Home Thema'sCorona Zondag 15 maart, toen mijn bedrijf ‘uit’ ging

Zondag 15 maart, toen mijn bedrijf ‘uit’ ging

Door marketing

Het is zondagavond 15 maart. Net na zevenen begint onze minister-president Mark Rutte aan de persconferentie om ons allen bij te praten over de maatregelen die nodig zijn om de coronapandemie in te dammen. Een moment dat in mijn geheugen staat gegrift. Het was letterlijk alsof iemand mijn bedrijf op ‘uit’ zette.

Tot die betreffende zondag was het alsof corona iets van ver weg was. In China was het ellende, in Italië ook en inmiddels waren er in Nederland wel wat patiënten, maar het voelde allemaal nog vrij ver weg. Onze business liep gewoon door en op elke vragen na speelde corona in mijn leven toen nog geen grote rol. Een schril contrast met de tijd na 15 maart.

Vanaf maandagochtend was het surreëel. Net als iedereen hebben ook wij tegenslagen gekend, maar nog nooit kwam alles zo abrupt tot een einde. Het was alsof er een knop was omgezet en alles op ‘uit’ stond. Er moest een hoop gebeuren om de boel in goede banen te leiden. We verdeelden de taken onderling en iedereen ging aan de slag. Dat ging verrassend soepel.

Als mens zakte de moed mij 15 maart heel even in de schoenen, maar als ondernemer zit ik inmiddels weer vol energie.
Pascal Bouwman, mede-eigenaar Zinnige Zaken

Ik had het idee opgevat om een rondje te bellen onder mijn relaties. Dat kan ik iedereen aanraden. Niet alleen was het heerlijk om te ervaren dat ik niet de enige was, ook de steun die in alle gesprekken naar voren kwam was hartverwarmend. We zaten er echt samen in. Ik kreeg zelfs al toezeggingen om ons weer op de rails te helpen zodra daar weer de ruimte voor was. Eén klant deed zelfs de toezegging een inhaalslag te maken zodra dit wee kon, zodat we weer snel up-and-running zouden zijn. Dat geeft echt zo’n grote kick. Het deed me meer dan ik had verwacht en gaf me de energie die ik nodig had. Om van je klanten te horen dat ze willen dat je blijft bestaan, geeft echt een boost.

Met dat gevoel zijn we met het team voor de webcams gaan zitten. Zonder agenda zijn we gaan brainstormen, ideeën verzinnen, plannen opschrijven. Op dit moment zijn we druk in de weer met het uitwerken van deze mooie nieuwe plannen. Voor de langere termijn pakken we de zaken op die we wegens tijdgebrek voor ons hebben uitgeschoven, voor de kortere termijn zijn we bezig onszelf opnieuw uit te vinden. Gewoonweg om te overleven, we hebben geen keuze. En dat is soms ook wel eens lekker.

Het succes van de afgelopen jaren maakte dat we niet de tijd hadden om kleinere organisaties te bedienen. Dat deed ons best zeer, maar we waren gedwongen keuzes te maken. Er lagen plannen, maar daar kwamen we niet aan toe. Nu lijken al deze plannen onze uitweg uit deze situatie te zijn. Door onze dienstverlening te digitaliseren kunnen we onze klanten toch bedienen. Volgende week organiseren we ons eerste webinar. Ik ben trots op ons team. Met z’n allen helpen we elkaar en ons bedrijf door deze crisis heen. De energie die ik nu voel heb ik sinds lange tijd niet meer gevoeld.

En dat is niet het enige goede dat corona voor ons heeft opgeleverd. Want, laten we eerlijk zijn, sinds we met z’n allen een stapje terug hebben moeten doen bloeit de wereld om ons heen weer op. De lucht boven China is al schoner, in Venetië zien we weer vissen en er zijn zelfs dolfijnen gespot. Ook de mens lijkt een betere variant van zichzelf te worden; we waarderen opeens de mensen die het altijd al hebben verdiend en er ontstaan allerlei initiatieven om anderen te helpen. En wat blijkt? Thuiswerken is een prima alternatief voor werken op kantoor. Het blijkt dat we op afstand kunnen vergaderen en niet elke ochtend in de auto hoeven te stappen om productief te zijn.

Als mens zakte de moed mij 15 maart heel even in de schoenen, maar als ondernemer zit ik inmiddels weer vol energie. Ik heb energie om dingen op te pakken, te proberen, te ontdekken en om onszelf opnieuw uit te vinden. Ik sta weer ‘aan’!

Pascal Bouwman is mede-eigenaar van Zinnige Zaken. Zinnige Zaken helpt bedrijven aan de slag te gaan met duurzaamheid. Bij voorkeur onder de vlag van de Global Goals (SDGs). Onder het motto ‘anders beter doen!’ helpen zij een duurzame strategie te ontwikkelen, deze strategie goed weg te zetten in de organisatie en de medewerkers te activeren zodat de strategie onderdeel wordt van het DNA.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerde artikelen