In vier jaar vier locaties: Glenn Melis (33) transformeert personal training

Afbeelding

Met inmiddels vier succesvolle vestigingen in Amsterdam, zet het ONE Human Performance Institute een nieuwe standaard in de wereld van personal training. Oprichter en ondernemer Glenn Melis (33) combineert innovatief gebruik van AI, een sterk team en maatschappelijke betrokkenheid om klanten blijvend gezonder en sterker te maken. Zijn missie? Stronger Humans, Better World.

Van fiscaal jurist naar fitnesspionier

Glenn begon zijn loopbaan als fiscaal jurist, maar een ingrijpende gebeurtenis in zijn naaste omgeving zette hem aan het denken over preventie en gezondheid. “Toen mijn tante ziek werd, zag ik hoe belangrijk het is om te investeren in een gezonde levensstijl,” vertelt Melis. “Dat was voor mij de aanleiding om me om te scholen tot personal trainer. Daarmee is de droom om een eigen gym te openen zes jaar geleden begonnen.”

Die droom werd werkelijkheid, al was de weg ernaartoe niet altijd eenvoudig. Melis: “Met COVID moesten we creatief worden: ik gaf les in het park, gaf trainingen bij mensen thuis en bouwde stiekem in mijn appartement een mini-gym. Pas in 2021 kon ik eindelijk de eerste officiële locatie openen.” Inmiddels telt ONE vier vestigingen in Amsterdam, en kijkt Glenn verder naar groei.

De kracht van ONE: drie pijlers

Wat maakt ONE Human Performance Institute anders dan de andere personal training- en fitnessconcepten? Volgens Glenn draait het om drie kernpunten:
1. Duurzaam resultaat: “Wij helpen mensen op een efficiënte manier om hun doelen te bereiken en gezonder te worden. Minimaal twee à drie keer per week trainen is essentieel, maar net zo belangrijk is wat er in de overige 24 uur van de dag gebeurt.”
2. Sterke personalisatie: “We starten niet met ‘het beste trainingsschema’ of ‘het beste voedingsplan’, maar met de klant zelf. Een 360-graden-intake brengt levensstijl, werk, sociale leven en reisgedrag in kaart. Op basis daarvan ontwikkelen we een haalbaar en effectief plan.”
3. Data & AI: “Onze eigen app koppelt gegevens van bijvoorbeeld Apple Watches en voedingsapps. Daarnaast experimenteren we met AI-chatbots, gevoed met onze kennis, zodat klanten direct persoonlijk advies kunnen krijgen. Dit gaat verder dan de generieke info van standaard AI-tools.”

Kwaliteit bewaken bij groei

Met vier locaties in Amsterdam is het bewaken van kwaliteit de grootste uitdaging, stelt Melis. “Chef Gordon Ramsay zegt: 'Één sterrenrestaurant opzetten is makkelijk, drie of vier is een stuk lastiger.’ Als je maar één vestiging hebt, sta je er zelf bovenop. Nu moet ik zorgen dat al onze teams dezelfde kwaliteit bieden, zonder dat ik overal fysiek aanwezig ben."

ONE investeert daarom flink in mensen en opleiding. “Onze trainers doorlopen een intern opleidingsprogramma en werken binnen een mentorstructuur. Senior trainers en managers begeleiden juniors, en ik coach op mijn beurt de managers. Zo borgen we kwaliteit en consistentie.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Naast commercieel succes vindt Glenn het belangrijk om maatschappelijke impact te maken. Hij biedt gratis lessen aan voor jongeren en ouderen die geen personal trainingstraject kunnen betalen. “Het is misschien elitair om te denken dat iedereen het nodige bedrag kan investeren in personal training. Daarom willen we onze kennis ook beschikbaar stellen aan doelgroepen die het minder breed hebben. Dat sluit aan bij onze missie: ‘Stronger Humans, Better World.’ Het begint met geloof in iemands potentie, dat geldt voor onze klanten, trainers én de maatschappij.”

Volgens Melis staat 'care' centraal in zijn organisatie. “We zeggen intern: We give a f***. We geven écht om onze klanten, hun resultaten en hun welzijn. Dat voel je zodra je een van onze vestigingen binnenstapt: we willen dat iedereen zich welkom voelt en energie krijgt van onze sfeer. Die kernwaarde dragen we uit met een team dat oprechte aandacht en enthousiasme meebrengt.”

Blik op de toekomst

De fitnessmarkt is volop in beweging, maar Glenn gelooft in een focus op fundamentele waarden: resultaat en een prettige klantbeleving. “Natuurlijk houden we de nieuwste innovaties in de gaten, zoals AI en wearable-technologie, maar uiteindelijk willen mensen gewoon een plek waar ze zich goed voelen en progressie boeken. We blijven groeien, maar niet door elke hype achterna te lopen. We bouwen liever gestaag aan een sterk merk dat staat voor kwaliteit en persoonlijke aandacht.”

Zijn ambitie? De lat voor personal training in Nederland nog hoger leggen. “Personal training staat in mijn ogen nog in de kinderschoenen. Wij willen een benchmark creëren: wat is écht goede personal training? Hoe herken je een professionele trainer? Met onze interne opleidingen en structuren willen we laten zien dat personal training verder gaat dan ‘gewoon wat trainen’.”


Ondernemersadvies van Glenn

Glenns ondernemersreis is een verhaal van doorzettingsvermogen, creativiteit en lef. “Het is nooit het perfecte moment om een bedrijf te starten. Als je gelooft in je visie, moet je gewoon gaan. Investeer in je team, blijf leren en tolereer geen problemen – los ze op. Doe je dat elke dag, dan is de kans groot dat je binnen een paar jaar zelf ook meerdere vestigingen runt.”

Meer weten? Klik hier.