1 mei 2020

Zorg en WelzijnNieuws

PRI-therapeut Jessica Mortier: “Overleven is iets anders dan leven!”

Na ruime ervaring in de gezondheidszorg is Jessica Mortier na een vierjarige opleiding Past Reality Integration (PRI)-therapeut met een eigen praktijk. PRI is een vorm van psychotherapie die mensen helpt zichzelf te bevrijden uit de greep van destructieve gevoelens en gedragingen zoals angst, somberheid, stress, boosheid en verslavingen. “In het kader van ‘samen sterk tijdens coronatijd’ ontstond het idee van een online emotionele hulplijn; een geheel belangeloos initiatief waarbij we een luisterend oor bieden voor eenieder die daar behoefte aan heeft”, aldus Jessica. “Met ongeveer 60 PRI-therapeuten, met allemaal een eigen praktijk, zijn we nauw met elkaar verbonden en wilden we in deze tijd een bijdrage leveren.”

De eerste vraag is dan natuurlijk: wat doet een PRI-therapeut precies?

“PRI staat dus voor Past Reality Integration. Wij gaan er vanuit dat je verleden, dat wat je als kind hebt meegemaakt, later een grote rol speelt in hoe jij de wereld waarneemt en dat het voor een groot deel (vaak onbewust) je reactie en gedrag bepaalt.

Wanneer door je ouders bijvoorbeeld de lat heel hoog werd gelegd, kun je later snel de perceptie hebben dat er veel druk vanuit de buitenwereld op je afkomt en kun je daardoor een hoge mate van stress ervaren. Dit zorgt bijvoorbeeld dat je veel te hard gaat werken, met mogelijk een burn-out tot gevolg.”

Soms is aandachtig luisteren en vragen stellen genoeg; willen mensen ‘van zich af’ praten. Soms merk je dat er veel pijn zit en ga je samen op zoek naar de angel van die pijn.
Jessica Mortier, PRI-therapeut

Hoe gaat dat dan in zijn werk?

“We kijken eerst naar het heden; waar heb jij of je omgeving last van en wat is je gedrag? Dit gedrag vertoon je onbewust en is als het ware een automatisch patroon. Vervolgens gaan we onderzoeken wat jouw exacte waarneming is; van waaruit een stressreactie wordt veroorzaakt. Zodra die helder is gaan we onderzoeken waar je dit eerder in je leven bent tegengekomen. Hierdoor kun je gaan zien dat dat wat een logische reactie lijkt in het heden, als het ware een reflectie is van je verleden. Zodra je dat gaat zien en voelen kan er gedragsverandering plaats gaan vinden. Dit komt allemaal aan bod in een traject van 10 tot 12 sessies.”

Wat gebruik je hiervan wanneer iemand belt met jullie hulplijn?

“We kunnen natuurlijk niet zo’n heel traject behandelen wanneer iemand belt, maar we nemen die ervaring wel mee tijdens zo’n gesprek. Soms is aandachtig luisteren en vragen stellen genoeg; willen mensen ‘van zich af’ praten. Soms merk je dat er veel pijn zit en ga je samen op zoek naar de angel van die pijn.”

Voor wie is jullie hulplijn bedoeld?

“Dat is heel breed. Bijvoorbeeld voor zorgmedewerkers die de laatste tijd veel meemaken, maar ook voor de thuiswerkers die alle ballen proberen hoog te houden. Je hebt zakelijke afspraken met deadlines, je kinderen zijn thuis en soms heb je een partner die ook thuiswerkt. Dat vraagt echt veel van mensen. Deze crisis raakt ons allemaal; financieel, in de thuissituatie en/of zakelijk.”

Hoe werkt de hulplijn precies?

“Via een contactformulier op de landelijke website kan iemand aangeven dat hij contact wil. De telefoontjes worden regionaal verdeeld en je wordt binnen 24 uur teruggebeld door mij of een van mijn collega’s. We vinden het belangrijk dat we hiervoor de tijd nemen. We merken dat hoe langer deze situatie voortduurt, er steeds meer aandacht voor het emotionele leed ontstaat. Dat is goed. Stop die emotie niet weg, krop het niet op, maar deel het met iemand in je omgeving of bel ons.”

Kun je een voorbeeld geven van een gesprek dat je onlangs gevoerd hebt?

“Jazeker, ik had laatst een persoon aan de lijn met een eigen bedrijf. De kinderen waren thuis en zijn partner werkte noodgedwongen ook vanuit huis. Hij merkte dat hij sneller gefrustreerd raakte, zowel richting kids als binnen zijn relatie. Hij wilde dat graag veranderen. Door te luisteren en vragen te stellen vanuit de PRI-gedachte kwamen we al tot belangrijke inzichten en ruimte. Zo’n gesprek kan dan 45 minuten duren, en we doen dit geheel belangeloos.”

Wat is je advies voor mensen die geraakt worden door deze crisis?

“Het is belangrijk om prioriteiten te stellen. Vraag je af wat voor jou echt belangrijk is en zet daar dan ook je energie op in. Het kan ook zijn dat er iets “instort”; je zaak bijvoorbeeld. Hoe ga je daarmee om en zou het een ingang kunnen zijn tot het maken van nieuwe keuzes?

Daarnaast missen we natuurlijk het contact met elkaar op dit moment, maar hoe diep en intens was je contact voorheen? Wellicht ben je je daar nu meer bewust van geworden en biedt dat inzicht.”

Wil je nog een oproep doen?

“Graag! Wanneer er iets is dat jou, als lezer van de Coronakrant, bezighoudt, is dat groot genoeg om contact op te nemen met ons. Dat kan via deze link. Schaam je niet. Soms is een luisterend oor genoeg. Soms kunnen we, vanaf de zijlijn, je tips en tricks aanreiken die het gemakkelijker voor je maken. Het gaat om het hier en nu. Mocht je meer willen weten, dan kun je ook altijd mijn website bekijken.”

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd