Ga terug

24 april 2019

Ondernemer in beeld

Jeroen Verdonschot, Directeur van GFM The Best Part

“Wij zijn verspaners. We maken machineonderdelen door middel van CNC frezen en draaien. Deze onderdelen zitten bijvoorbeeld in machines van ASML, de verpakkingsindustrie, de automotive. Bijna alles wat je in je hand pakt, is gemaakt door een machine. En wij leveren dus de onderdelen voor die machines, bijvoorbeeld voor de machine die melk in een pak giet, die zakjes in een doos kan verpakken of voor de bottelarij van een bekende bierbrouwer. Het is ontzettend divers. Voor alle specialistische machines leveren wij mechanische, verspanende onderdelen. Frezen en draaien zijn twee verschillende bewerkingen, maar het is allebei verspanen. Na het frezen of draaien wordt het product nog gecontroleerd. Sommige klanten willen meer, die willen bijvoorbeeld dat wij een aantal onderdelen al in elkaar monteren. Daar hebben we een kleine montageafdeling voor. We kunnen ook geautomatiseerd verpakken. Vanwege de hightechindustrie in de buurt, zoals Brainport, moet alles super schoon bij de klant komen. Daar hebben we weer een eigen reinigingsstraat voor.” Van startups tot grote namen “In Brabant en Limburg zitten de meeste van onze klanten. Daar zit veel industrie. Uiteindelijk konden wij ook beginnen omdat de bedrijven om ons heen begonnen te groeien, zoals Philips, DAF en Océ. We zijn een sterke marktregio, waardoor wij de afgelopen jaren ook konden groeien. We hebben een vaste klantenkring met machinebouwers als ASML, Frencken, KMWE en VDL. We helpen daarnaast heel veel bedrijven die puur in de ontwikkeling zitten en alleen prototypes bouwen voor startups en nieuwe projecten. Die bedrijven komen vaak langs om te kijken of hun idee maakbaar is, of toleranties haalbaar zijn. In de eerste fase wordt er vooral gekeken naar de ontwikkeling. Wij kijken dan mee of het de juiste keuze is qua materialen en toleranties, om zo de klant op weg te helpen richting de toekomst. De klant heeft meestal zelf al een machine ontworpen en heeft enkel een bepaald onderdeel volgens een specificatie nodig. Wij krijgen dan een tekening en een digital file. Met behulp van een programmeerpakket kunnen wij de digital filetoepassen. Grote bedrijven hebben veelal programmeurs in dienst en minder geschoold personeel bij de machines staan. Daarmee haal je de kennis van de vloer weg. Wij willen het vakmanschap hoog houden en dat al onze mensen zelfstandig kunnen programmeren.” Intern opleiden “We merken dat de producten die we maken steeds kritischer, nauwkeuriger en schoner moeten zijn. De lat wordt steeds hoger gelegd. Onze mensen moeten daarom steeds bijgeschoold worden. We zoeken voor veel functies dan ook hbo’ers of leiden medewerkers zelf op. Planners en inkopers proberen we van buitenaf aan te trekken maar CNC-frezers en draaiers vind je niet, zeker niet in deze regio. Die vacatures zie je overal. Frezers en draaiers zijn redelijk trouw aan hun werkgever, dus we proberen mensen zoveel mogelijk intern op te leiden, al dan niet aangevuld met een externe opleiding. Die opleiding doen we via STODT in Best, die begeleiden ons daarin, en intern met onze eigen vakmensen. We proberen die jongens en meisjes te vinden die wel de hersenen hebben, maar eigenlijk geen zin hebben om nog naar school te gaan. Die zijn perfect voor onze opleiding. Ik ben in 2001 het bedrijf ingerold. Toen was het nog een kleine club van een man of 6. Inmiddels is het een club van zo’n 33 fte’s. Van onze 33 fte’s zijn er 5 leerling. Binnenkort hebben we het 12,5-jarig jubileum van iemand die hier de opleiding heeft gedaan!” Krapte op de arbeidsmarkt “Er is meer en meer schaarste op de arbeidsmarkt. Grotebedrijven trekken de beste techneuten weg. Het wordt lastig om mensen