Peter van Hout is al vele jaren fotograaf. Zijn drijfveer is om middels het maken van foto’s een verhaal te vertellen. Kwaliteit staat daarbij altijd voorop. Het is immers ook zijn visitekaartje.
Voor Brabant Business Media maakt hij de fotoreportages. Hoog tijd om meer van hem te weten te komen.
1. Hoe en wanneer ben je begonnen met fotografie?
In 1985 ben ik afgestudeerd aan de mts voor fotografie in Den Haag, inmiddels onderdeel van de kunstacademie aldaar. Nadat ik in verschillende reclamestudio’s ervaring had opgedaan, ben ik in 1997als zelfstandig ondernemer gestart onder de naam Woods Fotografie. Mijn werkzaamheden bestaan uit reclame en publiciteitsfotografie. Daarnaast ben ik actief als fotograaf in de artiestenbranche.
In 20 jaar tijd had ik de studio uitgebouwd naar een oppervlakte van 600m2 en 21 medewerkers, waarvan er destijds 11 werkzaam waren in Eindhoven en 10 in Xiamen (China)
Naast fotografie bedreven we destijds ook DTP en vormgeving werkzaamheden voor grote en kleine bekende ondernemingen.
Vanaf 2019 is de studio gevestigd in Helmond en werk ik enkel nog met stagiaires. Ik focus me nog steeds op de reclame en publiciteitsfotografie. Daarnaast ben ik sinds 2015 actief als fotografiedocent. Ik vind het prettig om met jongvolwassene te werken en mijn kennis over te dragen aan de nieuwe generatie fotografen. Na ruim 35 jaar ben ik nog steeds gedreven om binnen mijn mogelijkheden een zo goed mogelijk beeld te creëren.
2. Iedereen kan toch foto’s maken tegenwoordig?
Ik geef juist aan binnen mijn mogelijkheden omdat naar mijn idee het perfecte beeld niet bestaat.
Je werkt als fotograaf in je eigen stijl en het is creatief gezien een kwestie van smaak. Steeds vaker hoor ik mensen om me heen zeggen dat tegenwoordig iedereen kan fotograferen.
Die mening deel ik absoluut niet, veel mensen kunnen naar mijn idee registeren i.p.v fotograferen. Bij het maken van een technisch en creatief plaatje komt iets meer kijken dan alleen maar op een knopje drukken.
3. Wat maakt in jouw ogen een goede foto?
Fotografie is een vak dat o.a. inzicht, geduld, kennis van zaken en het up to date blijven van de trends vereist. Ook ben ik van mening dat contactuele eigenschappen bijdragen aan een beter resultaat.
Voor mij telt die ene klik, dat is niet het moment van knippen die 1/125 van een seconde, maar de klik die ik heb met de klant.
4. Kun je een werkdag beschrijven?
Het is absoluut geen 09.00 tot 17.00u baan. Ik begin vaak s ’ochtends om 07.00u met productfotografie, in de loop van de dag ga ik veelvuldig op locatie (o.a. voor dit magazine) daarna werk ik in de avonduren vaak nog met artiesten.12 tot 15u is een gemiddelde werkdag voor mijn, gezien ik het feit dat ik studiowerk combineer met het lesgeven.
Daarnaast vereist het bewerken van de geschoten beelden ook nog de nodige aandacht en uurtjes. Desondanks zou ik met niemand willen ruilen, ik heb het leukste beroep dat bestaat.
We krijgen altijd een kijkje in de keuken van andere bedrijven en bepalen voor een groot gedeelte de uitstraling hiervan.
5. Welke foto was het meest uitdagend om te maken?
Als je aan me zou vragen wat is je beste of meest uitdagende foto die je gemaakt hebt,
Kan ik maar een antwoord geven, die moet ik nog maken. Als je het idee hebt dat je het beste of meest uitdagende al gemaakt hebt kan je beter stoppen, dan heb je nl je top al bereikt.
6. Welk advies zou jij aan (toekomstige) fotografen willen meegeven?
Elke dag is voor mij anders en elke dag biedt weer nieuwe kansen om er iets moois van te maken.