Partner

23 juni 2021

Leisure & Cultuur

Hoe loyaal zijn jouw klanten na corona?

Herstel ‘de mensfactor’ bij je zakelijke relaties  


We staan te popelen tot de deuren weer open mogen, de mondkapjes de prullenbak in gaan en social distancing alleen nog iets is dat je in geschiedenisboeken leest. Wat gaan we over een tijd nog merken van deze bijzondere periode? In alle gevallen hebben we een inhaalslag te maken: de menselijke verbinding moet - ook zakelijk - opnieuw bekrachtigd worden. Een prangende to do voor op de prioriteitenlijst van zakelijk Brabant.


Opmars van online overleggen 

Corona was de versneller van technologische ontwikkelingen. Met Zoom, MS Teams en Google Meet hebben we in sneltreinvaart de wereld van het online zakelijk overleggen ontdekt. Videocalls zijn een zeer waardevolle toevoeging gebleken in het communicatiepalet naast de telefoon en e-mail. Nog sterker, het werd als meest waardevolle vervanger gezien voor fysieke, zakelijke bijeenkomsten gedurende de coronabeperkingen. Online meetings zullen ook na coronamaatregelen bestaansrecht hebben. Zeker waar deelnemers van elkaar gescheiden zijn door afstand is online overleg een efficiënt, laagdrempelig en tijdbesparend alternatief in onze toch al overvolle agenda’s. Maar is efficiënt ook altijd even effectief? 


Het belang van ‘de mensfactor’ 

Online bijeenkomsten bieden interessante voordelen, maar inmiddels erkennen we ook de beperkingen. Vooral als het gaat om de mate van aandacht, dynamiek en overtuigingskracht, boeten online bijeenkomsten stevig in ten opzichte van hun offline equivalenten. Online meetings kunnen zodoende niet zozeer als waardig vervanger aangemerkt worden van live bijeenkomsten, maar meer als toevoeging. En vooral als een verrijkend alternatief voor communicatie die eerder per telefoon of e-mail werd afgedaan.  


Nieuwe ideeën en inzichten ontstaan nu eenmaal door fysieke ontmoetingen en gesprekken. Door verbaal en non-verbaal te interacteren. Tijdens live ontmoetingen kun je écht impact maken, oprechte aandacht tonen en menselijke verbindingen leggen. Aan lichaamstaal en reacties kun je zien of jouw boodschap landt, kun je bijsturen in je overtuigingsstrategie en vertrouwen wekken als zakenrelatie. Fysieke ontmoetingen met klanten, medewerkers of andere stakeholders zorgen voor die cruciale menselijke verbinding, voor betrokkenheid en loyaliteit naar jouw organisatie en naar elkaar. Het is daarom essentieel om als organisatie doorlopend te investeren in de doorontwikkeling van de ‘menselijke’ relatie met al je stakeholders.  


Begin vandaag aan je herstelplan 

En precies dat hebben we door de coronamaatregelen nauwelijks kunnen doen: het onderhouden van die mensfactor als onderdeel van je zakelijke relatie. Betrokkenheid en loyaliteit van klanten zijn zodoende significant verzwakt. En dat maakt je kwetsbaar. Juist nu iedereen gretig is om de wereld opnieuw te veroveren na opgelegde beperkingen, is loyaliteit een ongekend groot goed. Het is het fundament van al je ambities. Inspirerende en leuke live events zijn hard nodig om die loyaliteit te herstellen en een extra impuls te geven. 

 

Met de eindstreep van corona in zicht is het moment aangebroken om het herstelplan van loyaliteit in de steigers te zetten. Te beginnen bij je medewerkers, die na een jaar volop beperkingen weer volop moeten samenwerken. Ook de loyaliteit van je medewerkers heeft een flinke deuk opgelopen door het werken op afstand, het minder intensieve – en informele - contact met collega’s en de beperkte informatie over organisatie, koers en milestones buiten hun eigen werk of afdeling. Bovendien zijn medewerkers altijd een waardevolle bron van informatie en inspiratie voor strategische vraagstukken. Door hen te betrekken, vergroot je bovendien het draagvlak van nieuwe inzichten.  Het loont om niet langer te wachten met het plannen van een toffe medewerkersbijeenkomst. Niet in de kantine, maar op een fraaie, externe locatie. Weg uit de waan van de dag. Zorg voor gezelligheid, samenwerking en interactie. En ook voor inhoud. Betrek ze in hoe je organisatie ervoor staat, de koers die je wilt varen en vraag om feedback. Laat ze meedenken hoe zij hun steentje kunnen bijdragen aan strategische opgaves. Bijvoorbeeld het herstellen van de loyaliteit bij klanten. 

