21 december 2021

Leisure & Cultuur

Albert Verlinde houdt van spektakel

We hebben Albert Verlinde weer eens op bezoek bij Brabant in Business. Het is alweer zeven jaar geleden dat Rob Verdijk hem sprak. Tijd dus voor een update. Maar hoe laat je deze veelzijdige Brabander het best vertellen over zijn leven en drijfveren? Weet je wat, we gooien wat liedjes op uit zijn musicals. En jawel hoor, dan heb je Albert waar je hem hebben wilt: op zijn praatstoel.

Albert Verlinde bracht veel succesvolle musicals naar de Nederlandse theaters. Denk aan The Lion King, Mamma Mia!, De Tina Turner Musical, Lazarus, Fiddler on the Roof en Was Getekend Annie M.G. Smidt. We kennen hem natuurlijk vooral als presentator van Shownieuws en RTL Boulevard. Daarnaast is hij raadslid in Vught, Voorzitter RvC MECC en sinds kort weer zelfstandig ondernemer na een intermezzo bij Stage Entertainment.

If I were a rich man (Fiddler on the Roof)
‘Het is geen geheim dat ik het financieel goed heb gedaan. Mijn productiebedrijf fuseerde met Stage Entertainment dat in 2018 werd verkocht aan Advance Publications. Ik zie mijn naam af en toe nog opdoemen in New York: Albert Verlinde Entertainment. Niet slecht toch voor een jongen uit Cromvoirt?’Toch vind ik echte rijkdom vooral in de vrijheid die ik sinds kort weer ervaar als zelfstandig ondernemer. Creatief ondernemen zit in mijn bloed, precies dat maakt me gelukkig. Ideeën, mensen, partijen bij elkaar brengen, daarmee iets moois maken en dat naar de wereld brengen. Heerlijk!’

Dikkertje Dap (Was Getekend Annie M.G Smidt)
Albert lacht: ‘Dikkertje Dap! Nee hoor, zover laat ik het niet komen, maar dat gaat niet vanzelf. Ik ben een Bourgondiër maar let wel op wat ik eet. Ik doe er alles aan om fit te blijven. Tweemaal per week jog ik op en neer naar Chateau Neercanne, langs de wijngaarden van Maastricht. Of loop een rondje IJzeren Man in Vught. Als ik in Amsterdam ben ga ik met een personal trainer aan de slag. Je kunt stressvolle situaties ook beter aan als je goed in je vel zit.’

River deep, mountain high (De Tina Turner Musical)
‘Ja, het leven kent inderdaad zijn ups en downs. De meest recente is natuurlijk de pandemie die er behoorlijk heeft ingehakt. Bij Stage Entertainment heb ik mezelf leren kennen als bestuurder in crisistijd. Ik ben er trots op hoe ik dat heb gedaan. In alle openheid mensen steeds meenemen bij moeilijke stappen. De liefde die ik ervoor terugkreeg was hartverwarmend. Ik zou eigenlijk eerder weggaan bij Stage maar ben aangebleven tot december zodat ik alles zo goed mogelijk kon regelen. Ook de programmering voor 2022 was helemaal rond.’

Heroes (Lazarus)
‘Mijn helden? Ja... de eerste persoon die bij me opkomt is Mies Bouwman. Ik heb haar dertig jaar gekend en zoveel van haar geleerd. Niet alleen over tv maken maar vooral ook over hoe je op tv jezelf kunt blijven. Een warme, intelligente persoonlijkheid die precies wist wat ze wilde. Ik kreeg brieven van haar over wat ik goed en minder goed deed als presentator. Minder lachen, doorvragen, niet alleen charmant zijn... Adviezen van een goede vriendin.Ook Jos Brink is een enorme stimulans geweest in mijn werk en leven. Ik was nog maar een broekie op de kleinkunstacademie en Jos was de eerste aan wie ik vertelde dat ik op mannen viel. Ik ben altijd mijn eigen weg gegaan en dat heb ik van hem geleerd.’

