Partner

19 juli 2023

Transport & Logistiek

Bevlogenheid als een way of life

Binnen Lekkerland doen de medewerkers er elke dag alles aan om de klant zo succesvol mogelijk te laten zijn. Door de beste partner te zijn die de klant zich maar kan wensen. Met innovatieve retailoplossingen, een breed en relevant assortiment en een fijnmazige logistieke dienstverlening worden ongeveer 74000 verkooppunten in 4 verschillende landen beleverd. Ook in Nederland zorgen in totaal 1000 medewerkers vanuit 3 distributiecentra, voor de dagelijkse stroom goederen van en naar de klanten. Klanten die on-to-go concepten aanbieden in sectoren als petrol, travel (treinstations en luchthavens), foodservice in retail (outlets), fast service en tabak-& gemakszaken. 

“Al deze klanten moeten elke dag, elke week of elke maand opnieuw beleverd worden op het afgesproken moment en zo efficiënt mogelijk”, verduidelijk Stephan van Acht, directeur HRM & QM binnen Lekkerland. “Dat vraagt naast een goede werkethiek ook een grote mate van betrokkenheid van onze medewerkers. Zij zijn het namelijk die bepalen of wij onze belofte van ‘Your most convenient partner’ richting onze klanten ook daadwerkelijk waarmaken. Daarmee kunnen we rustig stellen dat onze medewerkers een belangrijke, zoniet de belangrijkste, succesfactor zijn binnen onze organisatie. Daarom zorgen wij er op verschillende manieren voor dat onze ‘Lekkerlanders’ nog beter en met nog meer plezier en voldoening hun werk kunnen doen. Naast een goede arbeidsvoorwaarden en een dynamische werkomgeving bieden we ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Op verschillende manieren coachen, sturen, motiveren en ondersteunen wij onze ‘Lekkerlanders’. ” 

Bevlogen medewerkers 
Want als medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk zijn ze bereid zijn een stapje extra te zetten als het nodig is. Ook is uit onderzoek gebleken dat als medewerkers voldoening halen uit hun werk ze een stuk vitaler, energieker en dus productiever zijn. En dat komt dan de werktevredenheid weer ten goede. En zo komt er een vliegwiel op gang dat er uiteindelijk voor zorgt dat je bevlogen medewerkers krijgt. Van Acht: “Bevlogen medewerkers zijn medewerkers die er van overtuigd zijn dat ze het verschil maken. Ze ervaren ‘ownership’ en nemen daarvoor hun verantwoordelijkheid. Ze voelen een hoge mate van voldoening als de processen goed verlopen en de klanttevredenheid hoog is. En daarmee leveren ze een wezenlijke bijdrage aan het succes van de organisatie. In dit geval aan het succes van Lekkerland om de beste partner te zijn die de klant zich maar kan wensen.” 

Impact 
Een missie die nu al breed gedragen wordt door de organisatie. Maar Van Acht, en daarmee Lekkerland, is er van overtuigd dat in ‘the war on talent’ meer nodig is dan een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket dat aansluit op de functie. “De nieuwe generatie medewerkers kijkt verder dan de beloning die maandelijks wordt uitgekeerd. Zij zijn ook geïnteresseerd in de impact die je als bedrijf met je product of dienst maakt. Dat moet je dus inzichtelijk kunnen maken. Tegelijkertijd zie je dat medewerkers het belangrijk vinden dat ze gezien worden. Dat er aandacht is voor hun persoonlijke motivatie en drijfveren. Als je dat als werkgever kunt bieden, krijg je er betrokken en bevlogen medewerkers voor terug.” 

Tevreden is (nog) niet bevlogen 
En dus is Lekkerland onlangs begonnen met de introductie van een nieuwe aanpak om mensen te vinden, te boeien en te binden met als doel om bevlogen medewerkers te creëren. Een proces dat met inzet van externe specialisten en per laag in de organisatie geïmplementeerd zal gaan worden. Van Acht: “We nemen er de tijd voor en verwachten dat de effecten pas in een later stadium echt zichtbaar zullen gaan worden. We vinden het echter belangrijk dat we dit proces goed en gedegen inzetten om van tevreden medewerkers, bevlogen medewerkers te maken. Wat het verschil is? Tevreden medewerkers komen elke dag naar het werk, doen hun ding en hebben daar zelfs plezier in. Een stapje extra zetten is echter net even wat anders en kenmerkt de bevlogen medewerker. Hij of zij is ambassadeur van het bedrijf, straalt dat uit en werkt met passie. Daarmee collega’s en leveranciers stimulerend om mee te gaan in het proces om de klant nog beter van dienst te zijn en dus de klanttevredenheid te verhogen.” 

Meetbaar   
Waarmee het effect van de ‘bevlogen medewerker’ dus ook heel goed meetbaar is. Bevlogenheid klinkt soft, maar het is gewoon keihard meetbaar en erg krachtig. Je kunt de klanttevredenheid meten, maar je kunt het ook langs de verzuim-meetlat, of productiviteit-meetlat leggen. Ook kun je het op termijn terug zien in je resultaten. Maar het belangrijkste is dat het wel eens de missing link zou kunnen zijn voor je verdere groei als organisatie, je vermogen om goed en kwalitatief personeel aan te trekken die niet alleen voor je kiest, maar ook bij je blijft. En daarmee de continuïteit van de kwaliteit van je dienstverlening garandeert.”