Ga terug

20 mei 2022

blog

Ook al spreek je Frans, het is geen garantie voor succes in Frankrijk

In 1986 kwam ik voor de eerste keer in contact met Fransen als het gaat om zakendoen. Ik was als student-tolk gevraagd door twee startende ondernemers om hen bij te staan in het verkennen en mogelijk ontwikkelen van de markt. We vetrokken om 5 uur ’s ochtends om tegen 9 uur bij de eerste klant te kunnen zijn. De koffie waar ik op gehoopt had bleef uit. Wat we wel kregen was een lang verhaal over hoe goed zijn onderneming het deed. Iets bestellen? Voorlopig niet. Misschien is het iets voor de buurman. Tot ziens! We hebben diezelfde klant meerdere keren bezocht. En nimmer koffie gekregen. Totdat hij ons op een goede ochtend uitnodigde voor een uitgebreide lunch. We hebben twee uur over koetjes en kalfjes gesproken. Bij het afscheid -we zagen het niet aankomen- plaatste hij onverwacht een grote bestelling. Zijn ervaringen met ons product waren uitstekend. Als ‘first adaptor’ werd hij onze beste ambassadeur. Toen ons product -basisstoffen voor de landbouw- was onderzocht bij een gerenommeerd Frans onderzoeksinstituut konden we de vraag nauwelijks nog aan. De activiteit bestaat vandaag de dag nog steeds.

Wat heb ik indertijd geleerd over zaken doen in Franrijk wat nog steeds opgeld doet en waar ik sindsdien rekening mee houd?

  • Ook al spreek je Frans, dat maakt je nog geen Fransman

  • Fransen zijn doorgaans niet arrogant. Maar wel trots op hun land, regio en op wat ze bereikt hebben

  • Hun gewoontes en gebruiken van ontvangst en hoffelijkheid zijn net even anders als die van ons

  • Zorg dat jouw afspraak afspraak is. Kom ze na. Ook al is je zakenpartner wat minder streng in de leer

  • Het kost tijd om vertrouwen te winnen. Maar als dat er eenmaal is heb je een trouwe zakenpartner

  • Je hebt een Fransman ter plaatse nodig om als Nederlander in Frankrijk succesvol te kunnen zijn

De verschillen tussen Nederland en Frankrijk zijn niet erg groot. Maar ze zijn er wel. En ze zijn bepalend voor succes. Zorg dat je ze (her)kent, respecteer ze en blijf jezelf. Uiteindelijk is het doel van twee zakenpartners identiek; succesvol zijn!

Jos van Erp

Adviseur voor DewaFlex Roubaix en Eindhoven www.dewaflex.com