2 oktober 2019

Innovatie & Duurzaamheid

Succesvolle kick-off gezamenlijke Brabants Klimaatprogramma

Op 26 september was de LocHal in Tilburg het decor voor de succesvolle aftrap van het gezamenlijke Brabantse klimaatprogramma ‘leefbare stad’. Nederlands’ 40 grootste gemeenten moeten vóór 2020 de grenzen van hun zero-emissie zones aangeven, als uitwerking van het nationale Klimaatakkoord. Einddoel: verduurzaming op het gebied van stadslogistiek door middel van samenwerking tussen overheid, onderzoek en ondernemers in een langdurige Brabantse learning community Leefbare Stad. Vanuit het nationaal Klimaatakkoord heeft de Nederlandse overheid zich ten doel gesteld om in 2030 circa 7.3 miljoen ton CO2 te besparen door de verduurzaming van logistiek. Eén van de onderdelen van dit akkoord is om in de komende jaren maatregelen te nemen voor verduurzaming van transporten van en naar de binnenstad mede door het instellen van ‘zeroemissie-zones’. Ook Brabantse gemeenten staan voor deze opgave. In eerste instantie de 5 grootste; Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Helmond, maar omdat CO2-uitstoot niet stopt bij de gemeentegrens, zijn nadrukkelijk alle Brabantse gemeenten betrokken. In het programma LEEFBARE STAD wordt beschikbare kennis en ontwikkeling gebundeld, wordt onderzoek uitgevoerd door Brabantse kennisinstellingen, wordt tijd en kosten bespaard door kennisdeling en wordt toegewerkt naar een gezonde en leefbare binnenstad. Logistics Community Brabant neemt hierin het voortouw. Sprekers In een interactieve bijeenkomst werd het klimaatlandschap aan de deelnemers gepresenteerd. Geert-Jan Verbakel (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) gaf een toelichting op de afspraken uit het Nationaal Klimaatakkoord en de daaraan gekoppelde uitvoeringsagenda duurzame en efficiënte stadslogistiek. Sjef de Wit (provincie NoordBrabant) vertaalde dit landelijke programma naar provinciale doelstellingen; een versnelling geven aan de verduurzaming van het wegtransport tussen 2020 en 2030 en sloeg daarmee een mooie brug naar de ontwikkeling van de Roadmap ‘Verduurzaming goederen wegvervoer en stadslogistiek Brabant 2020-2030’ door Buck Consultants International. Daarbij ging Peter Colon, aan de hand van stellingen, in discussie met het publiek; hoe ambitieus willen wij als Brabant zijn en waar leggen wij de zwaartepunten in de maatregelen? Steen in de vijver Dat het klimaatakkoord nog niet een-twee-drie is uitgevoerd bleek wel uit de reacties uit de zaal. Veel vragen werden gesteld over de mogelijk- en onmogelijkheden van de opdracht. Leo Kemps (directeur LCB): ‘Uiteraard zijn er nog veel vragen en is deze bijeenkomst slechts een begin. We proberen vandaag een steen in de vijver te gooien; een start om gezamenlijk te komen tot een vertaling van het klimaatakkoord naar Brabantse invulling. We starten bij de 5 grootste gemeenten die een directe opgave hebben, maar willen dit programma uitrollen over heel Brabant en pakken daar alle aanpalende stakeholders bij’. Learning Community Omdat LCB direct in verbinding staat met het onderwijs en onderzoek, wordt een learning community opgericht waarbij ‘bouwen’ en ‘leren’ belangrijke pijlers zijn. Lector Smart City en Logistics aan de Breda University of Applied Sciences, Hans Quak, gaf in zijn presentatie duidelijk aan dat de discussie over implementatie van zero-emissie zones veel verder gaat dan schoner transport, waarbij ook een transformatie van het logistieke proces en de stedelijke ruimtelijke ontwikkelingen belangrijke aandachtspunten zijn. Via een learning community, waarin overheden, ondernemers en onderwijs/onderzoek actief samenwerken, probeert LCB dit onderwerp verder vorm te geven en kennis te versnellen. In de komende periode gaat LCB haar energie leggen in het verbinden van bestaande logistieke initiatieven, koppelingen leggen met bestaande regionale uitvoeringsprogramma’s en organiseren van onderlinge samenwerking met de betrokken kennispartners.

Gerelateerd