27 maart 2020

Financieel & JuridischNieuws

Wendbaarheid van een werkgever en ondernemer in coronatijden

Dit artikel is mede tot stand gekomen door de Coronakrant
Door: Pieter Philippart

Normaal gesproken is het een economische wetmatigheid dat na ‘zeven vette jaren’, ‘zeven magere jaren’ volgen. Het was na de kredietcrisis van 2008 wachten op de volgende crisis. Twaalf jaar later sprong een coronavirus genaamd COVID-19 in China van een hoefijzervleermuis via een miereneter over op de mens. Dat dit het startschot was voor een wereldwijde crisis die een ongekende wendbaarheid van bedrijven en werkgevers vraagt, had niemand voorspeld.

Binnen enkele weken is het coronavirus van een bericht in de voetnoot van de krant uitgegroeid tot een virus dat onze complete samenleving platlegt. Vooral werkgevers in de horeca, cultuur en recreatie, toerisme en sport krijgen harde klappen. Dit zijn momenten dat wendbaarheid is gevraagd. Want hoe kun je overleven als je primaire activiteiten verboden zijn? Een aantal tips.

Pas je dienstverlening aan

Als werkgever en ondernemer pas je je continu aan veranderende marktomstandigheden aan. Maar door corona zijn de aanpassingen wel erg rigoureus. Desondanks zijn ze niet onmogelijk, een paar voorbeelden:

Online sporten
Ja, je kunt yoga in het park op anderhalve meter afstand doen. Je kunt pilates doen in vakken van twee vierkante meters. Maar de vraag is of dat wenselijk en haalbaar is. Veel beter is om je activiteiten online aan te bieden. Doe het voor de helft van de prijs en laat nieuwe klanten tegen een starttarief kennismaken.

Exclusieve bieren op de vrijmibo
Microbrouwerijen zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Het ene bier is nog moeilijker of exclusiever dan het andere. Proeflokalen en gelimiteerde edities van vatgerijpte bieren vlogen je om de oren. En toen was daar corona. Dag gezellig proeflokaal of hip bierfestival. Proeflokaal Nevel uit Nijmegen besloot daarop een thuiszitters survival kit samen te stellen. Met bieren die normaal alleen in restaurants of op locatie te drinken zijn, kun je nu de ogen van je collega’s uitsteken tijdens de vrimibo op Google Meet of Houseparty.

Sterrenrestaurant aan huis
Het eten in een sterrenrestaurant is een totaalbeleving. Wat moet je als je door corona geen gasten meer mag ontvangen? De totaalbeleving bij mensen thuis brengen, mét serveerinstructies, bedachten sterrenrestaurants als de Loohoeve in Schoonloo, De Rozario in Helmond, Monarh in Tilburg en Rijks in Amsterdam.

Vroegboekkorting, crowdfunding of voucher
Natuurlijk zijn dit soort noodgrepen niet voor ieder bedrijf weggelegd. Het festival, de reisorganisatie, de voetbalclub of het poppodium kan niet ineens zijn dienstverlening ombouwen. Maar ook voor organisaties die hun dienstverlening niet in een keer kunnen aanpassen zijn er mogelijkheden.
Iedereen hunkert namelijk naar het einde van deze crisis. En jij kunt mensen die hoop geven. Bijvoorbeeld door nu klanten met korting te laten shoppen voor over een paar maanden, kaarten voor het festival van volgend jaar in de voorverkoop te doen of een clubkaart voor volgend seizoen vervroegd aan te bieden. Is het allemaal nog te onzeker? Kies dan voor de verkoop van vouchers of zet een crowdfundingsactie op. Want iedereen snapt dat dit moeilijke tijden zijn waarin we elkaar moeten steunen.

Klantloyaliteit en bedrijven met duidelijke ‘unique selling points’ zijn natuurlijk duidelijk in het voordeel. Maar was dat niet altijd al zo?

Gerelateerd