Home Thema'sCorona Zo helpt app mycapa.city horeca met het handhaven van maatregelen

Zo helpt app mycapa.city horeca met het handhaven van maatregelen

Door

Sinds de horeca-heropening stromen overal in Nederland de terrassen vol. De kleine horecaondernemer, waaronder die van bruine kroegen en cafés, ontvangt echter nog nauwelijks reserveringen. Het Amsterdamse initiatief mycapa.city moet uitkomst bieden middels een nieuwe webapp.

Alle horecazaken kunnen gebruik maken van dit gratis, realtime reserveringssysteem om conform de wettelijke richtlijnen de maximale bezetting uit hun zaak te halen. Het non-profit initiatief wil de komende maand duizenden cafés zich aan laten sluiten.

Drukte bij de deur

Vijf van de tien horecazaken staat in de boeken als klein- en middenbedrijf dat vaak nog nooit met een reserveringssysteem heeft gewerkt. mycapa.city introduceert voor deze groep, die nu genoodzaakt is om reserveringen aan te nemen via een betaald boekingsplatform, een gratis webapp om drukte en extra interactie bij de deur te voorkomen en kleine ruimtes zo goed mogelijk te benutten.

Thomas Vles, oprichter mycapa.cityZonder app zijn de verplichte maatregelen niet te handhaven zonder interactie aan de deur, waardoor we het doel van social distancing verliezen.

Voorbijgangers kunnen ter plaatse een QR-code scannen om te kijken of er nog plek is voor een borrel aan de bar en deze direct reserveren. Bij directe bezoeken vraagt de app ook nog de wettelijk verplichte gezondheidsvragen uit, voordat de reservering bevestigd wordt.

Onnodig complexe platforms voor horeca

“Zonder app zijn de verplichte maatregelen niet te handhaven zonder interactie aan de deur, waardoor we het doel van social distancing verliezen. De betaalde platforms zijn onnodig complex voor de kleine horeca, daarnaast ondersteunen ze realtime reserveringen voor binnenlopers niet en ontzorgen ze te weinig op het gebied van maatregelen. Met mycapa.city willen we horecaondernemers helpen om op een veilige manier een volle zaak te hebben, zonder hier een verdienmodel omheen te bouwen”, zegt Thomas Vles, oprichter van mycapa.city.

Het bedrijf lanceert de web na een pilotfase met tien restaurants in Nederland, waaronder ook bedrijven die al met een reserveringssysteem werkten, maar met my.capacity nu ook binnenlopers op een veilige manier kunnen accommoderen. Bedrijven kunnen zich aanmelden via mycapa.city en krijgen dan binnen een paar uur een unieke poster met QR-code toegestuurd die ze zelf bij ingang kunnen ophangen. Het initiatief zorgt er zo voor dat horecaondernemers het eerste weekend maximaal en veilig kunnen opereren.

Digitale oplossing corona

Mycapa.city is een gratis webapp die gedurende, maar ook na de coronamaatregelen, horecazaken de mogelijkheid biedt om conform wettelijke richtlijnen de maximale bezetting uit hun zaak te halen. Het Amsterdamse initiatief, opgericht in 2020 door ondernemer Thomas Vles en softwareontwikkelaar Farbod Saraf, is volgens de ondernemers de eerste digitale corona-oplossing voor de horeca zonder winstoogmerk.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerde artikelen