Ga terug

23 maart 2022

Sport

De kunst van succesvol zijn in het leven is om altijd bezig te blijven

BOB VAN OOSTERHOUT

Hier bij Brabant in Business houden we van gepassioneerde ondernemers. En van ondernemers met meerdere passies. Bob van Oosterhout is zo’n ondernemer. Zeg sportmarketing, Heroes, sportbibliotheek of SX en Bob gaat aan, glunderend van oor tot oor. Hij kent de hele sportwereld en iedereen kent hem. Hij kan er eindeloos over praten.

En praten kan ie. Het woord is hem gegeven. Helder duiden is een van zijn grote talenten. Het is prettig om naar hem te luisteren. Niet voor niets treedt hij op in veel radio- en tv-programma’s om zijn licht te laten schijnen op sportzaken. De commerciële kant ervan dan. Een graag geziene gast die altijd weet van de hoed en de rand.

Ik heb je eens horen zeggen dat je een ‘handelaar in emotie’ bent?
Bob lacht. ‘Dat klopt. Het klinkt misschien wat vreemd, maar dat is hoe ik als sportmarketeer naar merken kijk. Je zoekt de passiepunten, de emotionele haakjes. Je laat de ziel van een merk zien via de sport. Neem de Formule 1 waarbij één Nederlander in een racewagentje miljoenen mensen in vervoering weet te brengen. Max is een high performance symbol, zoals we dat in ons vak zeggen en daar bereik je enorm veel mensen mee. Voor sponsoren is Max een enorm interessante sportman. Met een wereld aan creatieve mogelijkheden.’

Was je niet liever profbasketballer dan sportmarketeer geworden?
‘Mijn grote droom was om profbasketballer te worden in de NBA. Maar dat zat er niet in. Toch heb ik veel te danken aan die droom. Vanuit de basketbalwereld ben ik 25 jaar geleden begonnen met Triple Double, een marketingbureau als schakel tussen sport en bedrijfsleven. We bedenken reclamecampagnes en marketingconcepten voor bedrijven die zich willen profileren in de sport. Dat doen we voor klanten als UEFA, Albert Heijn, Red Bull, Bavaria, Philips, Campina, Ziggo Sport en nog veel meer.’

Je hebt het toch verkocht?
‘Ja, dat klopt. Ik praat nog steeds in de wij-vorm omdat ik nog wel betrokken ben bij Triple Double. Vorig jaar heb ik alle aandelen verkocht. Ik voelde al een tijdje dat ik toe was aan iets anders, om het heilige vuur weer aan te wakkeren. Meer ondernemen en minder managen. Weg uit de comfortzone, tijd voor een nieuwe fase in mijn leven.’

Maradonna, Romário, Epke: jullie hebbenaltijd grote namen weten te strikkenmet Triple Double.
‘We hebben in het verleden veel opvallende acties bedacht. Wat dat betreft kijk ik met enorm veel voldoening terug. We waren betrokken bij het welbekende Bavaria-jurkje en haalden in 2019 de Braziliaanse superster Romário naar Eindhoven voor een grote reclamestunt tijdens carnaval. Ook hebben we PSV geholpen aan sponsor Energiedirect. We hebben Curling in Nederland op de kaart gezet en de Keuken Kampioen Divisie gelanceerd. Met Epke Zonderland hebben we een hele mooie campagne gedraaid Voor Randstad. En Diego Maradonna hebben we ooit nog eens een dopje van een bierflesje laten schieten.‘

Hoe ben je eigenlijk bij Heroes Den Bosch terecht gekomen?
‘Feitelijk is alles bij Heroes begonnen. In de Maaspoort. Als jongetje van 10 nam mijn vader me mee naar het grote Nashua Den Bosch, zoals de club vroeger heette. Ik was betoverd. Die grote gasten konden alles met een bal. Ik heb urenlang achter ons huis lopen dribbelen en scoren. De buren werden gek van het gestuiter. En nu ben ik eigenaar van de club. Daar ben ik zo trots op, ook omdat er nog zoveel mogelijkheden zijn om de club verder te brengen. Bijvoorbeeld nu met de nieuwe BNXT League die we vorig jaar gestart zijn.’