 

Wacht niet langer met het plannen van live bijeenkomsten met klanten, partners en/of gebruikers, zoals kennisevents, co-creatiesessies of een netwerkevent. Creëer daarbij bewust “loze” momenten. Momenten die in het teken staan van aandacht voor de relatie, het scherp krijgen van behoeften van je klanten en het toetsen van eigen inzichten in de praktijk. Een doordacht zakelijk live event kan zo een grote bijdrage geven op allerlei fronten. Het vormt nu hét medium om snel en effectief de kracht van het menselijke component in je relatie op oud niveau terug te brengen. Of zelfs hoger natuurlijk. 


Zijn live events al veilig? 

De vele experimenten met live events van de afgelopen maanden gaven goede resultaten. Locaties hanteren protocollen vanuit landelijke brancheverengingen om de gezondheid en veiligheid van de deelnemers maximaal te garanderen en doen daar vaak zelf nog een schepje bovenop. Immers, events moeten niet alleen technisch, maar ook gevoelsmatig veilig zijn. Coronabeperkingen hebben zelfs tot allerlei creatieve concepten geleid, waardoor beperkingen omzeilt werden of niet langer als zodanig ervaren werden.  

 

Belangrijker is echter dat inmiddels de pandemie onder controle lijkt te zijn en maatregelen stapje voor stapje versoepeld worden dankzij vaccinatie en testmogelijkheden. Bovendien is het belangrijk om te beseffen dat een event om voorbereidingstijd vraagt, gemiddeld twee maanden. De verwachting is dat na de zomerperiode er geen (grote) beperkingen meer zijn voor live events (onverwachte ontwikkelingen daargelaten). Precies daarom is het zaak je plannen nu al te agenderen. 

 

In Brabant herbergen we vele fraaie locaties voor zakelijke bijeenkomsten en natuurlijk zorgen zij voor passende oplossingen als corona alsnog roet in het eten zou gooien. Veiligheid gegarandeerd. 


Als Brabant je lief is 

En zoek niet ver naar een passende externe locatie. Het aanbod aan inspirerende locaties in Brabant is zeer gevarieerd. Voor elk wat wils. Van iconische locaties tot eigentijdse locaties, van in het groen tot in de stad en van grootschalig tot intiem. Een passende locatie wordt erg gewaardeerd door je deelnemers. Bovendien uitstekend te combineren met een leuk programmaonderdeel op betreffende locatie of in de directe omgeving. En juist na de lastige coronaperiode, is het niet gek om de Brabantse locaties in je omgeving de voorkeur te geven. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door het gratis online magazine van VisitBrabant Convention Bureau op www.visitbrabant.com/cb-magazine


Het loket voor informatie en inspiratie

VisitBrabant Convention Bureau is een onafhankelijke organisatie van onder meer Provincie Noord-Brabant, met het doel zakelijk toerisme in Brabant te bevorderen. Zij adviseren vrijblijvend over passende locaties voor zakelijke bijeenkomsten, creatieve event designs en thema’s als veiligheid. Het convention bureau is daarmee een handig loket om je gratis en deskundig te laten informeren en inspireren over de mogelijkheden voor je beoogde relatie-event, heisessie, medewerkersbijeenkomst of zakelijk overleg. Tip: schrijf je in voor de periodieke nieuwsbrief op www.visitbrabant.nl/conventionbureau, zodat je automatisch op de hoogte blijft. 


Hybride evenementen: nieuwe marketingkansen  

De inmiddels aanwezige digitale technieken op externe locaties zorgen voor een nieuw fenomeen: hybride events. Ze maken het mogelijk (en betaalbaar) een live event parallel ook online te ontsluiten. Het online uitzenden en op momenten het zoeken van interactie met die online deelnemers, vergroot je bereik bij aanverwante doelgroepen. Met de dynamiek van een goede live setting als fundament, maakt dat je boodschap ook online sterk overkomt. Beter en krachtiger dan via DM-acties, online campagnes of ander marketingkanalen waarbij de interactie en de groepsdynamiek van gelijkgestemden bij een live event mist. Hybride is zo te bezien als een nieuw interessant marketingkanaal dat met de juiste opzet allerlei nieuwe mogelijkheden biedt.