15 februari 2021

Nieuws

Internetondernemer Merijn Janssen en ontwerper Paul van Hoeven slaan handen ineen

Hoe je een product of dienst goed in de markt zet, daar weet Merijn Janssen alles van. Hij heeft een platform ontwikkeld waar je gelijk de juiste vakman vindt voor jouw probleem. Zijn bedrijf draagt dan ook de mooie naam ‘Problemen Kwijt’ en heeft diverse netwerken opgezet als tussenpersoon voor vaklieden en hun klanten. Enkele voorbeelden zijn ‘Rioolprobleem Kwijt’ en ‘Beestjes Kwijt’, de namen zijn alleszeggend. Op deze manier heeft hij ervoor gezorgd dat specialisten op het betreffende gebied makkelijk en snel gevonden worden in Google. Hij ontlast hen van de online marketing. Inmiddels heeft hij zijn platformen al uitgerold tot over de Nederlandse grenzen; België en Duitsland doen ook mee. Naast diensten van specialisten, wil Merijn nu ook onderscheidende designers helpen zich goed in de markt te zetten. De eerste is Paul van Hoeven die met NJOJ een unieke lijn (bar)tafels ontworpen heeft.

Afwisseling van zitten en staan is belangrij

De tafels van NJOJ (spreek uit als Enjoy) zijn multifunctioneel. Snel en makkelijk op te zetten, zowel als eettafel als bartafel en even snel op te ruimen indien nodig. Merijn heeft nu dan wel een online marketingbureau, zijn achtergrond komt uit de sportwereld. Hij weet dus als geen ander dat de hele dag achter je bureau zitten, niet bepaald gezond is. Hij zocht ook voor zijn eigen medewerkers tafels waarmee hij afwisseling kon bieden tussen zitten en staan. Zo kwam hij bij Paul van Hoeven terecht. Ondertussen is hij daadwerkelijk opgestaan en licht toe: “De hele tijd zitten is niet gezond, maar alleen maar staan ook niet. Daarom is die afwisseling belangrijk. Een beetje in beweging komen. We hebben hier dan ook bureaus waar we aan zitten, maar ook waar we aan staan. Hetzelfde geldt voor de kantine: daar hebben we een vijftal bartafels staan, waar we dagelijks aan lunchen én vergaderen. En moet je eens kijken hoe anders de dynamiek wordt waarmee ik praat”, zegt hij vrolijk gebarend. “Het zou toch beter zijn als we allemaal wat vaker staand vergaderen of sollicitatiegesprekken voeren? Ik wil met dit product echt gaan proberen de status quo te veranderen. Kijk naar feestjes: als je daar op de bank gaat zitten, komt niemand die meer uit. Als je statafels wegzet, zie je dan mensen meer rondlopen en met andere groepjes mensen een praatje gaan maken. Dat is niet alleen gezonder, maar ook een stuk gezelliger.”

Maatschappelijke bijdrage

Veel mensen zitten vastgeroest in gewoontes. Je gaat automatisch overal heel snel ‘gewoon’ zitten.  “Ik wil daarom echt een maatschappelijke bijdrage leveren met dit product, iets in beweging zetten”, licht Merijn toe. “Ik wil bijvoorbeeld sportverenigingen erbij gaan betrekken. Die hebben over het algemeen niet het budget om een kantine te moderniseren. Die kunnen wij dan sponsoren. Ik wil dit echt samen gaan doen.”

Toekomstplannen

Merijn zit boordevol ideeën. Naast dat hij sportverenigingen wil gaan sponsoren, wil hij ook zijn huidige showroom helemaal gaan veranderen. “Het is nu een statische showroom. Dat gaan we anders doen. We gaan hier werken, vergaderen en lunchen aan onze tafels, maar we gaan ook een horecagelegenheid creëren. Zo kun je de tafels echt ‘beleven’, het wordt een levende showroom. We hebben ook ideeën voor een mobiele showroom, zodat we bij bedrijven en organisaties langs kunnen komen.” En dat is nog niet alles. Merijn is niet van plan om het alleen bij de tafels van NJOJ te houden. “Uiteindelijk wil ik natuurlijk meer creatieve makers gaan helpen met een soortgelijk plan. Ik denk aan een nieuw platform voor mooie designproducten, zodat ook kleinere ontwerpers de aandacht krijgen die ze verdienen.”