Partner

12 april 2022

Sport

FC Robinstijn vervult unieke voetbalwensen

De magie van het voetbal bij het kind brengen. Dat is wat FC Robinstijn al bijna dertien jaar doet. Kinderen ontmoeten hun voetbalhelden of beleven de wedstrijd van hun leven. Inmiddels telt de stichting ruim 100 vrijwilligers, meer dan 50 partners en heeft bijna de helft van alle profclubs zich aan de stichting verbonden. En de ambities zijn groot.

Keyon was met een list thuisgehouden. Hij dacht dat hij met zijn moeder naar de dokter moest. Maar toen de deurbel ging en Keyon nietsvermoedend open deed, stond daar plots een cameraploeg voor de deur én de FC Robinstijn Kampioenen Camper die Keyon en zijn familie naar Amsterdam brachten. Naar de Johan Cruijff Arena, waar hij mocht rondsnuffelen in de kleedkamers, in de perskamers en rond het veld. Als klap op de vuurpijl kwam hij ook nog eens oog in oog te staan met Ajax-spelers en FC Robinstijn-ambassadeurs Ryan Gravenberch en Perr Schuurs. Kyan had er achteraf geen woorden voor: “Het was echt héél gaaf! Niemand zal geloven dat ik in de Arena heb gevoetbald met Ryan Gravenberch!”  

Keyon is een schaduwkind, een jongen die door de ziekte van zijn broer een poos lang minder aandacht kreeg. Hij is één van de ruim 100 kinderen die de afgelopen jaren hun voetbalwens door FC Robinstijn in vervulling zag gaan. Zo mochten de broertjes Jorus en Harm naar een EK-wedstrijd van het Nederlands Elftal, kreeg Sven een vip-behandeling bij de wedstrijd PSV-Feyenoord en kreeg de 12-jarige keeper Boaz de kans zijn grote voorbeeld, Ajax-doelman Onana, alle vragen te stellen die hij wilde.  

“FC Robinstijn brengt de magie van het voetbal bij het kind”, zegt oprichter Pieter van Bussel uit Deurne. “En dat is uniek. We zijn de enige goede doelenorganisatie ter wereld die zich uitsluitend richt op voetbalwensen. We hebben twee soorten wensen. Allereerst de bijzondere wensen, dat zijn hele persoonlijke wensen die we op maat vervullen, denk aan een ontmoeting met een speler. Daarnaast kunnen kinderen als Fan of the Match, met hun ouders en broertjes of zusjes als echte vips naar een wedstrijd van hun favoriete club. Dan mogen ze mee het veld op en na de wedstrijd naar het spelershome bijvoorbeeld.”  

Uniek is ook dat alle kinderen, die een steuntje in de rug nodig hebben, kans maken op een bijzondere dag. Van Bussel: “We kiezen doelbewust niet voor een hele specifieke doelgroep, maar vinden het belangrijk dat alle kinderen die iets naars mee hebben gemaakt in aanmerking kunnen komen.”  Uniek is ook dat alle kinderen, die een steuntje in de rug nodig hebben, kans maken op een bijzondere dag. Van Bussel: “We kiezen doelbewust niet voor een hele specifieke doelgroep, maar vinden het belangrijk dat alle kinderen die iets naars mee hebben gemaakt in aanmerking kunnen komen.”  

FC Robinstijn is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Niet alleen in het aantal vrijwilligers, maar ook in het aantal ambassadeurs en partners. Zo telt de stichting nu meer dan 40 ambassadeurs (zoals Matthijs de Ligt, Denzel Dumfries en Rafael van der Vaart) en vele profclubs die gelieerd zijn aan de stichting. Van Bussel: “Er lopen op dit moment gesprekken met diverse profclubs. Binnenkort hebben we waarschijnlijk tenminste de helft van de clubs aan ons verbonden. Ons streven is natuurlijk dat uiteindelijk alle profclubs zich aansluiten.”  

De afgelopen twee jaar heeft FC Robinstijn niet veel wensen kunnen vervullen door de coronamaatregelen. Van Bussel en zijn team hebben die tijd gebruikt om FC Robinstijn verder te professionaliseren en nieuwe initiatieven, zoals de FC Robinstijn Kampioenen Camper, op te zetten. “Er liggen heel wat ideeën klaar. Maar ons belangrijkste doel is groei. We krijgen veel wensaanvragen en die willen we ook kunnen uitvoeren. We hebben hard gewerkt aan een nieuwe website, maar ook aan een fondsenwervingsplan.” 

De transfer van sportmarketeer Michel van Grunsven (Triple Double) naar FC Robinstijn sluit dan ook perfect aan bij de ambities van de stichting. Van Grunsven: “Willen we nog meer voetbaldromen kunnen vervullen, dan moeten we een volgende stap maken. Daartoe hebben we meer partners nodig, die met ons het verschil willen maken.” 

FC Robinstijn zet daarbij in op structurele samenwerking en ziet in bedrijven ook echte ambassadeurs. “Sinds dit jaar hebben we daarom een eigen Ambassadors Club opgezet. Een exclusieve club met premium partners die zich voor langere tijd aan ons hebben verbonden. Zij denken met ons mee, helpen ons met de verdere professionalisering en zijn bereid hun netwerk te enthousiasmeren om ook een steentje bij te gaan dragen”, aldus Van Grunsven. “Want uiteindelijk draait het om één ding: zoveel mogelijk voetbaldromen van kinderen uit te laten komen.”