Partner

4 mei 2021

Coosto: de totaaloplossing voor socialmedia management

In de rubriek bedrijf/ondernemer in beeld, bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers en bestuurders. Deze week een exclusief interview met Coosto.


1. Welke faciliteiten bieden jullie?

We ontwikkelen en leveren online en social media software die volledig gericht is op het van A tot Z managen van online gesprekken. Met behulp van Coosto kun je reageren op social media vragen en opmerkingen, jouw doelgroep bereiken met social media posts en je online communicatie verbeteren door te analyseren welke thema’s rond jouw organisatie of markt besproken worden.

Bij Coosto werken we hard aan software die onze klanten verder helpt. We houden social media trends nauwlettend in de gaten, en zetten maar wát graag een stapje extra om onze software uit te breiden met nieuwe krachtige functionaliteiten. Met ons feedback-platform krijg je als klant zelf ook een stem in het Coosto van morgen. Zo helpen we mensen aan organisaties te verbinden.


2. Wat maakt de software van Coosto zo handig voor bedrijven/en of organisaties?

Social media geeft een aantal fantastische kanalen voor marketing en communicatie. Maar het succes is wel onvoorspelbaar en tijdrovend. Je moet voor elk kanaal onderwerpen bedenken, berichten maken, publiceren, reageren, rapporteren, evalueren… en dan nog hopen dat het resultaat oplevert! Met ons platform kun je je volledige social media beheer onderbrengen. Daarnaast monitoren we alle media in onze tool, zowel online als offline. Organisaties kunnen hierdoor slimmer en efficiënter werken. Daarnaast kun je ook goede analyses maken en zie je gelijk of jouw strategie het gewenste effect heeft.


3. Waar is er op dit moment het meeste vraag naar van bedrijven als het gaat om content & webcare?

We zien dat Instagram in de afgelopen jaren een enorme boost heeft gekregen, zowel in gebruikersaantallen als de impact die het kanaal heeft op mensen en merken. Veel van onze nieuwe functionaliteiten zijn daarom op dit platform gericht.

Verder merken we dat bedrijven veel professioneler en resultaatgerichter over social media zijn gaan denken. Facebook, LinkedIn, Instagram.. leuk en aardig, maar wat levert het me op? Daarvoor hebben we een volledig nieuwe rapportage-omgeving gebouwd. Die laat precies zien welke tastbare resultaten je met social media boekt, en geeft aan hoe je verder kunt verbeteren.


4. Welke advies willen jullie aan beginnende bedrijven om goede promotie te kunnen leveren aan de doelgroep?

Het is belangrijk om klein te beginnen met een duidelijk doel en plan. Bedenk waarom je wil starten met social media. Wat je wil vertellen en aan wie. Vanuit daar bepaal je vervolgens hoe je die boodschap vorm kunt geven en via welke kanalen je dat het beste kan doen. Wij raden altijd aan om in eerste instantie drie tot max. vier kanalen te kiezen. Zo kun je je goed focussen op deze kanalen in plaats van in een keer alle kanalen proberen te bedienen. Dat gaat namelijk vaak ten koste van de kwaliteit.”

Realiseer een social media strategie en ga niet zonder voorbereiding te werk. Met een social media strategie bepaal je jouw koers voor de lange termijn en zet je een stip op de horizon. Zo’n strategie geeft je focus en vergroot de kans op succes. In de praktijk zien we dat social media zonder strategie vaak een allegaartje wordt. Vergelijk het met een chef-kok die wel de juiste ingrediënten op z’n keukenblad heeft, maar alles op goed geluk in z’n braadpan gooit met een smakeloos gerecht als resultaat. Terwijl met het volgen van het juiste recept toch echt een lekkere maaltijd op tafel had kunnen staan.”


5. Is er veel veranderd voor Coosto in de corona tijd?

We merken dat er nog meer vraag is naar social media management platformen dan voorheen. De wereld werd al steeds meer digitaal, maar sinds corona is dat in een stroomversnelling geraakt. We leven eigenlijk in een online wereld. Online is haast nog de enige manier om contact te hebben met je doelgroep en dat is voor onze branche niet nadelig. Organisaties die eerder social media niet zo serieus namen zien nu in dat het heel belangrijk is.