Partner

22 december 2020

Food (agri)

De horecatrends en foodtrends van 2021

De afgelopen tijd heeft voor velen in het teken gestaan van snel schakelen en ad-hoc reageren op nieuwe ontwikkelingen. Je zou haast vergeten dat deze snelle veranderingen ook een effect hebben op de lange termijn. Uiteraard zal het begin van 2021 nog in het teken staan van de wereldwijde pandemie. We hopen in de loop van het nieuwe jaar terug te kunnen naar ‘het oude normaal’. Daarna zullen we merken dat enkele van de veranderingen die door corona ingezet zijn niet verdwijnen.

De horecatrends van 2021

  • À la carte wint het van buffetten.
    Min of meer zijn de afgelopen tijd veel buffetten gedwongen vervangen door ontbijten, lunchen en dineren à la carte. Vooral in veel hotels zien we dit terugkomen. À la carte is hygiënischer dan buffetten en daarnaast vermindert het voedselverspilling. Je kunt beter inspelen op de wensen van je gasten en dat leidt weer tot een goede tevredenheid bij je klanten.

  • Thuisbezorgen en takeaway blijven populair
    De kwaliteit die je krijgt in een restaurant met de intimiteit van je eigen huis. Ook na de coronacrisis blijven thuisbezorgen en takeaway maaltijden zeer populair. Deze noodgedwongen stap verovert de harten van je klanten. Het is gemakkelijk en snel want wie wil er nou niet een perfecte maaltijd lekker thuis voor de tv eten waarvoor je niet de hele dag in de keuken hebt hoeven staan?

  • We raken gewend aan de privacy
    Door de kuchschermen en de anderhalve meter afstand zijn we gewend geraakt aan meer privacy. Je kunt niet meer meeluisteren met het verhaal van je buren wanneer je op een terras of in een restaurant zit. Veel gasten blijken dat zeer aangenaam te vinden. Je hoeft natuurlijk geen plexiglas schotten in je zaak te gaan zetten, een simpele slimme inrichting is genoeg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een strategisch geplaatste plant.

  • Winterterrassen
    Veel horeca heeft geïnvesteerd in een winterterras en die investering is zeker niet voor niets geweest. Buiten zetten geeft de klanten een gevoel van veiligheid en privacy, zoals besproken in de vorige trend. Met goede winterse gerechten, fijn meubilair en voldoende warmte kunnen je klanten het hele jaar van je terras genieten. Dit geldt natuurlijk al helemaal als je een overkapping hebt, dan kunnen de gasten zelfs buiten zitten met slecht weer.

  • Op afstand bestellen en QR-codes
    De laatste tijd heb je ze overal kunnen zien opduiken, QR-codes. Dit is ideaal voor gasten om hun gegevens of bestelling door te geven. Klanten zijn hier erg over te spreken, het zorgt namelijk voor snelle service op het juiste moment. Dus niet dat jij precies een hap in je mond stopt als de ober komt vragen of alles naar wens is.

De foodtrends van 2021

  • De landbouwtoekomst op ons bord
    Overal ter wereld zien we de discussie intensiveren over hoe het beter zou kunnen. Zeker in Nederland is deze discussie zeer relevant, er worden steeds meer kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld hoe wij met ons kleine landje de tweede landbouwexporteur van de wereld kunnen zijn. We kunnen niet meer gedachteloos doorgaan op de oude manier, want we krijgen een steeds verder uit evenwicht geraakt ecosysteem.

  • Melk zonder koe en palmolie zonder palm
    Omdat ons ecosysteem zo ver uit evenwicht raakt is het belangrijk om dat terug te gaan dringen. Dit wordt gedaan door te experimenteren met bijvoorbeeld melk. De dierlijke melk gaan ze niet vervangen voor plantaardige melk, ze gaan juist proberen om de dierlijke melk zo nauwkeurig mogelijk op moleculair niveau na te maken. Uiteindelijk streven we naar melk zonder koe, palmolie zonder palm en ei zonder kip.

  • Serieus zoet
    De laatste jaren hebben we snoep vooral zien veranderen in grootverpakkingen met felle kleuren. Echter zien we nu langzaam meer aandacht komen voor kwalitatief zoet. We zien de vakmanschappen patisserie en confiserie weer echt op de kaart komen. Denk bijvoorbeeld aan drop van echte Arabische gom, room ijs van echte room van echte melk of ambachtelijke macarons.

  • Digital food
    Mede door de coronapandemie is thuisbezorgd of takeaway voedsel niet meer weg te denken. Waar vroeger nog veel mensen naar de supermarkt gingen, wordt er nu ook veel vaker online boodschappen gedaan.

  • De Afrikaanse keuken
    Net als de Italiaanse-, Aziatische- en Surinaamse keuken vindt nu ook de Afrikaanse keuken zijn weg in Nederland. Afrika staat vooral bekend om zijn grote variatie aan groenten in recepten en bijvoorbeeld goedgevulde soepen. Dit past weer heel goed bij de eerdere foodtrends zoals bijvoorbeeld veel groente eten en vegetarisch of veganistisch eten.