Wist je dat twee op de drie mensen zich eerst oriënteert via een zoekmachine voordat ze een product of dienst aanschaffen? In de dynamische wereld van online marketing is daarom zichtbaarheid op internet cruciaal voor het succes van een bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat je website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt? En welke rol spelen SEO-strategieën en link building hierin? Waarom biedt een goede SEO-aanpak een duurzamer resultaat dan een ingekochte SEA-campagne? Jelle Engels is met zijn bedrijf InSpace gespecialiseerd in het vergroten van de online zichtbaarheid van bedrijven. Met een aantoonbare return on investment. “want het is leuk dat mensen je weten te vinden, maar je wil natuurlijk dat ze bij je converteren.”
"Het belang van een goede online zichtbaarheid en vindbaarheid wordt door heel veel bedrijven nog altijd sterk onderschat”, weet Engels. “We hebben toch een mooie website? En mensen weten echt wel wie we zijn en wat we doen. Vaak is dat ook wel zo. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom ook online automatisch gevonden wordt. Sterker nog, je loopt zomaar het risico dat je klanten en potentiële klanten in aanraking komen met je concurrenten, omdat zij als eerste naar voren komen als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt. Dat moet je natuurlijk niet willen. Daarom helpen wij op een professionele wijze bedrijven met een uitgekiende online-strategie.”
Want hoeveel levert een website de organisatie nu daadwerkelijk op? Veel bedrijven hebben geen flauw idee. Een doordachte SEO-strategie is daarom de basis voor commercieel online-succes. SEO, of Search Engine Optimization, is de kunst en wetenschap van het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Het gaat erom je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zowel gebruikers als zoekmachines zoals Google. Hierdoor weten meer bezoekers je website te vinden op de juiste landingspagina’s. Daarmee stijg je in de ranking van de zoekmachines. En hoe hoger je staat in een zoekmachine, hoe groter de kans dat je relevante bezoekers naar je website trekt.
“Maar hogere rankings zijn geen toeval”, verduidelijkt Engels. “Zoekmachines waarderen websites die technisch goed in elkaar zitten, interessante content hebben en een autoriteit binnen hun vakgebied zijn. Het gaat dan ook om het optimaliseren van al deze facetten van je website en dat is precies waar wij met veel energie en kennis van zaken instappen. Wij worden als het ware een onderdeel van de organisatie en willen alles begrijpen over de specifieke business, zodat we samen aantoonbaar omzet kunnen realiseren door de juiste inhoud op de best mogelijke wijze te communiceren. Onder andere door slim in te spelen op AI. Generative Engine Optimalizon is op dit moment echt hot.”
“De website moet goed in elkaar zitten op het gebied van techniek, content en autoriteit. Zo wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en geen fouten bevat. Daarnaast is het belangrijk om de juiste zoekwoorden op de juiste plekken te gebruiken. Hierdoor vindt de zoeker ook daadwerkelijk wat aansluit bij de zoekopdracht. Oftewel, jouw pagina’s moeten antwoord geven op de zoekintentie. Content moet toegevoegde waarde bieden en inspelen op de vragen en behoeften van je doelgroep. Maar ook autoriteit is een belangrijke factor. Zoekmachines beoordelen jouw website niet alleen op basis van wat er op de site staat, maar ook op wie ernaar verwijst, het zogenaamde link building. ” Engels: "Linkbuilding is een van de meest effectieve, maar ook een van de meest uitdagende aspecten van SEO. Het gaat erom dat andere websites naar jouw site linken, wat in de ogen van zoekmachines een vorm van aanbeveling is. Maar niet alle links zijn gelijk. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Een handvol links van gerespecteerde, relevante websites in jouw branche zijn veel waardevoller dan honderden links van willekeurige, low-quality sites. En dat geldt ook voor de kwaliteit van de bezoekers. Natuurlijk is het leuk dat veel mensen je weten te vinden, maar het gaat natuurlijk om de conversie. Anders gezegd, hoeveel bezoekers worden ook daadwerkelijk een (potentiële) klant? Dat heeft alles te maken met het bereiken van de juiste doelgroepen en daar zijn wij erg sterk in. Elke branche, elk bedrijf is namelijk anders. Wat werkt voor de één, werkt niet noodzakelijk voor de ander. Daarom beginnen we altijd met een grondige analyse van de specifieke situatie en doelstellingen van onze klanten. Vervolgens analyseren we het volledige online ecosysteem van een bedrijf en ontwikkelen we strategieën die alle aspecten van online zichtbaarheid verbeteren, lokaal, nationaal of internationaal."
SEO evolueert voortdurend. Wat vandaag werkt, kan morgen achterhaald zijn. Het belangrijkste is om flexibel te blijven en je strategie daar waar nodig aan te passen. Engels: “Als je dat doet, is SEO een hele duurzame manier om je digitale marketing invulling te geven. Van een goede SEO-strategie pluk je heel lang de vruchten. En daar zit ook het grote verschil met Search Engine Advertising (SEA) waarbij je online adverteert via de zoekmachines. Een betaalde vorm om je vindbaarheid te vergroten, die zeker effectief kan zijn. Maar het is ook een instrument dat zijn effectiviteit verliest, als je besluit te stoppen met adverteren. Daarnaast zien we dat gebruikers steeds vaker de advertenties overslaan en doorgaan naar de niet betaalde zoekresultaten. SEO blijft daarom een van de meest kosteneffectieve marketingstrategieën op de lange termijn. En daar helpen wij graag bij. Mits we geloven in de businesscase. Wij zijn geen bedrijf dat voor iedereen werkt. De klik en het vertrouwen dat we het verschil kunnen maken moet er zijn. Anders verspillen we elkaars kostbare tijd."
InSpace
Flight Forum 573
5657 DW Eindhoven
Jelle Engels
je@inspace.ioLinkedin