Dus basketbal heeft de toekomst?
‘Luister, nu ben ik echt serieus. Basketbal heeft naar mijn idee een kansrijkere toekomst dan veel andere sporten. Het spreekt jonge mensen enorm aan. De sport is dynamisch, er wordt veel gescoord en er is ongelofelijk veel entertainment rond een wedstrijd. Je moet echt eens komen kijken in de Maaspoort, je weet niet wat je meemaakt!‘

Hoe is het met Louis?
‘Je doelt op Louis van Gaal? Met Louis gaat het heel goed. We hebben in de loop der jaren een goede vriendschap opgebouwd en regelmatig contact. Ook omdat ik hem adviseer op commercieel gebied. Als er merken zijn die iets met hem willen doen zoals onlangs Albert Heijn dan sta ik hem bij en begeleid zo’n traject. Ik begeleid wel vaker sporters, zoals bijvoorbeeld Luuk en Siem de Jong. Niet zozeer om financiële redenen maar vooral omdat ik het bijzonder vind om ze persoonlijk bij te staan. Dichter bij de sport kom je niet.’

Waar ben je goed in?
‘Creativiteit. Proberen dingen te bedenken die andere mensen niet bedenken. Ik ben ook een bruggenbouwer. Ik vind het leuk om mensen bij elkaar te brengen en te zorgen dat er iets ontstaat.Arnold Vanderlyde noemt me altijd Bob de Bouwer, daar herken ik me wel in.’

Heb je nog een les voor ondernemers, directeuren?
‘Ik zal open kaart spelen: vroeger vond ik mezelf erg belangrijk. Maar ik heb erg veel geleerd. De essentie van alles wat je doet is dat je dienstbaar bent. Dat je jezelf ondergeschikt maakt en niet te directief bezig bent. Dat je ook aan je mensen vraagt: waar word jij binnen deze organisatie gelukkig van. Mensen willen zichzelf ontplooien. Dat is belangrijk omdat ze beter functioneren als ze goed in hun vel zitten.’

Het SX-gebouw is echt iets om enorm trots op te zijn. Wij zijn het in ieder geval!
‘Ja, goed om te horen. Ik had altijd al in mijn hoofd zitten, dat ik een centrum wilde bouwen waar van alles gebeurde. Op het snijvlak van educatie, actieve sport, horeca, kantoorfuncties, vergaderen, dat allemaal bij elkaar. Het sportieve DNA van Eindhoven was vervolgens reden om voor deze stad te kiezen.

Ik ben gaan kijken naar kerken, sporthallen, noem maar op. Samen met Rob van Gijzel en Joost Helms ben ik een rondje Eindhoven gaan rijden en zo kwamen we terecht op Strijp S. Het was eerlijk gezegd geen liefde op het eerste gezicht, maar al pratende met de gemeente bleek dat er in dit pand heel veel mogelijk was. Op de eerste verdieping werden vroeger gloeilampen gemaakt en dat had een industriële look. Prachtig! Met Triple Double sloegen we de handen ineen met bouwgroep VolkerWessels en de Gemeente Eindhoven. Ik kon rigoureus gaan verbouwen en het gebouw gaan vullen.

Ging het zo gemakkelijk?
‘Ik heb de telefoon gepakt en alle vrienden en bekenden uit de sportwereld gebeld. Doen jullie met me mee? Red Bull stapte in en veel collega-ondernemers volgden. Ze moeten hebben gedacht als die Bob iets gaat maken dan komt het ongetwijfeld goed. Het pand was 5000 m2 groot en in no time had ik de helft al vol. Toen dacht ik nou gaat de rest ook wel lukken. In SX huizen inmiddels meer dan vijftig ’bewoners’, allemaal met één gemeenschappelijke deler: een ongebreidelde liefde voor sport.

Iedereen die iets betekent in de Nederlandse sport is hier geweest. Van Michael van Gerwen tot Max Verstappen, van Louis van Gaal tot Sven Kramer, van Ireen Wüst tot Pieter van den Hoogenband. Sport, bedrijfsleven, media, bestuur: hier komt alles bij elkaar.’

