Partner

10 januari 2019

Twee familiebedrijven die elkaars taal spreken

De twee rasechte Brabantse familiebedrijven spreken helemaal elkaars taal. En dat werkt in de praktijk bijzonder goed. Daar vertellen beide bedrijven – onder het genot van een kop koffie – graag meer over. Koffie – en andere warme dranken – lijken een klein onderdeel binnen de bedrijfsvoering. Maar als het niet goed geregeld is, krijg je gegarandeerd veel klachten van medewerkers,” trapt Stefan Fehlhaber af. Als facility manager van Swinkels Family Brewers zocht hij anderhalf jaar geleden naar een goede leverancier voor de koffievoorziening en vending automaten. Die vond hij dicht bij huis: in Zeeland. “De vraag van Swinkels Family Brewers lijkt eenvoudig,” antwoordt Algemeen Directeur Maarten van Tienen. “Maar dat ligt in de praktijk een stuk gecompliceerder. Want bij Swinkels Family Brewers in Lieshout werken 1000 medewerkers die allemaal snel en goed voorzien moeten worden van dranken en snacks. Zeker in bepaalde onderdelen van het bedrijf – zoals de bottelarij – moeten we in de pauze veel medewerkers in een korte tijd kunnen bedienen. En dat ook nog eens 24/7. Dat moet je wél kunnen garanderen. Daar komt achter de schermen heel wat bij kijken. Maar het is onze kracht dat we dat ook achter de schermen houden. We ontzorgen onze klanten totaal.” Stefan vult aan: “Dat klopt. Ik vind dat we samen met Van Tienen drankautomaten een kwaliteitsslag hebben gemaakt.” Brabantse strategie Toch duurde het even voordat de familiebrouwerij uit Lieshout in zee ging met Van Tienen drankautomaten, memoreert accountmanager Dirk Smits. “Wij zijn niet de goedkoopste leverancier,” geeft hij toe. “Maar onze prijs-kwaliteitsverhouding is ijzersterk. Waarmee we ons écht onderscheiden in de markt is dat we onze beloften gewoon waarmaken. Als we het niet waar kunnen maken, beloven we het ook niet.” Die directe en duidelijke houding is typisch voor de Brabantse bedrijven, vindt Fabiènne van Thiel-Swinkels. Zij maakt als Head of Facilities & Construction deel uit van de zevende generatie Swinkels die aan het roer van het familiebedrijf staat. “Als Brabantse partners – want onze relatie gaat verder dan leverancier en afnemer – zijn we uit hetzelfde hout gesneden. Allebei houden we van aanpakken en stellen we duidelijkheid en eerlijkheid op prijs. Wat ik waardeer in Van Tienen drankautomaten is dat ik niet naar de mond gepraat wordt. Ze durven vanuit hun kennis en ervaring te adviseren wat het beste is. Daar staan ze dan ook voor. En ook mooi: als je met Brabanders zaken doet, komt meteen de koffie op tafel. Al is dat bij het Zeelandse familiebedrijf natuurlijk vanzelfsprekend.” Overigens bewijzen beide bedrijven dat de ‘Brabantse strategie’ op de lange duur erg goed werkt. Na 300 jaar is Brouwerij Bavaria in Lieshout de een-na-grootste brouwerij in Nederland. Van Tienen drankautomaten groeit vanaf 1973 gestaag en heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een totaalleverancier op het gebied van koffie. Ook frisdranken, snoep en schoonmaakartikelen behoren tot het uitgebreide assortiment. Ruimte geven en nemen Wat Maarten van Tienen ook vanzelfsprekend vindt is het investeren in langdurige zakenrelaties. “Dat heeft mijn vader vanaf de oprichting in 1973 al gedaan en dat doen we nog steeds. Dat is een bewuste keuze. Want alleen als je elkaar goed kent en helemaal vertrouwt kun je oplossingsgericht, servicegericht en flexibel opereren. Daarvoor is het nodig dat je elkaar vertrouwt en je leverancier de ruimte geeft om creatief te opereren.” Fabiènne knikt instemmend. “Bij Swinkels Family Brewers geven we onze medewerkers en leveranciers graag de ruimte en vertrouwen op hun vakkundigheid om zaken goed te doen. Dat is belangrijk, omdat je daarmee medewerkers motiveert om te blijven. Ze kunnen zich ontwikkelen en het voorkomt dat je vastroest. Als je medewerkers de kans geeft om feedback te geven, dan blijf je zelf ook scherp. Natuurlijk gaat dat niet altijd vlekkeloos. Maar zonder wrijving geen glans!” Dirk vult aan: “In dat opzicht zijn we binnen Van Tienen drankautomaten en naar onze relaties op een gezonde manier eigen-wijs. Vanuit onze kennis en ervaring willen we klanten het beste geven. Dat doe ik al 13 jaar bij Van Tienen drankautomaten en daar ben ik trots op.” Duurzaamheid Ook typisch voor familiebedrijven: ze focussen vooral op de lange termijn. Prijs is daarom niet altijd zaligmakend, maar de kwaliteit beslist wel. Maar hoe zorg je in de praktijk dat volgende generaties nog op een gezonde manier kunnen ondernemen? Zowel Van Tienen drankautomaten als Swinkels Family Brewers focussen daarvoor op een duurzame relatie met leveranciers en klanten. Ook op andere manieren speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Stefan: “Duurzaamheid staat heel nadrukkelijk op ons netvlies. Dat begint in dit geval al bij een leverancier die dicht in de buurt zit. Dat werkt niet alleen sneller, maar ook milieuvriendelijker. Daarnaast kijken we bijvoorbeeld heel bewust naar circulaire bekers bij de koffievoorzieningen. Dat klinkt eenvoudig, maar in de alledaagse praktijk is dat best ingewikkeld. Juist dan is het fijn om bij een duurzame en deskundige relatie zoals Van Tienen drankautomaten te rade te kunnen gaan.” Dirk vult aan: “We kunnen koffie en bekers duurzaam inkopen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen daar nog wel een prijskaartje aan hangt. Tegelijkertijd vragen we ons constant af hoe we duurzamer en circulairder kunnen ondernemen. Niet omdat het nu een hot item is, maar omdat we als familiebedrijf altijd vooruit kijken.” Maarten vult aan: “Familiebedrijven hebben vaak ten onrechte het imago ouderwets en star te zijn. Dat is echt een verkeerd beeld. Juist omdat familiebedrijven sturen op langdurige continuïteit is er tijd en ruimte om creatief te werken aan verbeterde diensten en producten. We gaan niet met elke trend mee, maar kiezen voor duurzame oplossingen op de lange termijn. En daar vertellen we graag meer over. Bij een kop koffie uiteraard!”

Gerelateerd