijn beter gaan luisteren naar de ideeën en wensen in ons netwerk. We verbinden voortaan veel actiever kennis van experts binnen ons netwerk. Dat kan heel simpel, bijvoorbeeld voor HR-specialisten een bijeenkomst over de arbeidsmarkt te organiseren. We merken dat de animo voor zulke verdiepende activiteiten heel groot is. Zo was onze speciale tour over de High Tech Campus in een mum van tijd volgeboekt. Helaas hebben we die vanwege de corona-uitbraak uit moeten stellen. Maar het laat wel zien dat vooral focussen op het faciliteren van onze businessleden. We verkopen niets, maar vragen ons af hoe we leden kunnen helpen. Dat is in vergelijking met een aantal jaren geleden een behoorlijke omslag. Maar het is mijn overtuiging dat een duurzame relatie voor iedereen beter werkt. Ik hoop oprecht dat we gezamenlijk de coronacrisis doorkomen en dat we elkaar daarbij helpen."

Brainport op de kaart

Daarmee is Frans Janssen weer terug bij de unieke kracht van onze regio: krachtenbundeling. “Dat is voor mij echt dé onderscheidende factor van Brainport Eindhoven,” stelt Frans. “Veelzeggend is dat Metropoolregio Brainport Eindhoven op ons shirt staat. Daar zitten vijf grote bedrijven achter. Die kiezen om samen onder één naam – en dus niet onder hun eigen naam - als sponsor naar buiten te treden. Dat is uniek!” Volgens Frans is Brainport Eindhoven een krachtig internationale naam, waarmee de regio zich heel goed kan profileren. Daar draagt PSV ook praktisch een steentje aan bij. Frans: “In onze regio is veel vraag naar internationale kenniswerkers. Maar hoe laat je deze groep zien wat je als regio – naast interessant werk – nog meer in de aanbieding hebt? Dat kun je het beste laten vertellen door iemand die dat zelf ervaren heeft. Daarom hebben onze oud-spelers Hirving Lozano en Carlos Salcido op de grootste talentenbeurs ter wereld verteld hoe zij het werken en wonen in Brainport hebben ervaren. Op deze beurs in Mexico komen 50.000 toptalenten uit de hele wereld. Dat wij op deze manier Brainport Eindhoven helpen op de kaart te zetten is mooi.”

Voor iedereen

Maar PSV is er voor iedereen, benadrukt Frans. “We bieden ondernemers een scala aan partnerships aan. Daardoor houden we PSV Business toegankelijk voor kleinere en grote organisaties. We geloven in de kracht van kruisbestuiving en nemen actief de rol om organisaties met elkaar te verbinden. Maar we zoeken ook heel nadrukkelijk de verbinding met de maatschappij. Voetbal is volkssport nummer 1. Iedereen vindt er iets van. Wij bij PSV Business vinden vooral dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. We willen er zijn voor élke inwoner in de regio. Met onze PSV Foundation bouwen we daar al langer aan. Zo werken via deze foundation mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in ons stadion en hebben we voor kwetsbare kinderen ‘Playing for succes’ opgezet. We constateren ook dat minder bedeelde inwoners nog onvoldoende profiteren van Brainport. Daar willen en gaan we nog gezamenlijk aan werken Juist die onderlinge kracht en verbondenheid vervult me met trots. En dan ben ik weer terug bij het begin van dit verhaal: ‘we all stand together!”

Gerelateerd