25 oktober 2023
Nieuw icoon op de troon?
Daar is ‘ie dan, de uitdager van Rolls-Royce!
Kansloos of Krachtpatser…😳?
Ik kom de afgelopen tijd ineens allerlei artikelen en filmpjes tegen over deze nieuwe supercar uit, jawel: China! Niet zomaar weer een nieuwe China-car. Nee, dit ‘beest’ wil de directe concurrentie met niemand minder dan #RollsRoyce aangaan.
Volgens auto-journalisten moeten ze hier bij RR toch van wakker liggen, want hij is electrisch, zit boordevol luxe-snufjes en ‘ziet er natuurlijk ook geweldig uit’ (althans, volgens de importeur en de fabrikant 😉). En oh ja, de prijs! Hij gaat tussen de € 70.000 en € 120.000 kosten. Veel geld natuurlijk, maar wel zo’n 80% (!) minder dat wat je voor een Rolls moet neertellen.
Maar hoe zit het dan met zaken als merk en status? Daar kan deze supercar natuurlijk never nooit aan tippen, maar als ik verhalen mag geloven doet de kwaliteit niet veel onder tov van wat Rolls-Royce levert.
Tsja, als je dan voor 20% van de prijs 80% van de kwaliteit krijgt, kan ik mij voorstellen dat er een markt voor deze uitdager is.
Maar welke markt precies, dat blijft nog even onduidelijk…moeten ze zich bij Rolls-Royce nou zorgen gaan maken of eerder bij Maybach of Lexus LS? Of wellicht hoeft niemand zich zorgen te maken….😳?
Moraal van het verhaal? Marktleiders en iconen zijn hun plek nooit zeker. Er is altijd wel iets of iemand die de aanval inzet, vindt dat ‘ie het beter kan.
Je kunt dus niet stilzitten, je móet constant alert zijn, relevant blijven en meerwaarde bieden. Niet door constant naar (mogelijke) concurrenten te kijken naar met name vanuit eigen kracht jezelf regelmatig te herijken.
En oh ja, wellicht nog een tip voor deze nieuwkomer: ik denk dat ze nog wel even aan de merknaam moeten sleutelen, want van HONGQI E-HS9 (wat trouwens ‘rode vlag’ betekent) gaat niet iedereen direct op de tafel staan, toch?
En, wat denk jij? Gaat het wat worden met deze nieuwe uitdager? Care to share?