Home Geen categorie YARA

YARA

Door Brabant Business Media

Wat de meeste mensen wel weten over Yara, is dat het een kunstmestproducent is. Maar Yara maakt ook nog andere chemische én milieuoplossingen, zoals AdBlue®, een brandstoftoevoeging waarmee de stikstof-uitstoot van voertuigen aanzienlijk wordt verlaagd. Ook maatschappelijk zijn ze zeer actief. Onder meer door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven.

Spannend “Binnen Yara zijn diversiteit en inclusie belangrijke pijlers. Iedereen kan meedoen. Dus toen de Participatiewet in beeld kwam, gingen we hiermee aan de slag”, zegt HR manager Evelien Visser. We vonden het best spannend, omdat we niet goed wisten wat we moesten verwachten. Bovendien rees de vraag of het wel mogelijk was om mensen uit de doelgroep in de chemie te laten werken, waar veiligheid van enorm belang is.”

Via contractors Yara begon allereerst door via contractors medewerkers uit de doelgroep in te zetten. “Denk bijvoorbeeld aan industrial cleaningwerkzaamheden. Deze medewerkers doen dit werk heel graag én goed. En ze zijn trots dat ze bij een echte fabriek werken. Daarnaast besloot ik het goede voorbeeld te geven en iemand op onze eigen afdeling te laten beginnen.”

Vertrouwen “Al snel vonden we een zeer enthousiaste kandidaat. Ze kon heel goed zelf aangeven wat ze had en waar we rekening mee moesten houden. Dat gaf ons vertrouwen. Ze begon bij ons met eenvoudige klusjes, zoals kopiëren, maar neemt nu ook de telefoon al op. Het is fantastisch om te zien hoe ze dit oppakt. En dat zien we inmiddels ook op onze fabrieken terug. De groei en ontwikkeling van deze medewerkers is het mooist van allemaal.”

Bedrijfscultuur Inmiddels zijn er dagelijks zo’n vijf tot vijftien medewerkers uit de doelgroep actief bij Yara. “Ze zijn zo gemotiveerd en blij dat ze bij onze fabriek werken, dat het ook andere medewerkers enthousiaster maakt. Het doet echt iets met de bedrijfscultuur. Daar moeten ze overigens wel in passen. Houd dus een echt sollicitatiegesprek. En verwacht iets van ze. Ze willen namelijk graag serieus behandeld worden, niet gepamperd.”

Doen! De boodschap van Yara is simpel: “Gewoon doen! Neem je verantwoording in de BV Nederland. Start klein met een paar ochtenden en simpele taken. Van daaruit kun je zien wat er nog meer mogelijk is. Of begin eens met een werkervaringsplaats aan te bieden. Het betekent veel voor deze mensen én je bedrijf.”

Gerelateerde artikelen