3 maart 2020

Nieuws

Omzet zakelijke dienstverlening 3,9 procent hoger

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het vierde kwartaal van 2019 3,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over heel 2019 was de omzet 5,6 procent hoger. Een jaar eerder steeg de omzet nog met 8,1 procent. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Bron CBS

De omzet van IT-dienstverleners was in het vierde kwartaal 6,3 procent hoger dan een jaar eerder, over heel 2019 steeg de omzet 6,7 procent ten opzichte van 2018.
Bij de administratieve dienstverlening (accountancy, belastingadvisering en administratie) lag de omzet in het vierde kwartaal 3,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ook hier was de toename over heel 2019 met 5,0 procent lager dan in 2018 (6,0 procent).

De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het vierde kwartaal 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. Sinds het tweede kwartaal van 2018 (12,2 procent), is de omzettoename elk kwartaal kleiner. Dit is ook te zien in de jaarcijfers: over heel 2018 steeg de omzet met 11,5 procent, in 2019 met 4,5 procent.

Bij architecten lag de omzet 1,3 procent hoger, een aanzienlijk kleinere omzetontwikkeling dan de 10,4 procent in het derde kwartaal. Ook de omzetten van aan architecten gerelateerde ingenieursbureaus namen minder toe: 3,8 procent in het vierde kwartaal tegen 9,3 procent in het derde kwartaal van 2019.

Ondernemersvertrouwen neemt toe, personeelstekort blijft

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners stijgt in het eerste kwartaal van 2020 naar 9,7. Een kwartaal eerder was dit nog 7,4. Toch ligt het vertrouwen lager dan in 2017, 2018 en de eerste drie kwartalen van 2019.

35,3 procent van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening ziet een tekort aan personeel als belemmering voor de activiteiten, dit is vrijwel gelijk aan een kwartaal eerder, toen 35,5 procent dit aangaf. Over heel 2019 is dit gemiddeld 34,6 procent, in 2018 was dit gemiddeld 32,8 procent. In 2016 en 2017 was het percentage zakelijke dienstverleners dat een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten zag aanzienlijk lager: respectievelijk 10,8 en 20,3 procent.

Gerelateerd