Partner

11 april 2023

Food (agri)LifestyleSport

Binden, boeien, behouden én crowd sourcing

Stilzitten is geen optie voor René van der Zel, bodybuilder en ondernemer. De oprichter en eigenaar van XXL Nutrition in Deurne is nog dagelijks verbaasd over het groeipotentieel van zijn bedrijf: “Het gaat als een raket, boven verwachting!” Wat is zijn kracht? “Blijven kijken naar kansen in de markt, serieus en oprecht aandacht geven aan je personeel en marketingtechnisch aan de slag met je doelgroep.” 

René vertelt vol enthousiasme over hoe hij omgaat met zijn medewerkers én met de doelgroep: “Onze doelgroep ziet onze naam overal: in de sportschool, online in mijn vlogs op de socials, op festivals met onze ‘proteïn bar’ en tegenwoordig ook in de supermarkt. We merken dat onze aanwezigheid altijd energie oplevert. Iedereen wordt er blij van. Ons klantenbestand is in twee jaar tijd verdubbeld. Fantastisch toch?! Het levert een hoop energie op. Ook hier op de werkvloer, maakt niet uit welke afdeling. Die energie houdt de medewerkers betrokken en positief. Er heerst hier continu een soort winnaarsgevoel. We doen het met z’n allen en daar zijn we hartstikke trots op.” 

Een eigen fanbase 
René staat dagelijks in verbinding met zijn eigen medewerkers. En online werkt hij veel met vlogs en crowd sourcing om in contact te komen met en in beeld te blijven bij zijn klanten. Dat doet hij niet alleen via de standaard kanalen als Facebook en Instagram, maar ook offline. “In 2023 staan er meer dan 30 festivals op de planning, waaronder alle grote festivals zoals Mysteryland en Defqon. We maken XXL Nutrition zichtbaar met een eigen bar de – proteïn bar –, een festival container die je op het festivalterrein openklapt en klaar ben je. De personeelsbezetting wordt volledig ingevuld door klanten. Een oproepje op de socials leverde heel veel animo op. Onze doelgroep, sportief en getraind, vindt het superleuk om voor ons te werken en mee te liften op de positieve vibes. Zij helpen ons graag, zo blijkt. Het is ons gelukt om een eigen fanbase te creëren. Onze complete planning voor het festivalseizoen is al rond. En zo pikken onze eigen ambassadeurs – betaald – een festivalletje mee.”  

“Het mooie is dat de doelgroep voor XXL Nutrition producten zich ontwikkelt. Daar waar eerst de body builders positief reageerden op de shakes en repen, sloten de fanatieke sporters zich daarbij aan. We bieden kwalitatief goede producten aan, die ook nog eens lekker zijn. Inmiddels hebben we ook een fanbase opgebouwd bij de groep, die focust op een gezonde leefstijl en mensen die willen afvallen. Hier spelen we op in met onder meer vitamines en mineralen. Met name mensen die niet per se bezig zijn met sporten, maar wel met gezonde voeding, slaan hierop aan. Door steeds het assortiment aan te passen op vragen uit de markt, blijven we als bedrijf groeien. Zeker, het oog wil ook wat. Dus denken we steeds heel goed na over de looks van de producten, zoals het design en passende, recyclebare verpakkingen die aanspreken. Het werkt!” 

Kant-en-klaar én gezond
De meest opzienbarende ontwikkeling is het nieuwe aanbod kant-en-klaar maaltijden. XXL Nutrition zag de vraag stijgen naar gezonde maaltijden, kant en klaar, eenvoudig en snel, maar vooral gezond. “Deze maaltijden hebben we samen met Mama’s maaltijden, het meest succesvolle nieuwe vers merk in de retail van 2021/2022, ontwikkeld onder de naam Fitmeals. Mama’s Maaltijden biedt vooral koelversmaaltijden. Fitmeals wordt wat ons betreft dé ontdekking van 2023. Het is een assortiment van 18 gezonde vriesverse maaltijden. Laag in calorieën, suikers en vetten, hoog in proteïne en goed op smaak. Online te bestellen via fitmeals.nl. Je ontvangt de maaltijden met een minimale THT van 15 maanden en met een 100% dervingsvergoeding. Daarnaast worden de maaltijden geproduceerd onder de strengste vereiste retailnorm en wordt er gebruik gemaakt van Beter Leven vlees en kip. Behalve online in de webshop, liggen de vriesverse maaltijden straks ook in de supermarkt. We leveren niet alleen de maaltijden, maar ook een speciale design diepvrieskast als display voor in de supermarkt. Fitmeals is een compleet concept, speciaal voor die doelgroep die een gezonde leefstijl op één zet. Niet te missen bij jouw supermarkt in de buurt.” 

Meer info op xxlnutrition.nl en fitmeals.nl