‘Vacansoleil gaat voor full European presence’

Afbeelding

‘Vacansoleil gaat voor full European presence’

In de rubriek ondernemer/bedrijf in beeld bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers en bestuurders. Deze week een exclusief interview met Alexander Backers van Vacansoleil.

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Vacansoleil is een onafhankelijke internationale reisorganisatie gespecialiseerd in luxe campingvakanties. Met 500 topcampings in 17 Europese landen en zo’n 500.000 gasten per jaar zijn we Europees marktleider. Wij zijn in 1969 begonnen als Nederlands familiebedrijf, en dat zijn we nog steeds. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Eindhoven. Inmiddels hebben we 10 vestigingen in het buitenland.

Waarin onderscheidt Vacansoleil zich ten opzichte van de concurrenten?

Wij onderscheiden ons door de wensen van onze klanten altijd centraal te stellen. Dankzij ons grote en veelzijdige aanbod, onze internationale aanwezigheid en de flexibele aankomst- en vertrekmogelijkheden hebben we alles in huis om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Ook investeren we volop in de relatie en communicatie met onze camping partners. We helpen en ondersteunen elkaar daar waar nodig. En we slaan de handen ineen om zo de pandemie gezamenlijk door te komen.

Het vakantieseizoen heeft afgelopen jaar nagenoeg stilgelegen, hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

Vacansoleil heeft er voor gekozen om direct vanaf het begin een duidelijke strategie te hebben richting de klant over hoe om te gaan met negatieve reisadviezen en quarantaines. Deze strategie was dermate duidelijk dat deze tot op de dag van vandaag toepasbaar is. Dit betekent niet dat er geen klachten geweest zijn, echter zijn we wel in staat om deze met een duidelijke strategie aan te pakken.

Hoe denken jullie ermee om te gaan als de coronapandemie voorbij is en iedereen weer op vakantie mag?

We verwachten een vraagexplosie naar vakanties in de veilige buitenlucht, daar bereiden we ons nu zo goed mogelijk op voor. Dankzij de prettige samenwerking met onze camping partners zijn we in staat om de vloot in tact te houden. En door ons grote internationale klanten aanbod kunnen we de openstaande vloot snel vullen. Zo hopen we er samen met onze camping partners een succesvol seizoen van te kunnen maken.

Waar hopen jullie te staan over 10 jaar?

Onze strategie is om een full European presence te hebben. Dit kan door middel van camping locaties, verkoopkantoren of verkoopwebsites. We willen in alle landen van Europa vertegenwoordigd zijn. Er zijn twee belangrijke middelen om dit te bewerkstelligen. Eén: door tevreden en gemotiveerde werknemers. En twee: door als bedrijf sociaal en ecologisch betrokken te zijn. Uiteraard leidt dit alles tot een stijging in omzet, vloot en marge.