In een concurrerende markt is het verleidelijk om kortingen te gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. Vooral als ze daar zelf om vragen. Maar is dat wel de beste strategie?
Een paar redenen waarom je géén kortingen zou moeten geven:
Waarde creëren : Kortingen leiden tot een focus op prijs, terwijl je je juist zich zou moeten focussen op de meerwaarde die je aan klanten biedt. Benadruk de unieke voordelen van je product en hoe je daarmee je klanten helpt.
Marges behouden: Kortingen verlagen je winstmarge. Investeer die marge liever in het verbeteren van je product, service of marketing om klanten een nog betere ervaring te bieden.
Klantbeleving: Klanten die voor de volle prijs kopen waarderen je product. Je houdt ze langer vast, ze zijn minder snel geneigd om over te stappen naar een concurrent.
Exclusiviteit: Door geen kortingen te geven, creëer je een gevoel van kwaliteit en exclusiviteit rondom je product. Dit maakt het aantrekkelijker voor klanten die op zoek zijn naar iets unieks.
Loyaliteit: In plaats van kortingen kun je beter een loyaliteitsprogramma oid aan (vaste) klanten aanbieden. Dit beloont ze voor hun repeat business, het creëert een gevoel van waardering.
Het mag duidelijk zijn, kortingen zijn niet altijd de beste manier om klanten te winnen of vast te houden. Je kunt beter focussen op waarde, klantbeleving en exclusiviteit, want daarmee bouw je een loyalere klantenkring op én hou je je marges vast.
Vind jij dat kortingen een goede of foute groeistrategie zijn?
Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert René ondernemers en managers bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en ‘Groeikracht’-sessies en heeft het #1 managementboek ‘Het Geheim van Groeikracht’ hierover geschreven, de engelstalige versie daarvan wordt wereldwijd verkocht als ‘The secret of BIG’.
Meer informatie over René op https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ en www.nationaalgroeiplan.nl. René is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nl of +31 6 199 787 04