Partner

21 mei 2021

Sport

BNXT League ziet levenslicht!

Op donderdag 20 mei werd door verantwoordelijken van leagues en clubs in de setting van studio Bazelmans te Eindhoven onder deskundige leiding van host Humberto Tan de naam van de nieuwe Belgisch/Nederlandse basketbalcompetitie bekendgemaakt, die tot nu de werktitel BeNeLeague droeg. Nadat op 10 december vorig jaar historie werd geschreven toen uit beide landen de clubs op het hoogste niveau vrijwel unaniem voor een gecombineerde competitie kozen, krijgt deze onder de naam BNXT League een concreet gezicht.


Crowdsourcing en Generatie

Om vanaf het begin fans en met name ‘Generatie Z’ (globaal: jongeren tussen 6 en 25 jaar, waarvan wereldwijd bekend is dat ze basketbal als een van de populairste sporten betitelen) warm te maken voor dit ambitieuze project, werd vanuit de Belgische Pro Basketball League en de Dutch Basketball League in de maanden januari en februari een crowdsourcing actie opgezet, aangestuurd door sportmarketingbureau Triple Double Sportmarketing. De vraag was simpel; kom met een naam voor onze nieuwe league. Uit meer dan 1100 inzendingen kwamen, naast enkele meer voor de hand liggende suggesties als Lowlands League of gewoonweg BeNeLeague, ook enkele zeer creatieve voorstellen.

De keuze viel uiteindelijk op BNXT League, ingezonden door de 17-jarige Justin Louakili uit Ravenstein die we willen bedanken voor zijn inspirerende inzending en die beloond wordt met een trip voor twee naar een NBA-wedstrijd. Daarnaast krijgt Justin een duopas voor alle wedstrijden in de BNXT League.


Duiding naam

Het woord BNXT, dat extra jong aandoet vanwege het ontbreken van medeklinkers, bestaat uit de letters B(elgië) en N(ederland) en herbergt overduidelijk het woord ‘next’. Daarmee refereert BNXT aan de toekomst en doet een activerende oproep aan het volgende team, speler, partner, sponsor, kampioen, basketbalfan en sportliefhebber om het beste uit zichzelf te halen en een nieuwe, kleurrijke basketbalcommunity te smeden, waarbij samenwerking en groei voorop staan. Kortom: een competitie die vernieuwend en innovatief zal zijn, kleurrijk en enthousiasmerend, spectaculair en een heuse ‘way of life’, in een sport die nooit stilstaat.

De vormgeving van het merk werd verzorgd door Make Out Studio uit Antwerpen, waarbij de grafische opzet was om de league dichter bij de leefwereld van haar fans te brengen. De identiteit is fris, dynamisch en reflecteert de kleurrijke wereld van het basketbal. Het is een blend van sport, spektakel, actie en (sub)cultuur die al decennialang diep geworteld zit in deze mooie sport.


Wim Van de Keere, general manager Pro Basketball League: “Vanaf september gaan we van start met dit nieuwe en ambitieuze project. Dit is het resultaat van het keiharde werk van heel veel mensen uit de leagues, clubs en bonden in het voorbije jaar, waarin de pandemie nog een bijkomende uitdaging vormde. Sinds januari zijn we aan de slag met een interimboard van vier mensen uit beide leagues, met als opdracht het voorbereidende werk van zes werkgroepen die actief waren van april tot november, te concretiseren. Opdracht volbracht wat betreft naam en merk dus. We gaan de komende weken nog meer duiding geven om het BNXT merk zo sterk mogelijk in de markt te zetten. De interesse van media en commerciële partijen is groot en beide spelen een cruciale rol om hier een succes van te maken.”


Ramses Braakman, voorzitter van de Dutch Basketball League: “Ik kan getuigen van de vele inspanningen die geleverd zijn om dit toch op relatief korte termijn voor elkaar te boksen. In 2019 werden de eerste gesprekken opgestart en nu zijn we slechte enkele maanden verwijderd van de start van deze nieuwe competitie, waar alle clubs in beide landen reikhalzend naar uitkijken. De BNXT League zal meer variatie en duels met spanning brengen. Met een markt van 29 miljoen mensen zijn er ook commercieel meer mogelijkheden voor de clubs om deze nieuwe liga de slagkracht te geven die het verdient.”