18 maart 2024

Retail & Marketing

Het belang van klantgerichtheid

Klantgerichtheid is een essentiële eigenschap voor het succes van elke organisatie. Het gaat verder dan alleen klantvriendelijkheid; het draait om het vermogen om de behoeften, wensen en belangen van de klant te begrijpen en hierop in te spelen. Laten we dieper ingaan op waarom klantgerichtheid zo belangrijk is.

Succesvolle Bedrijven Zijn Klantgericht

Onderzoek toont aan dat klantgerichte bedrijven aanzienlijk succesvoller zijn dan hun tegenhangers die dat niet zijn. Waarom? Omdat klantgerichte organisaties begrijpen dat ze er niet alleen zijn voor zichzelf, maar vooral voor hun klanten. Dit uit zich in alles wat ze doen. Enkele voorbeelden van bedrijven die explosieve groei doormaakten door klantgerichtheid zijn te vinden in de zakelijke geschiedenis.

LEAN: Waardestroom naar de Klant

LEAN management richt zich op het creëren van waarde voor de klant door verspilling in processen te elimineren. Activiteiten die geen waarde toevoegen vanuit het perspectief van de klant worden als overbodig beschouwd en moeten worden verminderd of geëlimineerd. Het resultaat? Een gestroomlijnd proces dat sneller en efficiënter waarde levert aan de klant, wat leidt tot verhoogde klanttevredenheid en loyaliteit.

Six Sigma: Kwaliteit door de Ogen van de Klant

Six Sigma concentreert zich op het verminderen van defecten en variabiliteit in processen. Door de kwaliteit te verbeteren vanuit het perspectief van de klant, zorgt Six Sigma ervoor dat producten en diensten niet alleen voldoen aan, maar de verwachtingen van de klant overtreffen. Dit resulteert in hogere klanttevredenheid, een sterker merkimago en verbeterde klantloyaliteit.

Samenwerken voor Klanttevredenheid

De integratie van klantgerichtheid in LEAN en Six Sigma creëert een krachtige combinatie. Bedrijven kunnen hun processen voortdurend verbeteren met de klant in gedachten. Door een cultuur van continue verbetering te bevorderen, gericht op het voldoen aan en overtreffen van klantverwachtingen, bouwen organisaties een duurzaam concurrentievoordeel op.

Klantgericht werken verhoogt zowel je onderscheidend vermogen als je klanttevredenheid, verlaagt de kosten van (onnodig) klantcontact en geeft meer ruimte voor waardevol klantcontact.

Bureau Tromp, dé Operational Excellence specialist in Nederland, speelt een cruciale rol bij het bevorderen van klantgerichtheid binnen organisaties. Al ruim 13 jaar helpen zij bedrijven om slimmer te werken en processen te optimaliseren. Hoe doen ze dat?

Bureau Tromp biedt een scala aan trainingen, van Yellow Belt tot Black Belt en Champion Belt. Deze trainingen zijn geschikt voor iedere laag in de organisatie. Deelnemers leren niet alleen de methodieken, maar ook hoe ze deze kunnen toepassen om waarde toe te voegen voor de klant.

Heb je vraagstukken over continu verbeteren? Bureau Tromp adviseert en begeleidt je met consultancy en coaching. Ze helpen je bij het realiseren van verbeterprojecten en bieden frisse inzichten van buitenaf.

Bij het optimaliseren van prestaties en resultaten binnen je organisatie ondersteunt Bureau Tromp als project- en/of programma-manager. Ze hebben ervaring in diverse branches en zijn direct inzetbaar. Of je nu een Master Black Belt, DMAIC-projectmanager, verandermanager of bedrijfscoach nodig hebt, ze staan voor je klaar.