Hakuna Matata, Alles komt goed (The Lion King)
‘Alles komt goed, maar dat gaat vaak niet vanzelf. Ik ben van nature een harde werker. Henk van der Meijden zei eens tegen me: zorg dat je in een goed team staat, maar zorg er vooral voor dat je zelf altijd goed voetbalt.Ondernemen vanuit je creatieve kern, dat vind ik heerlijk. Als kind al was ik bezig met theater, musical en cabaret. Dat is mijn basis. Luister goed naar je onderbewustzijn, naar de signalen. Maar ook vertrouwen geven aan mensen is belangrijk. Ik zorg er bewust voor dat ik met de jongere generaties in contact sta. Mijn jongste zus Vivian zorgt voor structuur in mijn agenda om dat te borgen en dat helpt enorm.’

Money, money, money (Mamma Mia!)
‘Mijn adagium is altijd geweest: geld geef je uit alsof je het uit je eigen portemonnee betaalt. Dat heb ik altijd gedaan, waar ik ook werkte. Het is de enige manier om verantwoorde keuzes te maken. Dat geldt natuurlijk ook voor de nieuwste musical die ik met Albert Verlinde Producties naar het theater breng. Voor de hele operatie hebben we een budget van drie miljoen euro. Het is een dun lijntje of je winst of verlies draait. Dat betekent dat je scherp moet blijven. Je hoort vaak dat creativiteit en zakelijkheid niet samengaan in één persoon. Voor mij maakt dat het juist interessant.’

Dagboek van een Herdershond, Spektakelmusical
‘Ik hou van spektakel! En dat is precies wat we met Dagboek van een Herdershond gaan doen. Het publiek wordt helemaal ondergedompeld in de musical. Met prachtige filmbeelden van Zuid-Limburg, een harmonie die langs komt gemarcheerd, een processie, paard, bierkar, noem maar op. In totaal hebben we 75 man op de bühne. Philharmonie Zuidnederland neemt de muziek voor haar rekening. Kapelaan Odekerke die op zijn fiets Limburg binnenvalt, de tune, het Limburgse landschap: dat is wat veel mensen zich herinneren van de tv-serie. De musical begint in 1965 als de oude Odekerke terugkijkt op de geschiedenis van Zuid-Limburg en luistert naar de toespraak van Den Uyl. De provincie bleef in ontreddering achter. Een aangrijpend relaas met veel emotie maar ook met heel veel humor.

Kapelaan Odekerke: ‘Albert heeft me weer tot leven gewekt. Dat is toch bijbels mooi (knipoog)!’

Het is een samenwerking van Albert Verlinde Producties met Toneelgroep Maastricht. Hoofdrolspelers zijn Joes Brauers, Angela Schijf, Suzan Segers en Anne-Mieke Ruyten, dat is toch fantastisch! Het is pure topsport om zo’n productie te maken. Je zoekt de beste mensen. Je bent gefixeerd op elk detail. Dan kan ik soms een lastig jongetje zijn, maar het is in dienst van het eindresultaat. Je wilt dat het publiek iets beleeft wat ze nooit meer vergeet.’

The greatest love of all (The Bodyguard)
Terwijl de fotograaf zoekt naar de juiste belichting voor de coverfoto bladert Albert nog even door de vorige editie van Brabant in Business. Daarin stuit hij op een foto van echtgenoot Onno Hoes. Met aandoenlijk enthousiasme roept hij uit: ‘Je komt hem ook overal tegen, hè!’ Maar Albert heeft meer beste vrienden blijkt, zoals de camera. Hij poseert lekker vrij, de jongen van alweer bijna 61.

In Dagboek van een Herdershond treedt de jonge kapelaan Erik Odekerke in 1914 toe tot een gelovige gemeenschap in Geleen. Een klein landbouwdorp in Limburg dat geregeerd wordt door de notaris, de herenboer en de pastoor. Door de opkomst van steenkolenmijnen in Limburg komt het rijke Roomse leven steeds meer onder druk te staan. De onhandige, naïeve Erik probeert zich staande te houden in het katholieke dorp. Maar ondanks zijn goede bedoelingen jaagt hij veel mensen tegen zich in het harnas. Wat leidt tot veel kolderieke situaties. Ga voor tickets naar www.dagboekvaneenherdershond.nl. Er zijn ook speciale arrangementen voor bedrijven beschikbaar. De musical speelt van april t/m juni 2022, exclusief in MECC Maastricht.