7 juli 2023

mobiliteit

Ondernemers gooiden massaal hun tank vol afgelopen vrijdag

Uit recente gegevens van ANWB Zakelijk en Shuttel blijkt dat het zakelijk tanken afgelopen vrijdag met 34 procent is gestegen in vergelijking met de voorgaande vrijdag. Opmerkelijk genoeg is deze stijging onder zzp'ers zelfs 96 procent. Deze toename kan worden toegeschreven aan de aangekondigde accijnsverhoging die sinds zaterdag 1 juli van kracht is.

In april 2022 heeft de overheid de accijnzen voor benzine, diesel en LPG verlaagd met 21 procent vanwege de torenhoge inflatie. Dit resulteerde destijds in een daling van 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter voor diesel. Hoewel deze belastingverlaging eerder werd verlengd tot 1 juli, werden de prijzen nu in twee stappen verhoogd.

Bovenop het terugdraaien van de accijnskorting, werd er ook een inflatiecorrectie toegepast. Dit betekent dat de prijs voor een liter benzine met 14 cent steeg en de prijs voor een liter diesel met 10 cent. Inclusief 21 procent btw komt dit neer op respectievelijk 17 cent en 12 cent per liter. Voor een volle benzinetank van 40 liter betekent dit bijna een stijging van 7 euro, terwijl een volle dieseltank 4,50 euro duurder werd.

Bart Horstman, Mobility as a Service Strategist bij Shuttel, vertelt: “Afgelopen vrijdag merkten we een aanzienlijke stijging in het aantal tankbeurten. Ik zag zelf ook bij verschillende tankstations behoorlijke rijen staan. Toen ontstond het idee om onze data van zakelijke mobiliteitskaarthouders, die de kaart ook gebruiken om te tanken, te analyseren. We wilden zien of ook zakelijke rijders de neiging hadden om hun tank nog snel vol te gooien. En dat bleek inderdaad het geval. Het meest opvallende verschil was te zien tussen het MKB/grootzakelijke segment en zzp'ers. Een zzp’er draagt immers zelf de kosten van een tankbeurt, terwijl bij werknemers van MKB- en grootzakelijke organisaties deze kosten door de werkgever worden gedragen.

Autorijden duurder voor ondernemers, niet alleen door verhoging diesel prijs
Deze prijsverhoging valt samen met de stijgende kosten van autorijden in het algemeen, zoals parkeerkosten en brandstof. Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich bewust worden van de aankomende stijgende kosten en de impact die dit kan hebben op hun bedrijfsresultaten.

Hoewel voor veel mkb-medewerkers de kosten door de werkgever worden gedragen, worden zzp'ers direct geconfronteerd met deze prijsstijgingen. Het is dan ook begrijpelijk dat zij afgelopen vrijdag massaal hebben getankt om direct te profiteren van de lagere prijzen. Deze tijdelijke verlichting van hun uitgaven kan een aanzienlijk verschil maken voor zzp'ers. Dit neemt niet weg dat ook de mkb-ondernemer de verhoging financieel voelt.

"De stijgende kosten van autorijden hebben een directe invloed op alle Nederlanders maar vooral op ondernemers. Zij maken gemiddeld meer kilometers, betalen daardoor een hogere premie voor hun verzekering en hebben te maken met een bijtelling. Dit naast andere stijgende kosten voor ondernemers door de hoge inflatie. Niet reizen is vaak geen optie voor de ondernemer maar andere vormen van vervoer onderzoeken om kosten te besparen kan schelen in de kosten. Alternatieve vervoersopties, deelmobiliteit en efficiënter brandstofgebruik zijn enkele manieren waarop ondernemers hun transportkosten kunnen verlagen en daar proberen wij en onze partner Shuttel bij te helpen," aldus Patrick van Weert, propositie marketeer bij ANWB Zakelijk

Over ANWB Zakelijk
ANWB Zakelijk bedient de zakelijke markt (MKB en ZZP) met mobiliteitsoplossingen zoals voertuighulpverlening, een mobiliteitskaart en zakelijk lease. 

ANWB Zakelijk analyseerde de data in samenwerking met Shuttel wat inzicht gaf in het tankgedrag van ondernemers. ANWB Zakelijk heeft een loket geopend voor ondernemers en verantwoordelijke voor het mobiliteitsbeleid om vragen en/of zorgen rondom mobiliteit te delen.

Over Shuttelle
Als grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitskaarten in Nederland werkt Shuttel al bijna 10 jaar aan schonere, duurzamere en slimmere mobiliteit. Shuttel biedt intuïtieve en gebruiksvriendelijke oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken en speelt daarbij nadrukkelijk in op veranderende mobiliteitsbehoeften. Zo maakt Shuttel het verschil voor organisaties die sturen op duurzaamheid, hybride werken, flexibiliteit, kosten én vitaliteit.

Op dit moment heeft Shuttel ruim 125 grootzakelijke en publieke werkgevers als klant: van de Rijksoverheid, FrieslandCampina, KraftHeinz, BDO en Fugro tot Decathlon. Daarmee bedient Shuttel ruim 170.000 zakelijke gebruikers. Maandelijks worden gemiddeld 280.000 reizen met Shuttel gemaakt. Inclusief de slimme laadoplossing voor EV’s registreert Shuttel dagelijks meer dan 300.000 transacties.