Partner

8 november 2023

Al een halve eeuw sterk in koffie, service en onderhoud

50 jaar geleden had oprichter Tien van Tienen het al heel goed gezien. Het leveren van koffie en de daarbij behorende koffieautomaten was één ding. Maar om echt het onderscheid te maken en er voor te zorgen dat zijn bedrijf VanTienen Koffie een vaste klantenkring zou opbouwen waren service en onderhoud de sleutelwoorden. “Het motto van mijn vader was: ‘een automaat koop je, maar service moet je bieden.’ En dat hebben we binnen ons familiebedrijf goed in onze oren geknoopt. Nog altijd bestaat ruim een derde van ons personeel uit servicemonteurs die dagelijks op de weg zitten om er voor te zorgen dat onze klanten zonder problemen kunnen genieten van hun kopje koffie.”

Het verschil willen maken
Maarten van Tienen is de tweede generatie Van Tienen die leiding geeft aan het Brabantse familiebedrijf. Inmiddels is ook de derde generatie er werkzaam. “We zijn in alle vezels van de organisatie een familiebedrijf. Ook de medewerkers ervaren dat zo. Wat dat betekent? Dat je altijd bereid bent om een stapje extra te zetten als het nodig is. Onze mensen werken elke dag hard en doen hun uiterste best om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Maar soms is dat even niet genoeg. Als bijvoorbeeld onverwacht een machine stuk gaat bij een klant of wanneer er intern even een tandje bij moet om de klus geklaard te krijgen. Dan is het belangrijk om de woorden van mijn vader zaliger in ere te houden en zijn woorden waar te maken. Door optimale service te bieden aan die klant en er vervolgens voor te zorgen dat hij op zijn wenken bedient wordt, kun je het verschil echt maken.”

Hand in hand met kwaliteit
En natuurlijk door kwaliteit te leveren. Het gaat immers om de koffiebeleving. Op de werkplek, op kantoor, thuis of in de horeca. Het ‘bakkie koffie’ moet goed zijn. “Ik zeg altijd dat een koffie de motor is waar de samenleving op draait. Het smeermiddel tussen mensen tijdens een vergadering, bijeenkomst of ontmoeting. Zakelijk of privé en in goede en slechte tijden zijn we er. Koffie is daardoor beleving, maar moet ook gewoon goed zijn. Niets is namelijk zo vervelend als een koffie die niet smaakt. Daarom hebben wij naast een goede range koffiemachines ook een breed assortiment sterke koffiemerken waaronder van oudsher Simon Lévelt, maar ook Nescafe, Douwe Egberts en onze eigen vantienen label en 10N espresso. Merken die kwalitatief gewoon goed zijn en voldoen aan de gewenste keurmerken waar het gaat om duurzaamheid en mvo. Want ook dat iets waar we binnen ons bedrijf veel waarde aan hechten. We willen succesvol zijn, maar wel met oog voor de mens en de omgeving. Die balans moet goed zijn.”

Samen de juiste keuze maken
Goeie koffie, overal, altijd en voor iedereen bereikbaar. De boodschap van Maarten en zijn collega’s is helder. Maar wat een goeie koffie nu is, blijft uiteindelijk een kwestie van smaak. Maarten: “Waar de een zweert bij een goede filterkoffie, kiest de andere voor espresso bonen. En waar de een niet zonder zijn espresso in de ochtend kan, drinkt de andere het liefst een geurige cappuccino of verse latte macchiato. Dat is nu het leuke van ons product. Het is voor en van iedereen. Wij zijn vervolgens de specialisten die er voor zorgen dat door een advies op maat iedereen de koffie kan drinken die hij of zij het lekkerst vindt. Dit kan op locatie in de vorm van een goed gesprek, maar mensen zijn ook van harte welkom in onze showroom om zelf te komen ervaren welke mooie opties er zijn om elke dag optimaal te kunnen genieten van een goeie kop koffie, heerlijke espresso of melkvariatie.”