Wat betekent SX eigenlijk?
‘Uit de overlevering van Phillips heette het gebouw al SX. Dat hebben wij vervolgens een andere betekenis gegeven. De S staat voor sport, de rode draad voor de bedrijven hier die in de driehoek sport, marketing en media actief zijn. En de X staat voor kruisbestuiving, het vermenigvuldigen van activiteit en natuurlijk eXperience. Hier is ook de grootste sportbibliotheek van Nederland gevestigd met meer dan 3.500 boeken.’

Gemert of Barcelona?
‘Ik woon in Gemert, een heerlijk Brabants dorp. Daar kan ik zo van genieten, je zet de deur open, hoort de vogeltjes fluiten en de buurman en de buurvrouw lopen zo naar binnen. Onbetaalbaar. In Deurne ben ik opgegroeid en heb ook nog in Eindhoven en Den Bosch gewoond. Met mijn verloofde Hanne van Aart woon ik ook deels in Loon op Zand. Eigenlijk is Zuidoost-Brabant mijn hometown. In Barcelona ben ik ook regelmatig te vinden voor een wedstrijd of een hapje eten op het Plaza del Rei. Mooi, maar in the end kies ik toch voor Gemert.’

Heb je als marketeer nog een tip voorBrabant in Business?
‘Daar zou ik eens goed over na moeten denken. Wat ik merk is dat veel ondernemers niet goed zijn in netwerken of in het over de bühne brengen van hun bedrijf. Dus voor Brabant in Business is het goed om evenementen als pijler veel groter te maken. Dat ondernemers elkaar kunnen ontmoeten in een zinvolle entourage. Mensen hebben een enorme behoefte aan persoonlijk contact, elkaar treffen. Met een keynotespeaker, kleinere groepen niet te groot...’

Hoe belangrijk is geld voor je?
‘Ik had tegen mijn vader gezegd: vóór mijn 40stewil ik miljonair worden. Dat is niet gelukt, ik was 41 toen het zover was. En toen dacht ik: nou gaat het gebeuren. Maar er gebeurde helemaal niets. Ik hoefde geen boot, geen dure auto. Ik was tevreden met wat ik had. Je hoeft het geld niet over de balk te smijten. Gewoon nú leven, dat is belangrijk. Bewust.

Mijn verloofde Hanne van Aart is burgemeester van Loon op Zand en een enorm politiek talent. Ze is net 37 geworden. Geld doet haar niks. Zij vindt dat mensen met veel geld dat zouden moeten investeren in sociale projecten, een school bouwen of de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen kanker. Daar kan ik haar heel goed in volgen.’

Je hebt Triple Double verkocht. Doe je überhaupt nog wel iets?
‘Ik zal je iets vertellen. Mijn pa zat in de directie bij Edah Supermarkten en ging op zijn 58ste al met pensioen. Hij had er flink voor gespaard, maar hij kon er helaas maar heel kort van genieten. Zo enorm jammer. Dat heeft me wel aan het denken gezet. Nooit zal ik met pensioen gaan.

De kunst van succesvol zijn in het leven is om altijd bezig te blijven. Daarom vind ik het heerlijk om bezig te zijn met Heroes. Daar kan ik altijd binnenlopen, daar blijf ik altijd belangrijk, heb ik mensen om me heen, kan ik iets betekenen. Ff een kop koffie met de coach, met sponsors praten.

In de kern blijf ik altijd een ondernemer in sport en marketing. Inmiddels ben ik gaan participeren in 5 nieuwe bedrijven. Allemaal op het snijvlak van sport en technologie met een link naar marketing. Dat is mijn wereld, daar ken ik veel mensen en daar heb ik toegevoegde waarde.’

Heb je nog een advies voor startende ondernemers?
‘Nu trap ik een paar open deuren in, maar als je iets wilt bereiken is discipline erg belangrijk. In de zin van: geef nooit op. Ga op je doelen af. Ook als ze schijnbaar onbereikbaar zijn. Luister naar je hart, naar de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Zoals de Amerikanen zeggen: never ever ever ever give up.’

Door: Wil van de Vorst