6 april 2020

Het Corona-virus is ingeslagen als een bom en ontwricht ons leven grondig. Zo ook één van onze belangrijkste dagelijkse activiteiten: het werk.

**Jeske van Boeckel ** Arbeidsrecht Advocaat bij Sieben Advocaten Al jaren praten we over ‘het nieuwe werken’ en over de manier waarop technologie, demografische veranderingen en en lifestyle keuzes de manier van werken zullen transformeren. Langzaam maar zeker bewogen we ons in de richting van het nieuwe werken. En dan is er ineens Covid-19: een pandemie die de toekomst tot heden maakt: werken in tijden van Corona lijkt zowaar veel weg te hebben van het nieuwe werken.

  • Het werk wordt verdeeld en de ‘work force’ gedecentraliseerd. Mensen werken thuis om ze zo te beschermen tegen het virus. Een gecentraliseerd kantoor is plots niet meer nodig.

  • Nieuwe technologieën maken samenwerking op afstand mogelijk. Skypen en video conferences in plaats van face-to-face overleggen, samenwerkingsapps voor op mobiele telefoons en zelfs ‘chatbot interfaces’ die als vervanging dienen van mensen. De ontwikkeling van deze technologieën is nu prioriteit nummer 1. En hoewel er nog geen robots zijn die de mens volledig kunnen vervangen; die wens is er wel. Biologische virussen kunnen machines niet platleggen.

  • Altijd aan het werk. Wanneer je vanuit een kantoor werkt, dan kun je aan het einde van de dag ‘de pannen er op gooien’. Nu staan we altijd ‘aan’ en we zullen moeten leren hoe om te gaan met de nieuwe realiteit dat onze werkplek en ons huis één zijn. Zelfs wanneer het virus straks verdwijnt, zal de 24/7 werkomgeving (waarschijnlijk) blijven bestaan.

  • Geen baan voor het leven. Hoe cynisch het ook mag klinken, het zou zomaar zo kunnen zijn dat we gedwongen worden om alternatief werk te zoeken als de economie verder stilvalt en bedrijven de deuren gaan sluiten.

  • Een leven lang leren. We zullen moeten leren leven in deze nieuwe wereld. Niet alleen moet onze functionele expertise onderhouden worden, we moeten ook leren hoe we effectief werken op afstand vanuit huis.

  • Het werk wordt flexibeler. De pandemie zal het ontstaan van de zogenaamde ‘gig economy[1]’ versnellen. Denk aan de thuislevering van eten en boodschappen (omdat dat veiliger is dan restaurants en supermarkten) en de toename van taxigebruik in plaats van publiek vervoer. De wereld zal meer ‘gig economy’ arbeidskrachten nodig hebben.

  • Minder verschil tussen tijdelijke en vaste werknemers. Bedrijven zullen zich gaan realiseren dat zij – als het werk meer gedecentraliseerd en ‘gig’-georiënteerd wordt – tijdelijke krachten hetzelfde zullen moeten behandelen als vaste krachten. Een mooi voorbeeld is Microsoft dat heeft besloten om haar oproepkrachten tijdens de Corona pandemie gewoon door te betalen.

  • Toename van virtuele evenementen. Grote bijeenkomsten zijn niet langer veilig en de evenementen, opleidingen en congressen industrie zal zich aan moeten passen. Collision, een groot technologie event in Toronto zal in juni 100% virtueel plaatsvinden. Ook Harvard en Stanford hebben bekend gemaakt dat zij alle lessen virtueel zullen geven.

  • Bedrijven zullen minder op winst georiënteerd zijn. In het beste geval heeft deze pandemie ook tot gevolg, dat bedrijven zich zullen realiseren dat er meer in het leven is dan kwartaalgroei en winstverdubbeling.

  • Het nieuwe werken krijgt dus een impuls van het Corona-virus. Anderzijds kan en zal technologie menselijk contact nooit volledig vervangen. Als de dreiging van Covid-19 weer afneemt dan zal hopelijk een gezonde balans resteren tussen fysiek en op afstand samenwerken.

Gerelateerd