Een pleidooi voor Goed Leven in een Levendig Brabant

Afbeelding

Boven op uitkijktoren de Flaestoren in Esbeek ontmoeten Brabants gedeputeerde Bas Maes (Vrijetijd) en VisitBrabant directeur Heleen Huisjes elkaar. De wijdte van het Brabantse landschap blijkt vanaf de bijzondere plek op Landgoed De Utrecht mooie inspiratie voor een goed gesprek over toerisme, recreatie en leefbaarheid in onze provincie.

“Kijk eens om je heen,” zegt Heleen Huisjes, “Het is hier toch heerlijk? We staan nu in een prachtig landschap, maar als we willen zijn we zo in het hart van een gezellige stad. Ook wat dat betreft is Brabant vaak the best of both worlds. Recreatieondernemers maken onze provincie nóg mooier omdat ze ervoor zorgen dat er van alles te beleven valt voor inwoners en toeristen. VisitBrabant helpt daarbij: met onze uitgebreide kennis over de markt en de doelgroepen kunnen ondernemers hun aanbod verbeteren. Vervolgens maken wij het aanbod van deze ondernemers goed zichtbaar bij een groter publiek door campagnes en publiciteit. Zo werken we samen aan een prachtige provincie."

Ook voor Bas Maes, die sinds april van dit jaar in het provinciebestuur over toerisme gaat, is het een missie om Brabant mooier te maken. Kijkend over het groene en rustgevend stukje Brabant, vertelt hij: “We willen de provincie met goed toeristisch aanbod aantrekkelijk houden en nog aantrekkelijker maken. Onze ambitie is dat cultuur, erfgoed, sport en vrijetijd bijdragen aan een levendig Brabant voor iedereen.”

Vrijetijdsbesteding is geen luxe
De vrijetijdssector speelt een belangrijke rol in de leefbaarheid, zo blijkt tijdens het gesprek. Heleen Huisjes: “In Brabant is zoveel te beleven. We houden van gezelligheid en erop uitgaan. Tijdens de coronajaren hebben we allemaal ervaren dat dit geen luxe is, maar een basisbehoefte. Het draagt bij aan ons levensgeluk, onze gezondheid en onze sociale binding. We weten door die ellendige periode dat het invullen van vrije tijd ons energie geeft en het leven een stuk kleurrijker maakt.”

Huisjes benadrukt dat de sector niet alleen bijdraagt aan ons welzijn, maar ook een belangrijke economische pijler is. “De vrijetijdssector levert een flink aandeel in onze regionale economie,,vergelijkbaar met die van de landbouwsector. Juist op plekken waar de levendigheid dreigt weg te trekken, kan deze sector zorgen voor werkgelegenheid en een fijne woonomgeving. Maar bij plannen voor ruimtelijke ordening wordt nog vaak vergeten waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. En dat vind ik eerlijk gezegd best gek. Daar mag van mij echt kritischer naar gekeken worden.”

Vrijetijdssector als economieversterker
Bas Maes ziet dat de vrijetijdssector een positief effect heeft op leefklimaat en welbevinden. “Toerisme en recreatie dragen bij aan de regionale economie en andere maatschappelijke opgaven”, legt hij uit. “Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de gezondheid van mensen en benutten van de openbare ruimte, door mooie thematische fiets- en wandelroutes. Voor ons is vrijetijd, net als cultuur, erfgoed en sport, bij uitstek een verbinder tussen de verschillende provinciale opgaven. Het gaat nooit alleen om het vermaken van een bezoeker op zich, maar ook om het in stand houden van het voorzieningenniveau, of het zichtbaar maken van maatschappelijke opgaven. Zo is er tot en met 2027 het Leisure Ontwikkelfonds Brabant dat de Brabantse vrijetijds-economie versterkt. Dat gebeurt door het verstrekken van leningen aan creatieve ondernemers met een vernieuwend plan.”

De provincie kijkt hierin scherp naar het belang van cultureel erfgoed. “Ons verleden heeft ons gemaakt tot de Brabanders die we nu zijn,” zegt Maes. Hij noemt het Brabantse Kloosterjaar als voorbeeld van een succesvol project waar drie dingen mooi samen komen: de wens vanuit het beleid, de rol van VisitBrabant en de uitvoering door de ondernemer. Het laat ook heel goed zien hoe de wisselwerking tussen de provincie en VisitBrabant er in de praktijk uitziet.

Directeur Huisjes: “Dat is zeker een mooi voorbeeld. De provincie ziet dat het kloosterleven en Brabant met elkaar verbonden zijn en vindt het belangrijk dat de kloosterverhalen niet verloren gaan. Wij zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben rondom de kloosters in Noord-Brabant wandelingen ontwikkeld. Dat netwerk breiden we nog steeds uit en we voegen ook beleving toe aan die routes. We leggen de nadruk op de kloosterwaardes die nog steeds heel waardevol zijn, ook voor jongere doelgroepen. Denk aan onthaasten, verstillen en bezinnen. En natuurlijk kijken we dan juist naar de kansen voor ondernemers om op zo’n route aan te sluiten met gethematiseerd aanbod.”

