Home Thema'sCorona NOW or never voor uitzendkrachten

NOW or never voor uitzendkrachten

Door marketing

Bijna de helft van de leden van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) maakt gebruik van de NOW, 38 procent overweegt het. Het laat zien hoe hard corona de uitzendbranche heeft getroffen.

Een op de vijf leden kan geen gebruik maken van de regeling, bijvoorbeeld omdat zij niet komen aan het criterium voor omzetverlies. Maar ook bij die uitzenders valt vaak werk weg: opdrachtgevers hebben geen werk meer, waardoor uitzendkrachten de dupe worden van het ontbreken van de NOW.

De cijfers komen uit een representatief onderzoek dat ABU deed onder de leden. Het onderzoek geeft een beeld van de impact van de crisis op de omzet van uitzendondernemingen en de werkgelegenheid voor uitzendkrachten. In de media gingen eerder getallen rond van onder andere CNV dat 140.000 uitzendkrachten inmiddels hun baan hadden verloren. Feiten doen er kennelijk niet altijd meer toe.

Ondanks al die inspanningen van uitzenders zijn er uitzendkrachten die tussen het wal en schip vallen en hun baan verliezen. Dat kan ook niet anders met de huidige NOW-regeling: die biedt uitzendondernemingen onvoldoende soelaas en zorgt voor ongelijkheid.
Jurriën Koops, directeur ABU

Nu dan een paar feiten. Eerst die van het UWV. Dat publiceerde vorige week de nieuwste WW-cijfers. In maart kwamen er 9.500 nieuwe WW-uitkeringen uit de uitzendbranche bij. Dat zegt niet alles, want niet alle uitzendkrachten komen in aanmerking voor WW en inmiddels zijn we al weer drie crisisweken verder.

Dan de cijfers uit ons onderzoek. Tot medio april hebben circa 45.000 uitzendkrachten hun bestaande werk verloren. Dat is circa 17% van het totaal. Dat is slecht nieuws. Het goede nieuws: ongeveer 22.000 uitzendkrachten daarvan zijn door uitzenders herplaatst. 16.000 van hen gingen aan het werk in de vitale sectoren. Ook in crisistijd maakt de uitzendbranche zijn allocatiefunctie dus waar. Met prachtige voorbeelden van pizzabakker naar loodgieter, van kok in de horeca naar de bakkerijbranche, van chauffeur ziekenvervoer naar pakketbezorging. Mede mogelijk gemaakt door van-werk-naar-werk vouchers van Stichting DOORZAAM, het paritaire sociale fonds in de branche.

Ondanks al die inspanningen van uitzenders zijn er uitzendkrachten die tussen het wal en schip vallen en hun baan verliezen. Dat kan ook niet anders met de huidige NOW-regeling: die biedt uitzendondernemingen onvoldoende soelaas en zorgt voor ongelijkheid. Daardoor vallen te veel uitzendkrachten buiten de boot.

Daarom juichen wij het initiatief van de Tweede Kamer toe om te komen tot een adequate inkomensvoorziening voor deze groep. Die moet er wel snel komen, zeker omdat de crisis ook na 1 juni nog gaat voortduren. Geen tijd te verliezen. Het is NOW or never voor onze uitzendkrachten.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerde artikelen