8 juli 2020

Rolande opent eerste LNG-tankstation in Duitsland

Rolande, de Nederlandse pionier en marktleider op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG), opent vandaag zijn eerste vestiging in Duitsland. Dit jaar volgen nog eens vijf tankstations in de Bondsrepubliek. “LNG maakt transport duurzamer én winstgevender”, aldus Jolon van der Schuit, Rolande’s CEO. “Door onze uitbreiding naar Duitsland, maken we LNG toegankelijk voor een nog veel grotere groep transportondernemers.” Het station in Ulm is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen en twee compressed natural gas (CNG)-pompen. Het station is reeds geschikt gemaakt voor het gebruik van bio-LNG; een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met LNG kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Met Bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. In gebruik doet Bio-LNG, net als LNG, overigens, met een actieradius tot 1.700 kilometer en een vermogen tot 460 pk, niet onder voor een dieseltruck. Wél is een LNG-truck tot maar liefst 75 procent stiller. Ook in Dortmund en Duisburg De uitbreidingsplannen van Rolande betekenen een welkome aanvulling voor het LNG-netwerk in Duitsland. Op dit moment zijn er slechts 21 openbare tankstations. Na Ulm, opent Rolande dit jaar ook nog stations in Dortmund, Duisburg, Grasdorf, Lübeck en Ziesar. Voor 2021 staan er nog meer openingen op de planning. In Nederland exploiteert Rolande reeds 13 LNG-tankstations. 150 voertuigen per dag Het station in Ulm is futuristisch vormgegeven met gebogen daken en een lange, slanke LNG-tank. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden garandeert wordt. Geen tolheffing In Duitsland wordt het gebruik van CNG en LNG door de staat gesubsidieerd. Vrachtwagens die op gecomprimeerd of vloeibaar aardgas rijden, zijn tot eind 2023 vrijgesteld van Duitse tolheffing. Dit bespaart transportondernemers tot 18,7 cent aan tol voor elke gereden kilometer. Daarnaast profiteren zij tot eind dit jaar van overheidssubsidies voor nieuwe aankopen. Deze ​​bedraagt ​​maximaal 12.000 euro voor een LNG-truck en maximaal 8.000 euro voor CNG-trucks. Over Rolande en (Bio-)LNG Rolande, gevestigd in Tilburg, is een pionier en koploper op het gebied van de inzet van liquefied natural gas (LNG). De focus ligt op het verduurzamen van het wegtransport om zo bij te dragen aan een schonere wereld. In de afgelopen jaren is ‘vloeibaar aardgas’ als duurzaam en betaalbaar alternatief op de kaart gezet. Rolande ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (Bio-)LNG-tankstations in Europa. Inmiddels staat de teller op 16 stations. Sinds 2011 is LNG in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Door LNG te maken uit biogas, ontstaat Bio-LNG. Hiermee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. Foto's Het nieuwe tankstation van Rolande in Ulm (foto: Rolande).

Gerelateerd