30 november 2020

Retail & Marketing

De 5 beste mobile marketingtips voor kerst

Nu de dagen korter en kouder worden, zijn de kerstinkopen begonnen. Consumenten zijn op zoek naar de beste kerstcadeaus voor de beste prijs, dus de concurrentie tussen bedrijven kan in deze tijd van het jaar hevig zijn. Hoe zorg je ervoor dat jouw assortiment onder de kerstboom belandt? Als je jouw doelgroep eerder wilt bereiken dan je concurrenten, is mobile marketing de juiste keuze. We vertellen je waarom en delen onze 5 beste mobile marketingtips voor deze kerst!

Mobile kerstinkoopstatistieken

Mobile marketing is dé manier om jouw producten onder de kerstboom te krijgen.

Nog niet overtuigd?

Bekijk deze mobile statistieken voor kerstinkopen dan maar eens:

  • De stijging in verkoop via mobiele telefoons kan niet langer genegeerd worden. Het omslagpunt van e-commerce naar mobile commerce (m-commerce) wordt dit jaar verwacht. eMarketer voorspelt dat de m-commerce-omzet zal groeien tot 50,8% van de totale e-commerce-omzet in 2020 en zelfs tot 63% in 2024.

    Bron: eMarketer

  • In 2019 koopt meer dan de helft van de Amerikaanse consumenten hun kerstcadeaus op hun smartphone en spenderen ze 14 miljard dollar meer vanaf hun telefoon dan in 2018.

  • 50% van de consumenten kiest ervoor om op hun telefoon te winkelen, zelfs als ze een desktop computer tot hun beschikking hebben.

  • Online winkelen is gerelateerd aan duidelijke informatie en het gemak van bestellen. Zorg er dus voor dat je mobiele ervaring uitstekend is om de beste klantervaring te kunnen bieden tijdens de feestdagen.

    Bron: MobileSquared

    1. SMS marketing deze kerst

    De snelste en meest betrouwbare manier om consumenten te bereiken? Op hun mobiele telefoon met sms-marketing!

    Door SMS te kiezen voor je kerstmarketingcampagnes, kies je voor een duizelingwekkende open rate van 98%. Dit zorgt ervoor dat je sms'je door vrijwel alle ontvangers wordt gelezen. 90% van deze sms-berichten wordt binnen drie minuten gelezen. Dat betekent dat wanneer je jouw berichten goed timet, je klanten je boodschap luid en duidelijk ontvangen!

    2. SMS coupons voor de beste kerstcadeaus

    Sms-coupons zijn een geweldige manier om exclusieve kortingen aan te bieden voor kerstinkopen.

    Niet alleen worden de meeste sms-berichten binnen enkele minuten gelezen, consumenten hebben ook de neiging om sms-berichten op hun telefoon te bewaren. Dat betekent dat als je een kortingsbon via sms verstuurt, je klanten die kortingsbon te allen tijde bij de hand hebben. Inclusief het moment dat ze daadwerkelijk aan het winkelen zijn.

    Dit in tegenstelling tot geprinte kortingsbonnen, die vaak worden vergeten of in de prullenbak belanden.

    Herinner klanten aan hun sms-coupon in je webshop en/of fysieke winkel. Op die manier zie je de kerstverkopen binnen de kortste keren stijgen.

    Pro-tip:

    Met de Mobile Marketing Cloud van CM.com kan je eenvoudig een mobielvriendelijke landingspagina maken waarnaar je vanuit je sms kunt verwijzen. Op die manier ben je niet beperkt tot slechts 160 tekens per sms en kan je coupon onmiddellijk worden gescand.Breid je contactenlijst uit tijdens de feestdagen

    Een bijkomend voordeel van het onder de aandacht brengen van je sms-coupons is dat consumenten van wie je het nummer nog niet hebt, in de verleiding kunnen komen om zich aan te melden voor je sms-dienst. Want als dat betekent dat ze van een speciale korting kunnen genieten, waarom zouden ze dat dan niet doen?

    Op deze manier breid je contactenlijst uit met personen die je kunt targeten met je toekomstige mobiele marketingcampagnes. Dat is nog eens een gemakkelijke manier om je bereik via sms-marketing deze kerst te vergroten!

    Laat je niet ontmoedigen door de AVG. Het verzenden van AVG-compatibele mobiele marketingcampagnes is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

    4. Investeer het hele jaar in klantbetrokkenheid

    Consumenten besteden in december meer tijd aan winkelen dan in welke andere maand van het jaar dan ook. Dit kan resulteren in meer aandacht voor je marketingactiviteiten.

    De periodes voor en na de feestdagen zijn echter net zo belangrijk. Elke tijd van het jaar biedt mooie kansen voor het verbeteren van de klantbetrokkenheid. De klantervaring houdt immers niet op na het afrekenen. Ook je aftersales vragen om aandacht.

    Bijvoorbeeld:

    • Bedank je klanten voor hun aankoop met een kerstgroet;

    • Stuur ze een aanbieding voor gerelateerde producten;

    • Bied een helpende hand voor het geval klanten vragen hebben.

    Op deze manier creëer je een indruk die veel langer blijft hangen dan alleen tijdens de feestdagen. Deze marketinginspanningen houden je top of mind voor de volgende keer dat ze gaan winkelen.

    Om echt boeiende campagnes te maken voor langdurige klantloyaliteit, moet je je klanten goed kennen. Ons Customer Data Platform (CDP) helpt je bij het verkrijgen en structureren van alle juiste inzichten voor slimme en geautomatiseerde marketingflows.

    5. Kies voor een omnichannel mobile marketingstrategie

    Mobiele marketing is zoveel meer dan sms. Als klanten een vraag of klacht hebben, zorg er dan voor dat ze je gemakkelijk kunnen bereiken op de manier die zij willen.

    Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele telefoon als hun belangrijkste communicatiemiddel.

    Dat geldt ook voor de communicatie met bedrijven, wat betekent dat consumenten verwachten je te kunnen bereiken via de vele beschikbare messaging kanalen. WhatsApp Business, Apple Business Chat, Facebook Messenger, Twitter, Telegram, Viber, en meer.

    Als je de beste klantenservice wil bieden, is het aan te raden op al deze kanalen beschikbaar te zijn.

    En je moet direct beschikbaar zijn.

    Om dit te helpen realiseren, is een slimme omnichannelstrategie met precies de juiste kanalen cruciaal.Bron: MobileSquared

    CM.com's Mobile Marketing Cloud

    De Mobile Marketing Cloud is de enige mobile first omnichannel-oplossing voor het vergroten van de klantbetrokkenheid die officiële zakelijke accounts voor alle mobile messagingkanalen bavat. Daarnaast is CM.com business solution provider van WhatsApp Business Chat en Apple Business Chat en versturen we sms'jes via ons eigen netwerk van telecomoperatoren.

    Met de Mobile Marketing Cloud creëer je unieke customer journeys voor elk scenario, het hele jaar door. Bereik je klanten automatisch op hun favoriete mobiele kanaal met een persoonlijk bericht en laat onze omnichannel marketing automation tool het werk voor je doen.

    Fijne feestdagen!

Bron: CM.com