Home Thema'sCorona Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Versoepeling corona-maatregelen: wat houdt het in voor de horeca?

Door marketing

Het moet voor veel horeca-ondernemers toch een kleine meevaller zijn in deze pikzwarte coronacrisis: van het kabinet mogen hotels, restaurants en kroegen vanaf 1 juni de teugels wat meer laten vieren dan vooraf werd verwacht, zo blijkt uit de persconferentie van 6 mei jongstleden.

“Alle maatregelen zijn afhankelijk van de ontwikkelingen van de getallen in de zorg”, benadrukte Rutte in de persconferentie nogmaals. Dit zijn de maatregelen zoals deze zijn aangekondigd, onder die voorwaarde:

Restaurants mogen per 1 juni open, zo klinkt het vanuit politiek Den Haag. Dat is Tweede Pinksterdag. Niet alleen mogen terrassen zuinigjes worden gevuld met dorstige en hongerige gasten, er mag voorzichtig aan ook weer naar binnen worden gegaan.

Regels heropening terrassen

Om de terrassen weer te mogen openen is het verplicht dat alle bezoekers aan een tafeltje zitten. En, zoals bij alle regels geldt, de anderhalve meter afstand.

Eén heel belangrijke ‘maar’: er mag voorlopig maximaal dertig man – inclusief personeel – naar binnen bij restaurants, uiteraard met inachtneming van de anderhalve meter-maatregelen die al een langere tijd gelden.

Reserveren verplicht, net als corona-vraag

Er zijn nog meer stringente spelregels waar gasten en horeca-uitbaters zich vanaf de eerste junidag aan moeten houden. Zo is reserveren verplicht en aan elke gast moet worden gevraagd of men corona-klachten heeft.

Strandtenten kunnen per 1 juni ook weer van start, maar het blijft wel op eieren lopen voor ondernemers, hun gasten en de lokale autoriteiten die mogen bepalen in welke omvang de zaken kunnen draaien.

Ook musea, podia en bioscopen mogen over krap een maand weer open. Ze moeten zich aan dezelfde regels houden als de restaurants. Campings en vakantieparken moeten een maand langer afzien, ze mogen 1 juli weer open.

Reactie Koninklijke Horeca Nederland

“We zijn blij met het signaal dat hiermee wordt afgegeven”, aldus KHN-voorzitter Robèr Willemsen. “Er wordt perspectief geboden, wat betekent dat wij als horecaondernemers weer kunnen nadenken over de toekomst en concreet invulling kunnen geven aan waar we het liefst mee bezig zijn: het leveren van een bijzondere gastvrije ervaring aan onze gasten met goed eten en drinken in de ‘huiskamer’ van de samenleving.”

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerde artikelen