Partner

24 maart 2023

Sport

Het is niet alleen op centre court te doen

De vorige keer spraken we CM.com voor de rubriek ‘In the spo(r)tlights’. Dit keer zetten we Libéma Open in de schijnwerpers. We spreken toernooidirecteur van Libéma Events; Marcel Hunze. Al sinds 1997 is Marcel als toernooidirecteur betrokken. “In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor het event; van spelerswerving tot sponsorwerving maar ook de facilitaire invulling, echt het totaalplaatje.” Marcel, tevens directeur van Indoor Brabant - The Dutch Masters, is zelf ook sportliefhebber én tennisser. “Ik tenniste vooral vroeger toen ik nog wat meer tijd had en dan niet op landelijk, maar op regionaal niveau. Een ‘drietje’ qua speelniveau om in tennistermen te blijven.”, zegt Marcel.

Over aanvoerder van amibitie libéma open
Op initiatief van de KNLTB en Dirk Lips, directeur van recreatie-imperium Libéma, werd in 1989 een demonstratietoernooi georganiseerd op gras. Voor die tijd uniek. “Zij zagen een kans en hadden het idee om grasbanen op het Europese vasteland te creëren, aangezien er geen enkele grastoernooi was in Europa. De meeste voorbereidingstoernooien op Wimbledon vonden plaats in het Verenigd Koninkrijk. Het demonstratietoernooi werd, mede dankzij de komst van onverwacht Roland Garros winnaar Michael Chang, een groot succes. Vanaf 1990 werd het een officieel ATP-toernooi en in 1996 voegde Libéma Open het WTA-toernooi toe.” Er is ook gekeken om rolstoeltennis als nieuwe discipline aan het toernooi toe te voegen. “Het probleem is dat grasbanen zeer gevoelig zijn, je hebt aparte banen nodig om rolstoeltennis te organiseren. Deze investering is dusdanig hoog en het gebrek aan ruimte maakt dit helaas een erg lastig verhaal.”

Libéma open en brabantsport, wat hebben die twee met elkaar gemeen?
Bij ieder evenement dat BrabantSport ondersteunt willen ze zoveel mogelijk impact maken op sportief, sociaal-maatschappelijk en economisch vlak. Libéma Open houdt zich ook bezig met deze drie speerpunten. “Jaarlijks presenteren we een mooi deelnemersveld. Zo is onze doelstelling om minimaal één speler uit de top tien te verwelkomen, zowel bij de mannen als de vrouwen. Afgelopen jaar waren dit bijvoorbeeld Daniil Medvedev en Aryna Sabalenka. Daarnaast uiteraard de Nederlandse toppers en een aantal talentvolle spelers die dan ook in de toekomst blijven deelnemen. ”Op maatschappelijk gebied trekt Libéma Open graag op met partijen zoals de KNLTB: “Jaarlijks nodigen we veel scholen uit de regio uit om naar het toernooi te komen. In de ochtenden kunnen zij kosteloos het evenement bezoeken en organiseren we verschillende tennisspelletjes. Wij erkennen het belang dat kinderen voldoende moeten bewegen en hopen de jeugd op deze manier te inspireren én te motiveren om aan (tennis)sport te doen.”

Libéma Open leent zich perfect voor bedrijven die wereldwijde exposure willen bereiken geeft Marcel aan wanneer we praten over de zakelijke propositie van het toernooi. “Het evenement is uniek in deze vorm, met een levendige en informele sfeer. De mix van bedrijven die aanwezig zijn op het evenement is zeer breed, met veel bedrijven uit onze regio maar ook nationale bedrijven die relaties meebrengen. Dit maakt het een mooie plek om te netwerken, ook voor de mede Aanvoerders van Ambitie die we graag uitnodigen voor komende editie.

Optimale fan beleving
Eén van de voornaamste redenen van CM.com waarom ze ‘het stokje’ aan Libéma Open overdragen is dat ze benieuwd zijn hoe het toernooi ieder jaar succesvolle toptennissers en bezoekers uit binnen- en buitenland naar Rosmalen weet te halen voor een optimale bezoekerservaring. “Wij organiseren een breed scala aan activiteiten en side-events om onze bezoekers een totaalervaring te geven die ze niet snel zullen vergeten. Er is volop entertainment op en buiten het veld. Zo kun je bij ons beachtennis spelen en hebben we al tien jaar padelbanen liggen, dat maakt het voor de bezoekers een leuke en prettige ervaring. Het is niet alleen op het Centre Court te doen maar ook op de andere banen en ik denk dat dat wel uniek is als je kijkt naar andere toernooien in het buitenland. Daar zie je ons concept maar zeer beperkt terug. Daar heb je een Centre Court, een foodplein en een VIP dorp en dat is het. Bij ons heb je veel meer rondom het tennis en ik denk dat dat een heel belangrijk onderdeel is voor de fan beleving die wij aanbieden.”

Een belangrijke doelgroep voor het evenement zijn dagtoeristen, zo komen er bijvoorbeeld veel Belgen richting Rosmalen om een dag te genieten van de sport. Ruim 20% van de bezoekers is woonachtig in België en dat maakt het direct een belangrijke groep voor Libéma Open. “Mensen uit België die voor het eerst naar ons komen, geven bij ons aan dat ze dachten een tennistoernooi te bezoeken. Maar vervolgens zijn ze verbaasd over al het moois rondom het evenement. Ze komen jaarlijks terug voor de totaalervaring. Bij veel andere toernooien is er alleen maar tennis, terwijl ze hier kunnen genieten van bijvoorbeeld een diner aan het water en de mogelijkheid om te kijken naar zowel dames- als herentennis op elf verschillende tennisbanen. Deze combinatie maakt het een unieke ervaring.”

The greenest show on the tour
Naast de ambitie om de entertainmentwaarde en de betrokkenheid van de fan een boost te geven, kijkt Libéma Open ook naar mogelijkheden om het toernooi steeds verder te verduurzamen. Marcel neemt ons mee in dit traject: “In 2017 is Libéma Open begonnen met het duurzaamheidsprogramma ‘The Greenest Show On Tour’, met een knipoog naar de grasbanen. We hebben destijds samen met de Green Key organisatie de handen ineengeslagen om vervolgens evenement stap voor stap te verduurzamen. ”Libéma Open maakt tevens onderdeel uit van de speciale ‘kopgroep verduurzamen evenementen’. Deze kopgroep bestaat uit een vijftal topsportevenementen die op initiatief van BrabantSport zijn samengebracht om hun CO2-voetafdruk te verlagen. “Samenwerking en kennisoverdracht bieden kansen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast ontwikkelt de techniek zich continu en op gebieden van transport en energie zijn er nog volop mogelijkheden om te verduurzamen.”

Het stokje gaat naar
Nu het einde van het interview nadert, is het tijd voor Marcel om het stokje over te dragen. “In het kader van duurzaamheid zou ik, en waarschijnlijk andere Aanvoerders ook, graag meer te weten willen komen over het bedrijf Renewi. In al onze duurzaamheidtrajecten is afvalverwerking, en alles wat daarbij komt kijken, een belangrijk item. Renewi is daar ook mee bezig en ik ben heel benieuwd welke toegevoegde waarde zij kunnen bieden om die duurzaamheidsambitie – die we immers vrijwel allemaal hebben – te ondersteunen en waar te maken. Daar hebben zij vast en zeker een boeiend verhaal over.”