9 oktober 2023

blogRetail & Marketing

Doe het nou niet allemaal zelf!

Ik kom ze nog steeds tegen, bedrijven die alleen in zichzelf geloven - ze hebben niemand nodig, ze weten het zelf het beste; “onze groei doen we helemaal zelf 💪”.

Heel stoer, maar niet per se heel slim, vooral niet in de eenentwintigste eeuw. Je groeit namelijk veel sneller als je samenwerkt met anderen. Met de juiste groeipartners kun je veranderen van een veelbelovende onderneming in een succesvolle onderneming.

Op het eerste gezicht bestaan de meeste bedrijven uit een enkele onderneming. Dat was tot ver in de twintigste eeuw ook zo, bedrijven probeerden uit alle macht om alles zelf te doen. Maar de afgelopen twintig jaar is dit drastisch veranderd. Als gevolg van de moordende concurrentie zijn partnerships en samenwerken de enige strategie om te overleven.

De grootste merken bestaan vandaag de dag in werkelijkheid uit een netwerk van ondernemingen. #Apple#Vodafone#BMW en #Waltdisney bestaan eigenlijk niet meer in de vorm van fabrieken waar eigen werknemers alles ‘zelf doen’, het zijn slechts merken, marketingconcepten.

Al deze merken hebben natuurlijk een netwerkleider die de procesregie voert over de samenwerking en de centrale visie bewaakt, maar zonder hun samenwerking met soms honderden partners zouden ze niets meer kunnen leveren.

Als je mee wilt tellen, heb je geen keuze, dan moet je wel profiteren van alle voordelen van samenwerking:
👉 twee weten meer dan een: je hebt samen meer kennis en ervaring en de interactie zorgt ervoor dat je vanzelf out of the box gaat denken.
👉 je kunt samen veel meer werk verzetten: alle medewerkers van je partner zijn eigenlijk ook een beetje jóuw medewerkers.
👉 door samen te werken kun je veel sneller reageren op actuele ontwikkelingen: met goede partners ben je direct op de hoogte en up to speed.

Kostenvoordeel is trouwens niet per se een logisch gevolg van samenwerken. Sterker nog: meestal betaal je een premie voor de producten of de kennis die je via een sterk partnership in huis haalt, want de beste partners zijn lang niet altijd de goedkoopste. Ze leveren veel meerwaarde, maar niet per definitie tegen de laagste prijzen.

Ik had het geluk dat ik vroeg in mijn carrière ging werken bij ondernemingen waar partnerships en samenwerken doodnormaal waren. Ik kreeg steeds dezelfde, eenvoudige boodschap: als je iets zelf niet kunt of weet (en dat is heel veel, kan ik je verzekeren), moet je hulp zoeken en mensen en ondernemingen inschakelen die meer weten dan jij. Alles is beter dan zelf het wiel uitvinden of nog erger: ‘nee’ verkopen aan je klant. Aan die boodschap en ervaring heb ik in mijn carrière heel veel gehad.

En? Hoe denk jij hierover? Care to share?

Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert René Savelberg ondernemers en managers bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en ‘Groeikracht’-sessies en heeft het #1 managementboek ‘Het Geheim van Groeikracht’ hierover geschreven, waarvan de engelstalige versie sinds 1 januari 2023 wereldwijd wordt verkocht als ‘The secret of BIG’.

Meer informatie over René op https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ - hij is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nl of +31 6 199 787 04