25 maart 2020

Nieuws

6 boekentips van een ondernemer voor andere ondernemers

Dit artikel is mede tot stand gekomen door de Coronakrant Door: Jeroen Driessen   Als ondernemer heb je het normaal gesproken natuurlijk super druk. Je rent de hele dag heen en weer en hebt zelden tijd om even een stapje terug te doen. Maar in de huidige situatie met corona word je ertoe verplicht. In mijn ogen is er dan ook geen betere manier om de komende weken te gebruiken dan om datgene te doen waar je normaal gesproken nooit aan toekomt of de tijd voor neemt: boeken lezen. Geen korte hapsnap-artikelen of quasi-boeddhistische quotes. Nee, een echt boek. Zo’n ding waar je tijdens je schooltijd zo’n enorme hekel aan had. Geen iPad of e-reader, maar zo’n onhandig ding met een kaft en papier ertussen. Met heel veel letters, waarop de schrijver echt zijn of haar best heeft gedaan. Waar je dus vaak ook best lang over doet en er dus echt even voor moet gaan zitten. Toch, de investering betaalt zich terug is mijn ervaring. Dus, hierbij een lijstje met boeken die ik, als ondernemer, interessant vind:

  1. The Tipping Point’ van Malcolm Gladwell – over hoe ideeën, virussen en trends viraal gaan. Erg toepasselijk voor nu, leerzaam en verhalend geschreven

  2. Employees First, Customers Second’ van Vineet Nayar – over waarom (werk)gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten en zakelijk succes

  3. Small Giants’ van Bo Burlingham – over waarom groter zeker niet altijd beter is voor ondernemers en organisaties

  4. Thinking, Fast and Slow’ van Daniel Kahneman – een les in hoe je denkfouten (h)erkent en beter leert denken en doen

  5. The Art of War’ van Sun Tzu – het ultieme managementboek, waaruit blijkt dat het concept van strategie universeel is en in duizenden jaren niet zo heel veel is veranderd

En tot slot, het boek ‘De Ondernemersmythe’ van Michael Gerber. Waarom? Dit staat op de achterkant van het boek geschreven: ‘De valkuil voor veel ondernemers is dat ze keihard werken in hun bedrijf, maar het ondanks hun tomeloze inzet niet lukt om dat bedrijf uit te bouwen tot een succesvolle en groeiende organisatie. Dat komt omdat de meeste ondernemers werken in hun bedrijf en niet aan hun bedrijf. Ze hebben een baan en niet een onderneming en houden zich bezig met de dagelijkse werkzaamheden zonder strategisch na te denken over de toekomst van hun bedrijf.’ Herkenbaar? Misschien is dat zakelijk gezien nog wel het enige voordeel van corona: veel ondernemers kunnen nu niet in hun bedrijf werken en dus hebben ze tijd om aan hun onderneming te werken. Dus maak van de tering de nering, ga op de bank zitten en lees een boek. Ik beloof het: je onderneming wordt er beter van! P.S. Mijn collega Marc Oonk, directeur van Mensium, brengt binnenkort zijn boek ‘Het DNA van Ontwikkeling’ uit, boordevol inspirerende en praktische verhalen, inzichten en handvatten. Wil je kans maken op een gratis exemplaar? Deel je boekentips via de comments en wij verloten er één onder de tipgevers!

Gerelateerd