Home Thema'sSport RKC Waalwijk ‘koestert’ sponsoren: ‘Wij gaan voor de lange termijn

RKC Waalwijk ‘koestert’ sponsoren: ‘Wij gaan voor de lange termijn

Door marketing

De samenwerking bestaat al langer, maar de band tussen eredivisieclub RKC Waalwijk en bouwbedrijf Willy Naessens wordt sinds dit voetbalseizoen prominent op de borst van elke RKC-speler bekrachtigd. Twee partijen die elkaar vinden in visie en bedrijfsvoering en samenwerken om dit stevige fundament verder te versterken.

De directeur van RKC Waalwijk, Frank van Mosselveld, windt er geen doekjes om. ,,We komen uit een moeilijke fase, zowel sportief als financieel. Maar we staan er nu een heel stuk beter voor. Mooi is dat deze groei samenloopt met die van het sponsorschap van Willy Naessens. Van twee stoeltjes op de tribune via rugsponsoring naar hoofdsponsor. Dit is extra mooi als je weet dat RKC nog veertiende stond in de eerste divisietoen het contract werd ondertekend. Er was destijds nog helemaal geen sprake van eredivisie”, stelt Van Mosselveld.

Eerder sierde de naam van hoofdsponsor, en tevens naamgever van het stadion, jarenlang de shirts: Mandemakers Keukens. Dat dit plekje nu is overgenomen door het industriebouwbedrijf is best bijzonder: ,,Daar komt echt niet zomaar iedereen op te staan”, waarschuwt commercieel directeur Willem van der Linden met een knipoog.RKC en Willy Naessens hebben elkaar op een aantal terreinen gevonden. Een belangrijke daarvan is de manier van bedrijfsvoering, zegt Van der Linden: ,,Onze spelers zijn onze familie. Wij houden van dat warme, Brabantse familiegevoel. Dat vind je ook terug bij veel van onze sponsoren. Hier zitten grote familiebedrijven bij, zoals Willy Naessens”.

Familiegevoel

Willy Naessens is van oorsprong een Belgisch bouwbedrijf. Klein begonnen, bijna zestig jaar geleden, met stallenbouw en nu marktleider in bedrijfshuisvesting in prefab beton van de Benelux. Een lange geschiedenis van hard werken door de gelijknamige, nu 81-jarige oprichter. Die overigens ondanks zijn hoge leeftijd nog altijd actief verboden is met zijn bedrijf. ,,Wij delen dat familiegevoel absoluut. Maar ook de manier waarop RKC met hun strategische partners, zoals met ons, omgaat. Het laagdrempelige, het familiaire, het elkaar willen versterken en helpen, maar ook het ambitieuze. Een voetbalclub kan niet zonder ambitie en dat geldt ook voor ons”, zegt Suzan Dorgelo, verantwoordelijk voor Sales & Marketing bij Willy Naessens Industriebouw Nederland.

Nog zo’n overeenkomst tussen beide strategische partners is de gedachte achter samenwerking. ,,Wij gaan voor de lange termijn, niet voor een jaartje of zo. Daarom hebben we het over die zaken waarbij je elkaar kunt helpen. Waar heb je als sponsor behoefte aan? Waar hebben wij als club behoefte aan. Zo staan er nu containers van Willy Naessens op ons terrein om dienst te doen als extra opslagruimte. Om maar eens iets te noemen. Het bedrijf heeft ook voor onze eerste eigen spelersbus gezorgd, voor de opvallende opblaasbare spelerstunnel en zelfs voor het beton waaruit het beeld van clubicoon Martin Jol is gemaakt. Een beeld dat permanent op de tribune zit”, zo somt Van der Linden op.

Slim vanaf het begin

Ook voor de industriebouwer is een langdurige relatie de enig juiste relatie. ,,Wij geloven ook in een partnerschap waarbij continuïteit en efficiency een belangrijke rol spelen. Het gaat bij bouwen

tenslotte om vertrouwen, maar ook over snel kunnen beslissen en korte communicatielijnen. En net zoals wij graag vanaf het begin van een project met onze klant meedenken, zo denkt RKC met sponsors mee. Ze zijn ontzettend creatief in het zoeken naar mogelijkheden voor unieke sponsoruitingen die passen bij het bedrijf. Zoals bijvoorbeeld de betonnen Martin Jol”, zegt Dorgelo.

,,Een relatie moet naar onze mening duurzaam zijn en bij voorkeur de regionale betrokkenheid versterken. Dat doen wij onder andere vanuit de stichting ‘Samen RKC’, onze maatschappelijke tak. Met Old Stars – wandelvoetbal voor ouderen -, G-voetbal, maar ook projecten voor kinderen, bijvoorbeeld over pesten of gezonde voeding. Sponsoren zoals Willy Naessens zijn hierin partner”, aldus Van Mosselveld.

Ontwikkelclub

Sponsorschap is volgens RKC Waalwijk belangrijk voor de toekomst van de club. Vandaar die innige samenwerking. Daarnaast steekt RKC Waalwijk veel tijd in het ontwikkelen van talent. ,,Je kunt zeggen ‘ik koop een heel elftal’ of je leidt je eigen mensen op. RKC is een ontwikkelclub met een eigen rol in het Nederlandse voetballandschap. Je komt als voetballer niet hier om het grote geld te verdienen, het is overigens zeker ook geen armoe, maar je bent bij RKC om talent te ontwikkelen. En talent hebben we genoeg”, zegt Van Mosselveld tot slot.

De Ondernemer/deondernemer.nl en Mark Litjens

Gerelateerde artikelen