Home Thema'sSport SPONSORACTIVATIEMACHINE OP VOLLE TOEREN IN EINDHOVEN

SPONSORACTIVATIEMACHINE OP VOLLE TOEREN IN EINDHOVEN

Door

Ondanks een voortijdig afgebroken seizoen wist PSV afgelopen jaar opnieuw te verrassen met diverse sponsoractivaties. Doordachte acties waarmee sponsors en/of partners supporters bereiken zonder daarbij geforceerd over te komen. Op de activaties van energiedirect.nl, de Brainport Partners en PUMA zoomen we dieper in.

Ons verhaal achter het shirt Tijdens de Eredivisie-wedstrijd PSV – FC Twente van 26 januari 2020 haalde shirtsponsor Brainport Eindhoven eenmalig de naam ‘Metropoolregio Brainport Eindhoven’ van het shirt van PSV en verving dit door ‘het verhaal achter het shirt’. Daarmee had het partnership een wereldprimeur met de langste shirtopdruk ooit. In maar liefst dertien tekstregels werd het verhaal achter de samenwerking tussen de Nederlandse topbedrijven Philips, ASML, VDL Groep, Jumbo Supermarkten, High Tech Campus Eindhoven en PSV verteld, maar ook wat de kracht van de Brainportregio Eindhoven is.

“De samenwerking tussen de vijf bedrijven, Brainport en PSV is uniek. Sinds de zomer zijn we druk bezig om daar inhoudelijk verder invulling aan te geven. Deze campagne is voor ons de aftrap van de concrete projecten waarvan de resultaten de komende periode voor iedereen zichtbaar zullen worden”, zegt Paul van Nunen, directeur Brainport Development. PSV-legendes en ambassadeurs Ji-Sung Park (Zuid-Korea), DaMarcus Beasley (Verenigde Staten), Sun Xiang (China), Luuk de Jong (vanuit Spanje), Kalusha Bwalya (Zambia), Ritsu Doan (Japan), Francisco ‘Maza’ Rodriguez en Carlos Salcido (Mexico) wisten in de aanloop naar de wedstrijd al de aandacht te vestigen op deze bijzondere actie door het exclusieve shirt te tekenen en dit te delen via hun persoonlijke social media-kanalen. Alleen al dat, leverde een miljoenenbereik op. De gedragen wedstrijdshirts konden door supporters van PSV gewonnen worden.

PSV.NL: 18.534 pageviews, 46.000 clicks op banneruitingen
PSV Twitter: 43.704 bereikte personen
PSV Facebook: 108.000 bereikte personen
PSV Instagram: 39.700 bereikte personen
Totaal aantal interacties: 20.651
PSV Snapchat: 218.000 bereikte personen
PSV LinkedIn: 54.517 bereikte personen

New Light in Town
Het internationaal hoog aangeschreven sportkledingmerk PUMA is vanaf 1 juli tot minstens medio 2025 PSV’s Kit Partner. Dat betekent dat alle spelers van PSV 1, Jong PSV, PSV Vrouwen, de jeugdelftallen en PSV Esports de komende seizoenen in PUMA-kleding spelen. Met de campagne ‘New Light in Town’ werd het partnership tussen beide partijen geïntroduceerd. Een spectaculair en mysterieus licht trok door Eindhoven en kwam op zijn pad PSV’ers Ibrahim Afellay, Ritsu Doan en Cody Gakpo tegen. Allen persoonlijk gerelateerd aan PUMA.

Het doel achter het filmpje was duidelijk: aandacht creëren voor het nieuwe partnership. Minstens zo belangrijk echter was dat het voor PSV en PUMA hét moment was om het partnership vooraf al te voorzien van een gouden glans. Supporters moesten een ‘wauw-gevoel’ krijgen bij de eerste beelden. Gelukt? Het bereik was in ieder geval groot.

PSV Twitter: 288.562 bereikte personen
PSV Facebook: 179.688 bereikte personen
PSV Instagram: 192.350 bereikte personen
Totaal aantal interacties: 51.984
PSV Nieuwsbrief (mail): 30.387 bereikte personen
PSV YouTube: 10.300 kijkers (live en uitgesteld)

Kersttruienbingo
De PSV-kersttrui van energiedirect.nl is inmiddels uitgegroeid tot een ware traditie. Ook dit seizoen weer bood de rugsponsor van PSV supporters van de club de mogelijkheid om een uniek exemplaar te bemachtigen. Niet door ze uit te delen, maar door een grote bingo te organiseren. Een groot succes voor supporters én energiedirect.nl

Energiedirect.nl deed in het verleden vaker activaties waarbij het juist het supportershart probeerde aan te spreken. Daardoor heeft het energiebedrijf niet alleen toegevoegde waarde als de goedkoopste leverancier, maar bouwt het ook een band op basis van loyaliteit. Uniek in een sector waarbij het verloop in klandizie hoog is.

Totaalaantal deelnemers Bingo: 16.003
Bereik social media: 644.998
Totaal aantal interacties: 202.227

Gerelateerde artikelen