te vinden die met hun handen willen werken. Er wordt op scholen te weinig tijd aan techniek besteed. In ieder geval niet voldoende om onze vraag in de toekomst te vervullen. Ik verwacht dat dit probleem alleen nog maar groter gaat worden. De reden dat wij onbemand draaien, is om in de uren dat niemand aanwezig is toch geld te kunnen verdienen. We moeten jaarlijks enkele tonnen of nog meer uitgeven aan slimmere machines en productiemethodes, dus we moeten blijven draaien. Als je uiterst nauwkeurig of complex werk hebt, is dat een risico maar ook daar werken we steeds verder naartoe. Dat we ook die complexe onderdelen ’s nachts kunnen maken. Daarom blijven we ook investeren in machines die nog nauwkeuriger zijn.” Het Kempische karakter “Het Kempische karakter past bij ons, het gemoedelijke, veel voor elkaar over hebben, een tandje bij willen zetten om te zorgen dat het geregeld wordt. Bij ons werken eigenlijk alleen maar mensen uit de Kempen. We zijn heel flexibel. We zullen er alles aan doen om de klant tevreden te stellen. Onze medewerkers vinden het een sport om iets voor elkaar te krijgen wat eigenlijk niet kan. Kwaliteit staat heel hoog in het vaandel. Als je ons bedrijf bezoekt, stralen we dat ook uit. GFM is het mooiste verspanende bedrijf van Nederland! Concullega’s beamen dat ook. Ik vind het leuk om concullega’s ons bedrijf te laten zien, maar ook om bij anderen te kijken om van elkaar te leren. We nemen onze medewerkers vaak mee naar klanten om te zien waar onze onderdelen blijven en ze kwaliteitsbesef mee te geven. Waarom is het zo belangrijk dat onderdelen er mooi uitzien? We nemen ook medewerkers van onze klanten mee naar ons om ze te laten zien hoe  wij onderdelen produceren, zodat je wederzijds begrip creëert. Dat geldt ook voor de leverancierskant. We nemen medewerkers ook mee naar leveranciers om te kijken hoe een product bijvoorbeeld gelakt wordt, om zo zoveel mogelijk kennis bij mensen neer te leggen.” Nieuw pand, nieuw logo “Begin dit jaar zijn we verhuisd naar een ander pand. We hebben de stap genomen om te investeren in een nieuw pand met alles wat daarbij hoort. Veel licht, een frisse kantine, fijne werkplekken. Tegenwoordig is het niet alleen maar goed zijn voor je klanten, maar ook voor je medewerkers. Employer branding is steeds belangrijker. Ik gebruik ook nooit het woord ‘personeel’. Dat vind ik een neerbuigend woord. Niet voor niets hebben we twee slogans. De eerste is ‘The best part’, omdat we vinden dat wij de beste onderdelen leveren. De tweede slogan gaat over onze medewerkers: ‘Powered by onze mensen’. We kunnen de mooiste machines aanschaffen, maar zonder onze mensen wordt het niets. We hebben ook een nieuw logo, waarbij de letters GFM (de afkorting van de oude bedrijfsnaam) met elkaar verbonden zijn. Dat heeft te maken met samenwerken met klanten, leveranciers en onze mensen onderling. Een groot deel van onze leveranciers zien wij helemaal niet als leveranciers, maar als partners. Als verlengstuk van GFM, want we hebben ze nodig om te kunnen werken.” De toekomst “Ik maak wel eens 5-jaren plannen maar die kunnen vaak na een jaar al in de prullenbak omdat ze al behaald zijn. Sinds 2017 zijn er bijvoorbeeld 9 fte’s bijgekomen, terwijl dat niet het plan was. De wereld gaat tegenwoordig zo snel dat plannen snel achterhaald zijn. Ik heb al wel een nieuw plan in mijn hoofd zitten maar nog niet opgeschreven. Onze ambitie is om in de regio bekend te staan als het bedrijf waar ze moeten zijn. We kunnen hier met de ruimte die we hebben nog zeker verdubbelen in productie. We hebben voldoende groeiambitie. We zijn klaar voor de toekomst en proberen de beste werkgever te zijn!” Bekijk het hele magazine op: https://issuu.com/intergraphic/docs/bbm_2019-1_scherm

Gerelateerd