Ga terug
Partner

1 april 2021

Ondernemer in beeld

Janssen Kerres hoopt over 5 jaar de grootste aanbieder van excellente mobiliteit te kunnen zijn

In de rubriek bedrijf/ondernemer in beeld, bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers en bestuurders. Deze week een exclusief interview met Janssen Kerres Automotive B.V.: een hecht familiebedrijf die culturen met elkaar verbindt!


1. Wie zijn jullie? En wat doen jullie?

Autobedrijf Janssen en Autobedrijf Kerres zijn onderdeel van Janssen Kerres Automotive B.V. Door fusering van beide familiebedrijven is in juli 2014 een verzorgingsgebied ontstaan dat strekt van Zuid-Limburg tot en met Oost-Brabant. Wij zijn officieel dealer voor de merken Renault, Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën en Kia en hebben in totaal 14 sales- en servicelocaties. In Brabant hebben wij vestigingen in Helmond en Nuenen met de merken Renault, Dacia, Nissan en Peugeot en dit jaar zullen we een derde vestiging in Veldhoven openen, zodat we de Brabantse Kempen ook goed kunnen bedienen.


2. Hoe zijn jullie hiermee begonnen?

De heer J. Janssen, vader van de huidige Algemeen Directeur, Olaf Janssen, had van kinds af aan al een passie voor auto’s en alles wat daarmee te maken had. Als vanzelfsprekend stapte hij in de automobielsector. Bij de opening van de vestiging te Nuenen in 1978, werd Janssen officieel Renault-dealer. Parallel aan de Renault-activiteiten in Nuenen, was de scoop van Janssen breder. In 1986 kreeg het bedrijf in Gerwen het officiële Peugeot-dealerschap.

De jaren die daarop volgden stonden in het teken van een gefaseerde groei. Enerzijds noodzakelijk om de dienstverlening aan klanten blijvend te laten aansluiten op de trends in de automobielmarkt. Anderzijds om te voorzien in de uitbreiding van het marktgebied en daarmee de continuïteit van het bedrijf te kunnen waarborgen. In de jaren die volgden, groeide de Janssen Groep uit naar dealer van 4 merken: Renault, Peugeot, Nissan en Dacia, vanuit 6 bedrijven in Brabant en Limburg.

Autobedrijf Kerres bestaat sinds 1955 en heeft haar oorsprong in Kerkrade alwaar de heer Chris Kerres het Renault-dealerschap startte. De heer Lux senior was in die tijd in dienst als werknemer. In 1975 nam de heer Lux senior het bedrijf van Kerres over.

In 1988 werd Autobedrijf Kerres overgenomen door de gebroeders Lux. Zij voerden, onder supervisie van de heer Lux senior, de directie. Vanaf die tijd groeide Autobedrijf Kerres verder met nieuwe vestigingen. In 1990 startten zij in Heerlen, in

1999 in Maastricht en in 2001 in Sittard. Januari 2009 stond voor Autobedrijf Kerres in het teken van multibrand. Naast Renault, Dacia en Nissan verwierf Kerres namelijk de dealerschappen Citroën en Kia.

Gezien de strekking van de beide familiebedrijven en de overeenkomstige merken, besloten Janssen en Kerres om in 2014 te fuseren om zo schaalvoordelen te creëren in de uitdagende Automotive branche.


3. Zijn er nieuwe innovaties op het gebied van elektrisch rijden?

Elektrisch rijden ontwikkelt continu. Elektrische auto’s kunnen steeds langere afstanden afleggen en laadtijden worden steeds korter. Door het groeiende netwerk van laadpalen is het ook steeds makkelijker om elektrisch te rijden. Daarnaast wordt door de overheid natuurlijk zakelijk en privé elektrisch rijden gepromoot, middels allerlei subsidies. Al onze merken bieden tegenwoordig een scala aan elektrische modellen. Elektrisch rijden is dus niet meer alleen voor de zakelijke rijder maar ook voor particulieren.


4. Hoe hebben jullie ingespeeld op de corona pandemie?

Wij hebben veel aandacht gevestigd op de communicatie naar klanten, en dan met name via onze website en Social Media. Niet alleen om ons aanbod goed te presenteren, maar ook om klanten te informeren over de stand van zaken. We hebben natuurlijk verschillende situaties gehad: werkplaatsen open maar showrooms dicht, showrooms open op afspraak, proefrijden op locatie etc. Dit betekende elke keer de communicatie up-to-date houden om mensen volledig te kunnen informeren.

Onze medewerkers zijn hierin ook ontzettend flexibel geweest, denk aan gespreid werken om het aantal mensen in de showrooms te beperken.

Het proefrijden en afleveren aan huis is in december vorig jaar populair geworden, en dat is ook goed opgepakt door onze mensen. Overigens blijven deze mogelijkheden bestaan als de pandemie voorbij is, sommige klanten vinden het prettig om op deze manier geholpen te worden. Tijdens de pandemie is er in de showrooms en werkplaatsen veel aandacht gegaan naar bescherming van klanten en medewerkers. Uiteraard niet alleen door het aanbieden van alle mogelijke beschermingsmiddelen maar ook door een stukje communicatie naar de klant over bijvoorbeeld het ontsmetten van hun auto nadat deze in de werkplaats is geweest.


5. Hebben jullie er veel last van gehad dat mensen thuis moesten werken?

Nee, in principe niet. Onze IT systemen laten dit toe, dus met name voor staffuncties is thuiswerken geen probleem. De werkplaatsen konden wel gewoon blijven functioneren tijdens de lockdown, uiteraard met de nodige beschermingsmaatregelen.


6. Wat zijn jullie grootste successen tot nu toe?

Een van onze grootste succes is toch wel het feit dat we van twee familiebedrijven met twee verschillende culturen, één groot familiebedrijf hebben weten te maken. De families zijn nog steeds onderdeel van de directie, dus het is dan ook nog steeds een familiebedrijf! Daarnaast zijn wij enorm trots dat we, als officieel dealer van 6 prachtige en diverse merken, in de in de top 20 van grootste dealerholdings van Nederland te staan. Wij kunnen inmiddels ook totale mobiliteitsoplossingen bieden: van verkoop van nieuwe auto’s en occasions tot zakelijk en private lease. En van onderhoud en reparatie tot schadeherstel: en dat allemaal in eigen huis. Wij bieden de klant dan ook echt one-stop shopping experience. Daarnaast hebben wij in al onze 14 vestigingen hele stabiele teams, waardoor de klant ook dezelfde gezichten ziet als hij/zij de vestiging bezoekt. Het is voor ons ook erg belangrijk, dat de klant binding heeft met ons bedrijf. Dat is waar een familiebedrijf voor staat, toch?


7. Waar hopen jullie over 5 jaar te staan?

We hopen over 5 jaar de grootste aanbieder te kunnen zijn met excellente mobiliteit voor Limburg en Zuid-Oost Brabant.


8. Welke tip zou je onze lezers nog mee willen geven?

Volgt u Janssen Kerres al op Facebook en Instagram? Op onze Social Media showen wij de nieuwste prototypes, modellen, maar ook ons grote occasionaanbod. We brengen u op de hoogte van de meest interessante acties bij aanschaf van een nieuwe auto of private lease. En onze collega’s in de werkplaatsen delen handige tips. Vragen over uw mobiliteitsoplossing? Stuur ons gerust een berichtje. Wij staan voor u klaar!