Goed Leven voor een levendig Brabant
VisitBrabant bestaat in september 10 jaar. En in die jaren is er veel gebeurd, licht Heleen Huisjes toe. “Samen met honderden partners in Brabant hebben we veel bereikt: groei van het aantal buitenlandse bezoekers, meer kennisdeling, een vijfsterren routenetwerk en prijswinnende campagnes die Brabant positioneren. Door uitstekend samen te werken krijgen we veel voor elkaar. En dat is zo kenmerkend voor onze provincie.”

Om de vrijetijdssector blijvend te versterken, werkt VisitBrabant aan een plan voor de volgende tien jaar. “De kern daarvan is het principe van Goed Leven,” vertelt Heleen Huisjes. “Wij geloven dat in Brabant Goed Leven te vinden is; gastvrij en bourgondisch – en dan juist ook gezond. Van bruisende binnensteden tot idyllische landschappen. En denk bij Goed Leven ook aan de gemoedelijkheid en de innovatiekracht. Daarbij hoort ook hoe we met elkaar omgaan, hoe we genieten van onze omgeving maar nooit ten koste van een ander. Goed Leven vraagt om een nieuwsgierige en creatieve houding. En laten we dat nu juist in Brabant hebben; hoe hadden we anders zoveel uitvindingen kunnen doen, zijn we de bakermat van Dutch design en hebben we het enige echte Sprookjesbos? Wij zijn ervan overtuigd dat Goed Leven nu nodig is om het goede leven in de toekomst te kunnen waarborgen. De Brabantse vrijetijdsondernemers spelen hierin een cruciale rol.”

Goed Leven
‘Goed Leven’ vormt de basis voor VisitBrabants’
visie op een veranderende wereld. Vanuit deze nieuwe blik wil VisitBrabant de vrijetijdssector versterken en tegelijkertijd het goede leven in Brabant voor de toekomst waarborgen. Ondernemers, inwoners en bezoekers worden daarbij uitgedaagd: wat is goed leven voor jou en hoe willen zij daar concreet invulling aan geven? VisitBrabant helpt ondernemers, inwoners en bezoekers om Goed Leven te ontdekken. Op die manier worden de Brabantse vrijetijdssector, de leefbaarheid en de economie versterkt en toekomstbestendig.

Cijfers Brabantse vrijetijdssector

• In 2023 verbleven bijna 5 miljoen binnen en buitenlandse gasten in Brabant

• In het eerste halfjaar van 2024 waren dat er

2,93 miljoen

• In vergelijking met andere provincies staat

Brabant op 3e positie van het aantal verblijfsgasten

• In 2022 spendeerden buitenlandse vakantiegangers 503,4 miljoen euro.

• Datzelfde jaar gaven binnenlandse vakantiegangers gaven in totaal 314 miljoen euro uit.

Het complete plaatje
Al pratende over de toekomst benadrukt Bas Maes het belang van de toegankelijkheid en het goede leven voor álle Brabanders. “Recreatie en toerisme moeten op alle vlakken toegankelijk blijven voor iedere Brabander, ongeacht status en portemonnee. En dat geldt natuurlijk ook voor mensen die hier hun vrije tijd doorbrengen,” stelt hij. “De bestedingen van bezoekers helpen bij het in stand houden van het lokale voorzieningenniveau en verbeteren daarmee het leefklimaat voor alle Brabanders.”

Heleen Huisjes vult aan: “Om dat te bereiken brengen wij drie belangen bij elkaar: we helpen ondernemers om er alles uit te halen, we helpen bezoekers en inwoners om meer te beleven, en we stimuleren goed en verantwoord gebruik van onze omgeving.” Heleen deelt nog een voorbeeld van Goed Leven: ‘Brabandish’. “Dit is een samenwerking om het nieuwe bourgondische Brabant op de kaart te zetten. Samen met de agrarische sector, horeca en onderwijs laten we zien hoe je kunt genieten van gezond eten dat duurzaam en lokaal geproduceerd wordt.”

Maes knikt instemmend. “Dat sluit perfect aan bij ons beleidskader Landbouw & Voedsel” aldus de provinciebestuurder. “Vrije tijd draagt bij aan de regionale economie en andere maatschappelijke opgaven. Voor ons als provincie is het belangrijk naar het complete plaatje te kijken.”

Na een goed gesprek op de Flaestoren is het alweer tijd om naar beneden te gaan. Hoogste tijd voor koffie bij een horecagelegenheid in de buurt. Want ook de innerlijke Brabander moet gehoord worden …

Wilt u meer weten over VisitBrabant? Bezoek dan hier de website:partners.visitbrabant.com

Contactinformatie

BrabantPartners
Almijstraat 14
5061 PA Oisterwijk

013-3030390info@brabantpartners.comwww.brabantpartners.info

Contactpersoon