15 september 2023

Sport

70 jaar geleden: Juan Manuel Fangio’s overwinning met Maserati tijdens de Italiaanse Grand Prix

Maserati staat stil bij zeges uit het verleden, in het licht van een nieuw hoofdstuk in de autosporthistorie

 Naarden, 14 september 2023 – Er zijn zeventig jaar verstreken sinds de Italiaanse Grand Prix op 13 september 1953, waarin Juan Manuel Fangio zijn eerste en enige overwinning van het seizoen vierde in de laatste race op Monza, achter het stuur van zijn Maserati A6GCM.

De Argentijnse topcoureur Fangio – samen met collega’s van het kaliber Senna en Schumacher één van de grootsten aller tijden – nam de Drietand in 1954 en 1957, het jaar van El Chueco's vijfde en laatste wereldkampioenschap, mee naar het hoogste podium in de koningsklasse van de autosport.

Zeventig jaar geleden vormden op het circuit van Brianza de rondingen van de ‘Temple of Speed’ het toneel voor de laatste race van dat jaar, om een tegenvallend seizoen goed te maken voor de Argentijnse wereldkampioen, die na die overwinning het jaar erop zijn tweede wereldtitel zou veroveren.

Een jubileum om nooit te vergeten voor Maserati, in een jaar waarin het merk zijn terugkeer op het circuit aankondigde en een omvangrijke, doordachte autosportstrategie presenteerde. Na zijn eerste jaar in de Formule E, de 100% elektrische raceklasse waarin Maserati drie podiumplaatsen en één overwinning behaalde, maakte het in Modena gevestigde merk zijn terugkeer naar het GT-racen bekend. In juli onthulde Maserati tijdens de 24 Uren van Spa zijn nieuwste 621 pk sterke circuitwapen, bedoeld voor privéteams en gentleman-drivers die vanaf het autosportseizoen 2024 gaan deelnemen aan de Fanatec GT2 European Series.

Daarnaast onthulde Maserati deze zomer ook de verrassende MCXtrema, een auto voor een select gezelschap liefhebbers – 62 om precies te zijn – van compromisloze prestaties en uitmuntend design.

 Sinds zijn debuut in de racewereld – in 1926, met Alfieri Maserati die in zijn Tipo 26 een klasse-overwinning boekte in de Targa Florio – is het leveren van topprestaties in de autosport hét kenmerk van Maserati’s DNA. Nu herhaalt die geschiedenis zich, in het streven van Maserati om belangrijke nieuwe hoofdstukken te schrijven in de belangrijkste klassen van de autosport. Kampioenschappen waarin het Italiaanse merk wordt gezien als één van de prestigieuze merken met de meest onderscheidende prestaties, zowel in straatauto’s als in racewagens die zijn ontwikkeld voor het circuit.

Maserati S.p.A.
Maserati produceert een serie unieke auto’s die direct herkenbaar zijn aan hun bijzondere persoonlijkheid. Dankzij hun stijl, technologie en aangeboren exclusieve karakter voldoen ze aan de meest veeleisende smaken en zijn ze altijd een refentiepunt geweest binnen de wereldwijde automobielindustrie. Samen vormen ze een rijke traditie van succesvolle auto’s, waarbij elk individueel model een nieuwe definitie van een Italiaanse sportwagen is op het gebied van design, performance, comfort, elegantie en veiligheid. Momenteel zijn de modellen internationaal leverbaar in meer dan zeventig landen. Ambassadeurs van dit erfgoed zijn het Quattroporte topmodel, de Ghibli sportsedan, de Levante - de eerste SUV van Maserati - en de Grecale, de nieuwe ‘everyday exceptional’ SUV. Alle modellen worden gekenmerkt door het gebruik van de meest hoogkwalitatieve materialen en geavanceerde technologieën. De Ghibli, Levante en Gecale zijn nu ook beschikbaar als hybride. Daarmee beschikt Maserati nu over een compleet modelprogramma, met viercilinder hybridemotoren plus V6 en V8 benzine-units, met achterwiel- en vierwielaandrijving, die alle het performance-DNA van het merk met de drietand weerspiegelen. Het absolute topmodel is de MC20 supersportwagen, die wordt aangedreven door de baanbrekende Nettuno V6-motor, waarmee Maserati voor het eerst F1-afgeleide technologieën beschikbaar maakt in een motor van een standaard productieauto.

De sportieve nieuwe GranTurismo-modellen – leverbaar met zowel high-performance benzinemotoren als een 100% batterij-elektrische aandrijflijn – luiden voor het merk met de Drietand de toekomst in. Tevens is de GranTurismo de eerste auto in Maserati’s elektrische Folgore-serie. Rond 2025 zijn alle Maserati-modellen in een elektrische variant beschikbaar en tegen 2030 rijdt de volledige Maserati-range uitsluitend elektrisch.