Ga terug

23 mei 2022

Retail & Marketing

Goeie Mie Gin haalt investering op bij Dragons’ Den

In de uitzending van Dragons’ Den op Viaplay was op 16 mei te zien hoe onderneemsters en zussen Josine & Francine Heijnen een investering ophalen voor hun bedrijf en gin-merk Goeie Mie. Horeca-experts Shawn Harris (o.a. eigenaar van The Avocado Show in Amsterdam) en Won Yip (eigenaar en mede-eigenaar van restaurants binnen en buiten Nederland, waaronder Sushisamba) waren zo onder de indruk van Goede Mie Gin dat zij besloten om er samen €200.000 in te investeren.

Investeringsimpuls voor verdere groei
Oprichtster en onderneemster Josine Heijnen (32) en haar zus Francine Heijnen (28) moeten nog steeds bijkomen van het JA-woord van de Dragons. Josine: “Als zulke ervaren ondernemers, die zelf grote namen zijn in het bedrijfsleven, besluiten om in jou te investeren dan doet dat wat met je. Zij geloven in ons product en ze vertrouwen in ons. Dat is geweldig en een bevestiging dat wat we aan het doen zijn ook klopt. Nu gaan we echt knallen.”

De Leidsche Giftmengster in een gin
Josine Heijnen (32) kwam ruim drie jaar geleden op het idee voor Goeie Mie gin. Ze werkte mee aan het boek '1001 vrouwen in de 20e eeuw' en raakte onder de indruk van het verhaal van Maria Catharina Swanenburg, beter bekend als Goeie Mie en de Leidse Gifmengster, een Nederlandse seriemoordenares die in het Guinness Book of Records vermeld staat als de grootste gifmengster aller tijden. Goede Mie vergiftigde haar slachtoffers met arsenicum. Josine Heijnen: “Mensen staan versteld van zo’n geschiedenisverhaal, dat ze soms wel half kennen. Op een ginfestival hoorde ik iemand zeggen: ik wist niet dat geschiedenis zó leuk was! Dat is mijn drijfveer. En gave producten maken natuurlijk.” Ook het recept is geinspireerd op het verhaal van Goeie Mie: de groene appel van Sneeuwwitje, vlierbloesem en vlierbes maken de smaak. De vlier is ongekookt ook licht giftig, dus zo is het verhaal rond. En met een knipoog staat op de fles ‘arsenicumvrij’.”

Mata Hari spirits
Waar Josine Heijnen zich primair op de ontwikkeling en productie van de gin richt, is Francine Heijnen verantwoordelijk voor verkoop: “Goede Mie Gin is nu al verkrijgbaar in verschillende horeca- en retail outlets en via onze eigen webshop. Daarnaast hebben in het centrum van Leiden een pop-up geopend waar we destilleer-workshops en proeverijen geven. Met de investering van de Dragons breiden we de capaciteit uit, gaan we sales & marketing een boost geven en onze stappen in het buitenland zetten met onze nieuwe producten.”

Want de zusjes Heijnen zijn bezig met de ontwikkeling van nieuwe dranken, rondom het karakter Mata Hari, de Nederlandse dubbelspionne en exotisch danseres. Josine: “Heel gaaf om weer in zo’n persoon te duiken en dan te bedenken hoe we dit verhaal kunnen ‘destilleren’ in een drankje. We zijn nu ook in het bedrijf in een transitie: van Goeie Mie gin naar een drankenbedrijf dat historische vrouwen met een randje in een distillaat vat. Gelukkig is er nog een hele shortlist van ravissante verhalen waaruit we kunnen putten.”