Ga terug
Partner

22 juni 2021

Sport

Profiteren door Slim te Verbinden

PSV, méér dan een topvoetbalclub


Met uitzicht op de strakke, groene grasmat, zit Frans Janssen commercieel directeur van PSV aan de koffie. Hij kijkt terug op het afgelopen jaar om vervolgens met volle vaart de blik voorwaarts te richten. Frans: “Net als iedereen zaten en zitten we nog steeds op een golf die de wereld over gaat, een pandemie. Puur zakelijk is het een onzekere, zware tijd geweest maar wij redden het wel. Maar eerlijk is eerlijk wat is voetbal zonder supporters? Zonder publiek op de tribune kan ik in ieder geval niet van het spel genieten. Corona heeft geleerd dat voetbal niet zonder supporters kan, en dat onzekerheid een grote uitdaging is waarbij je je flexibel moet opstellen. Dat is precies wat we hebben gedaan.”

Frans: “Toen corona uitbrak zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben gedacht: ‘wat als er geen voetbal meer is? Als er niet meer gespeeld mag worden? Wat zijn we dan nog als PSV? We zijn een voetbalclub waar mensen bij elkaar komen, waar je mensen probeert te verbinden via een business-netwerk maar we zijn meer. Wij zien onszelf steeds meer als communicatieplatform voor bedrijven, partners en inwoners van deze mooie regio. Dat wisten we al maar door corona is dit in een stroomversnelling geraakt. PSV heeft maar liefst 1,8 miljoen social media-bezoekers per week. Ik ken nauwelijks bedrijven of instellingen in de omgeving die dat ook hebben. Wij bereiken heel snel, heel veel mensen. Slim als je daar gebruik van maakt.”  

Toen corona een jaar geleden uitbrak zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben gedacht: wat als er geen voetbal meer is? Wat zijn we dan nog als PSV

“We hebben in 2020 een projectteam in het leven geroepen en zijn gaan delen voor de goede zaak”, vervolgt Frans. “Bijvoorbeeld een speech van de burgemeester om iedereen een hart onder de riem te steken. Samen met onze Brainportpartners ASML, Philips, High Tech Campus, Jumbo Supermarkten, Swinkels Family Brewers, VDL en de gemeente hebben we ons ingezet om mondkapjes te bemachtigen, we hebben opgeroepen om ziekenhuizen van materiaal te voorzien. Onze spelers namen hun home-workouts zelf op, de fysieke coaches legden uit wat ze deden, daar maakten we leuke video’s van en die plaatsten we dagelijks op een vitaliteitsplatform. En we hebben gezorgd dat ouderen in de verpleeghuizen een tablet kregen zodat ze in contact konden blijven met hun familie. We fungeerden echt als een maatschappelijk betrokken communicatieplatform. Door de pandemie zijn we ons nog beter gaan beseffen wat voor een grote verbindende factor wij zijn.


Drie pijlers 

Frans: “Toen ‘normaal’ weer enigszins terugkeerde en hulp niet meer nodig was, zijn we doorgegaan met het vitaliteitsplatform. Zo proberen we de medewerkers van onze Brainportpartners fit, vitaal en gezond te houden. Het is een van de drie pijlers van onze samenwerking. Corona heeft namelijk ook laten zien hoe belangrijk gezondheid is; een fit lichaam, goede voeding en een vitale geest. PSV is een professionele sportclub met absolute vakmensen in huis: Specialisten op het gebied van performance, voeding en life style. Dat moet je allemaal op orde hebben om in topsport te presteren. De kennis die zij hebben, gaan we steeds meer delen. In eerste instantie met onze Brainportpartners en de volgende stap zijn de bewoners van deze regio.”

Wij bereiken heel snel, heel veel mensen. Slim als je daar gebruik van maakt

“De andere twee pijlers zijn trots en talent”, besluit Frans. “Het is heel belangrijk dat talent zich in de Brainportregio wil vestigen want we hebben ze heel hard nodig. Dat ze hier komen wonen en werken maar dat ze hier ook willen blijven. Daarnaast willen we ook blijven investeren in het aanstormend talent van PSV. We hebben zoveel te bieden. Niet alleen prachtige bedrijven, scholen en andere goede (sport)voorzieningen maar ook natuur, cultuur en een prettig en veilig leefklimaat. Peter Wennink, bestuursvoorzitter van ASML zei ooit: ‘Het wordt tijd dat we eindelijk het servet afdoen en een tafellaken omdoen’. Daarin heeft hij groot gelijk. Zonder onszelf te verloochenen mogen we trots zijn op wat we te bieden hebben. Daar gebruiken we onder andere ook ons platform voor: filmpjes, sportlessen, voorlichtingscampagnes, challenges, wedstrijden en noem maar op. Door te delen verbinden we mensen. De voetbalwereld is traditioneel gesproken een gesloten systeem waarin niet veel wordt gedeeld. Die traditie wil PSV doorbreken. Wij hoeven gelukkig niet alles zelf te communiceren; dat doen we samen met partners zoals Brabant Business. Met elkaar vertellen we het goede verhaal voor de goede zaak.”  


PSV 
Philips Stadion  
Receptie hoofdingang (Ingang 8) 
Frederiklaan 10a 
5616 NH Eindhoven 
business@psv.nl 
040-2505531